بخشی از مقاله

اصول دارو درمانی فشار خون

از آنجایی که پرفشاری خون از ریسک فاکتورهای اصلی بیماری های قلب و عروق محسوب می شود ، دیدگاه ویژه ای نسبت به این اختلال وجود دارد. در ابتدا به تعریف برخی از مفاهیمی که در بحث پرفشاری خون مطرح هستند می پردازیم.

هیپرتانسیون: زمانی اتلاق می شود که فشارخون سیستولی و یا دیاستولی فرد از صدک 95 نرمال برای جنس، سن، وزن و شرایط بیمار بیشتر باشد.

پره هیپرتانسیون : زمانی اتلاق می شود که فشارخون سیستولی و یا دیاستولی فرد از صدک 90 نرمال برای جنس، سن، وزن و شرایط بیمار بیشتر باشد. و از آن جهت حایز اهمیت است که در صورت شروع درمان در این افراد ریسک بیماری های قلبی بسیار کاهش می یابد. :White coat hypertension زمانی مطرح است که فشارخون بیمار تنها در محیط های درمانی در تعریف هیپرتانسیون قرار می گیرد.

برای تشخیص این نوع پرفشاری خون از دستگاه مونیتورینگ هولتر - holter monitoring - استفاده می شود که اندازه گیری فشار خون به صورت سرپایی و سیار انجام می دهد. الب ته در صورتی که این نوع پرفشاری خون برای بیمار تشخیص داده شود، مقداری بیش از افراد عادی به این افراد باید توجه شود، چون مشخص شده است که این افراد در ریسک بالاتری نسیت به سایرین برای ابتلا به پرفشاری خون هستند.

سودو هیپرتانسیون: بیشتر در افراد مسن با این لفظ مواجه هستیم. این افراد به دلیل اترواسکلروز عروق، رگ های سفتی دارند و باد کردن کاف دیرتر سبب بسته شدن کامل رگ می شود بنابراین باید کاف از حد عادی بیشتر باد شود. در زمان اندازه گیری فشار خون در این افراد فشار خون بیمار بیشتر از میزان واقعی اندازه گرفته می شود.

هیپرتانسیون ایزوله سیستولیک Isolated systolic hypertension - یا به اختصار : - ISH در این حالت فشار خون سیستولیک بیمار بیشتر از 140 میلی میتر جیوه و فشارخون دیاستولیک زیر 90 میلی متر جیوه است. دارودرمانی این افراد اندکی متفاوت است و داروها در این افراد با دوزهای پایین تر شروع می شود و درمان اولیه بین بیماران با مونوتراپی آغاز می شود. بر طبق JNC7 در این افراد ارجحیتی برای انتخاب دیورتیک ها و بلوک کننده های دی هیدروپیریدینی کانال کلسیم - CCB - وجود ندارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید