بخشی از مقاله

چکیده

رسوبات سازند قم در شرق سیلوانا، به سن روپلین پسین-شاتین پیشین و 235 متر ضخامت، شامل سنگ آهک ضخیم لایه تا متوس ، شیل، ماسه سنگ و مارن بوده که بر روی واحد کواترنری قرار گرفته و در انتها با ماسه سنگ و کنگلومرا احاطه شده است. از برش مورد مطالعه 45 نمونه جهت تهیه مقاطع نازک میکروسکوپی جمع آوری گردید، که نتایج حاصل از بررسی نمونه های میکروسکوپی این برش منجر به شناسایی 7 ریزرخساره میکروسکوپی در محی های رمپ خارجی، رمپ میانی و رمپ داخلی گردید. با توجه به رخساره های شناسایی  شده  می  توان  محی   رسوبی  این  سازند  را  یک  پلاتفرم کربناته کم عمق از نوع رمپ هموکلینال در نظر گرفت.

-1 مقدمه:

سازند قم در منطقه مورد مطالعه با مختصات جغرافیایی 84 َ37œ 25 شمالی و 12 َ44œ 54 شرقی در30 کیلومتری جنوب ارومیه - شرق سیلوانا - واقع شده است - شکل-. - 1 تغییرات رخسارهای سازند قم بسیار است، به گونهای که در زمان پایین رفتن سطح آب دریا، ژیپس و مارن-های ژیپسدار ته نشین شده است. بدین ترتیب در بسیاری از مناطق، سازند قم را می توان به صورت تناوبی از مارن و سنگ آهک به همراه درون لایههای مارن ژیپسدار و ژیپس در نظر گرفت.

این سازند از توالی ضخیمی از مارنهای دریایی، سنگهای کربناته، ژیپس و سیلیسی-آواری تشکیل شده است و رسوب گذاری آن در حوضه قم ، اصفهان، سنندج-سیرجان و در ایران مرکزی صورت گرفته است - روتنر و همکاران،. - 2007 این حوضهها توس یک سیستم کمان آتشفشانی که در زمان ائوسن تشکیل شده، از هم جدا شدهاند - اشتوکلین و ستوده نیا،. - 1971 از مطالعات قبلی که بر روی این سازند انجام شده می- توان به عطاپور - - 1370 اشاره نمود، ایشان بخش a ازسازند قم در ناحیه دو چاه، کمر کوه و دو برادر را مطالعه کرده و شش رخساره کربناته را شناسایی و مدل رسوبی    برای این بخش ارائه نمود و سپس یک سیکل کلی پسرونده را برای محی    رسوبی بخش  a  سازند قم در    نظر گرفت.        

-2بحث:

در این مطالعه پس از عملیات صحرایی و با استفاده از نقشهی زمین شناسی1:250000سرو که توس حقی پور و همکاران و آقانباتی - 1367 - منتشر شد و نقشه1:100000سیلوانا که در سال 1363 توس سازمان زمین شناسی کشور ارائه گردید، یک برش چینه نگاری در منطقه سیلوانا واقع در جنوب ارومیه انتخاب گردید، و از آن 45 نمونه براساس تغییرات لیتولوژی، رنگ و بافت سنگ برداشت شد.

از نمونههای سخت مقاطع نازک میکروسکوپی تهیه گردید و این مقاطع در آزمایشگاه مورد بررسی دقیق میکروسکوپی قرار گرفت که منجر به شناسایی دقیق پترولوژی و میکروفاسیسهای آن گردید و در نهایت سنگهای کربناته به روش دانهام - - Dunham, 1962نامگذاری شدند. ارائه مدل رسوبی نیز با پیروی از قانون والتر - - Walther, 1973و تقسیم بندی رخسارهها به روش لاسمی - - 1980  و  ویلسون - - 1975  و  مقایسه  آنها  با  محی های  امروزی انجام    شده  است.  که  منجر  به  شناسایی  7  ریز  رخساره    وارائه  مدل رسوبی    مناسب با آن گردید.    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید