بخشی از مقاله

چکیده

بافت قدیمی شیراز ، به دلایلی چند بصورتی در آمده که با مقام والا و نقش اجتماعی – فرهنگی آن در جامعه مترقی کنونی ایران متناسب نیست . شهر قدیم شیراز ، هم در سطح واحدهاي معماري – شهري منحصر بفرد خود وهم در سطح شالوده شهري اش ، دستخوش سلسله اقداماتی شده است که زاده سودجویی هاي مادي است. این اقدامات در سطوح مختلف صورت میگیرند : از تخریب خانه هاي مسکونی قدیمی براي فروش عناصر تزیینی آن ها تا به انجام رساندن طرح هاي نوسازي فضا هاي مسکونی و مسکونی تولیدي به صورت نامانوس با روحیه ، سلیقه و فرهنگ شهر را باید به عنوان بخش اصلی اقدامات بظاهر مثبت که سبب دگرگونی هاي معنوي خواهند بود معرفی کرد .

واژگان کلیدي: شهرشیراز، فضاي شهري، بافت شهري ، مرمت

مقدمه :

در بررسی طرحهاي مرمت یا احیاي بافت ، بیش از هر چیز ، بازگشت زندگی به بافتهایی که در حال حاضر پویایی و بازده مناسب خود را نداشته و رفته رفته به مکانهایی غیر قابل استفاده یا استفاده به میزان حداقل تبدیل شده اند ، مورد توجه است .موضوع بسیار مهمی که در مواجه با این بافت ها وجود دارد، توجه به احیاي آنها با اصل قرار دادن نیازهاي ساکنین و افرادي است که ارتباط مکانی و تاریخی با فضا داشته و یا می توانند برقرار سازند.در عین حال زندگی در محیطهاي تاریخی و بافتهاي قدیمی، به همان میزان که نیازمند هم احساس بودن با رخدادها ، خاطره ها و ریشه هاست ، نیازمند اعتقاد به بروز تغیراتی نو در آنهاست.

دامنه برخورد با این موضوع ، با رویکردهاي مختلف و بعضاً بسیار متضاد همراه است. این دامنه ، از برخوردهایی بسیار متعصبانه که معتقد به عدم تغییر کالبدي و حفاظت صرف تک بناها می باشد آغاز شده و تا مرحله تخریب و دوباره بازسازي پیش می رود.امروزه نتایج حاصل از مطالعات و تجربه هاي بدست آمده در برخی موارد در دسترس ، نشان می دهد که حفظ تک بناها و توجه صرفاً مقدس مآبانه به میراث کهن ، نمی تواند پاسخگوي نیازهاي زندگی امروز باشد. آنچه مهم است، وجود جریان زندگی است که با نیازها و ویژگیهاي خاص خود بتواند در کالبدهاي کهن اتفاق افتد.

1- 1شناخت جامع بافتهاي تاریخی

- نمونه موردي: شهر تاریخی شیراز -

زیر ساخت هاي شهري :

این زیرساخت ها شامل موضوعات مختلفی در زمینه حمل و نقل ، و مبلمان و مدیریت شهري است که می بایست سازنده بستر لازم براي ادامه حیات بافتهاي تاریخی باشد.موضوع حمل ونقل و شبکه معابر در داخل بافتهاي تاریخی با توجه به نوع زندگی جدید و ورود وسایل نقلیه ، از مسایل مورد توجه است. براي استفاده از مکانهاي داخل بافت، ارائه خدمات شهري و یا ایجاد کاربري هاي جدید، در نظر گرفتن نحوه دسترسی سواره به داخل بافت باید مورد توجه قرار گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید