بخشی از مقاله

چکیده:

سازند لار با 210 متر ضخامت متشکل از سنگ آهک هاي ضخیم تا متوسط لایه چرت دار در منطقه آذرشهر رخنمون دارد. بر اساس مطالعات میکروسکوپی ریز رخساره هاي رخساره هاي توربیدایتی،گرینستون کم شسته شده، بایندستون، فریمستون، پکستون پلت دار و سوپراتایدال بالایی در قالب 5 منطقه رخساره اي شیب، جلوي شیب ، حاشیه پلت فورم ، پلت فرم دریایی با گردش آب آزاد، پلت فورم دریایی با گردش آب محدود مطابق استاندارد ویلسون – فلوگل - - 2004 تشخیص داده می شود. از کنار هم قرار دادن مناطق رخساره ایی تشخیص داده شد محیط رسوبگذاري دریاي کم عمق تا نسبتا عمیق از نوع رمپ هموکلینال را تداعی می شود.

مقدمه :

سازند آهکی لار با سن ژوراسیک بالایی در جنوب غربی آذرشهر و 50 کیلومتري جنوب غربی تبریزرخنمون قابل توجهی دارد. این منطقه از دیدگاه تقسیم بندي واحدهاي رسوبی- ساختمانی ایران - نبوي - 1355 جزء واحدهاي البرز غربی وآذربایجان قرار می گیرند. رشته کوههایی که در این منطقه آذرشهر قرار می گیرند از دیدگاه جغرافیایی دنباله ي کوههاي البرز می باشد که ویژگی هاي زمین شناسی - به ویژه چینه شناسی خاصی - برآن حاکم است و تفاوت زیادي باهم دارند. منطقه آذر شهر از شرق به کوههاي سهند ، از شمال به شهرستان اسکو ، از جنوب به شهرستان عجب شیر و از غرب به دریاچه ارومیه محدود می شود.

چینه شناسی برش سازند لار در آذرشهر:

سازند لار در منطقه آذرشهر با ضخامت 210 متر در وي سازند دلیچاي به صورت هم شیب با مرز تدریجی قرار دارد که سنگ آهک هاي کرتاسه با کنگلومراي قاعده اي به صورت هم شیب می پوشاند. 75 متر اول سنگ آهک هاي متوسط لایه به صورت رسوبات تیره رنگ با شکستگی و پر شدگی ، حاوي چرت ، هوازدگی، اکسید آهن، 45 متر بعدي سنگ آهک هاي ضخیم لایه با لایه بندي نامشخص و صخره ساز ، رنگ خاکستري و کرمی روشن ، داراي رگه ، 15متر بعدي سنگ آهک هاي متوسط لایه، رنگ خاکستري تیره ، داراي چرت است،80 متر آخر مربوط به سنگ آهک ضخیم لایه ، توده ایی متراکم ،رنگ خاکستري تیره و قهوه ایی روشن ، حاوي نودول چرت ، آهک هاي این متراژ کریستالیزه شده و کمی حالت سیلیسی به خود گرفته اند.

نتایج و بحث:

رخساره هاي رسوبی

براساس مطالعات میکروسکوپی 6 نوع ریز رخساره رسوبی از 5 کمربند رخساره استاندارد فلوگل - 2004 - تشخیص داده شده است. رخساره هاي منطقه - 3 رخساره هاي حواشی حوضه مناطق عمیق حاشیه فلات قاره - یا همان ٣FZ .A رخساره هاي توربیدایتی یا آشفتگی زیستی - Torbidition Facies - این رخساره تحت جریانات توربیدایتی قرار گرفته و داراي آلوکم از ده تا پنجاه در صد درزمینه میکرایتی است.

در کمربند رخساره اي ٣FZ می باشد - ۴٢٠٠ ; . - Flugelکه لیتوفاسیس آن در طبقه بندي دانهام پکستون است - موسوي حرمی ، . - 1389آلوکم دوکفه اي ، براکیوپود ، موجودات بنتیک مناطق کم عمق است به ندرت موجودات کف زي عمیق می باشد. رسوبات کربناته هاي دانه ریز ، گل هاي تخریبی، داراي چرت است . رنگ سیاه تیره و روشن است. انرژي معادل اتمسفر و زیر خط موج ساز قرار دارد. - وزیري مقدم و همکاران ، . - 1390 رخساره هاي منطقه - 4 رخساره هاي قسمت جلوي شیب پلاتفرم کربناته - یا همان ۴FZ .B گرینستون کم شسته شده و پکستون بریزوآدار در این میکروفاسیس شامل ده تا پنجاه در صد آلوکم بوده و داراي زمینه تقریبا ماتریکس وسیمان است.

بایو اسپارایت با شستشوي ضعیف می باشد که نشانگر این است که انرژي موجود براي شستشوي کامل اسپارایت نبوده که در بعضی جاها باقی مانده است که در طبقه بندي دانهام گرینستون کم شسته شده است - موسوي حرمی ، - 1389 و به علت در صد زیاد بریوزوآ در میکرایت و فشرده شدن آنها در رده پکستون بریزوآدار قرا گرفته است . که در کمربند رخساره ایی ۴FZ قرار گرفته است - ۴٢٠٠ ; . - Flugel موجودات خارپوست ، دوکفه اي ، رادیولارو بریوزوآ و آلوکم هاي غیر اسکلتی شامل اینتراکلست و پلت می باشد. درمحدوده بالاتر از اثر خط موج تا پایین تر و محدوده حداقل اکسیژن قرار گرفته است. انواع کف زي ها و غوطه ور عمیق و به رنگ تیره و روشن می باشد.

رخساره هاي منطقه - 5 ریف هاي اورگانیکی حاشیه پلت فرم - یا همان ۵FZ .C رخساره ي باندستون از نوع فریمستون در این میکرو فاسیس اجزاي اولیه از زمان رسوبگذاري به هم متصل بوده و سنگ آهک به صورت درجا و از رشد کلنی مرجان حاصل شده اند که در نام گذاري دانهام باندستون از نوع فریمستون قرار می گیرد - مهاري ، - 1388 .که کمربند رخساره اي ۵FZ، - ۴٢٠٠ ; - Flugel است . لیتولوژي سنگ آهک توده اي که بیشتر از ذرات کربناته است. رنگ آن روشن است. این رسوبات فاقد رسوبات آواري هستند.موجودات آن از مجموعه از موجودات اصلی سازنده ریف هستند که شامل مرجان و جلبک می باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید