بخشی از مقاله

چکیده

در این مطالعه ریزرخسارهها و محیط رسوبی    سازند شهبازان در چاه شماره 1 میدان نفتی بالارود مورد بررسی قرار گرفته است. ضخامت این سازند در چاه مو رد مطالعه 460 متر میباشد، که لیتولوژي آن عمدتًا از دولومیت، آه کهاي نازك، متوسط و ضخیم لایه تشکیل شده است. مرز پایینی این سازن    با سازند پابده به صورت تدریج ی و مرز بالایی آ ن با سازند آسماري به صورت ناپیوسته در نظر گرفته شده است.

مطالعه مقا طع نازك میکروسکوپی منجر به شناسایی 8 ریز رخساره شده است. این رخسارهها در زیر محی طهاي دریاي باز، لاگون، پهنه جزرومدي و احتمالاً رمپ کربناته هموک لینال نهشته شدهاند. از آنجا که سازند شهبازان در میدان بالارود داراي پتانسیل هیدروکربوري خوبی میباشد، از اینرو شناسایی ریز رخسارهها و تعیین محیط رسوبی این سازند میتواند منج ر به بالابردن آگاهی ما در رابطه با ویژگی زمینشناسی این مخزن گردد.

مقدمه

حوضه رسوبی زاگرس که در طی بسته ش دن اقیانوس نئوتتیس تشکیل شده است، داراي ضخامت زیادي از رسوبات کربناته می باشد که در ط ی دوران مزوزوییک و سنوزویی ک بر جاي گذاشته شده است - Berberian and King, . - 1981 زاگرس بر اساس شکل ساختاري و تاریخچه رسوبگذاري به هف ت بخش لرستان، فارس، فروافتادگی دزفول، ایذه، دشت    آبادان، فروافتادگی کرکوك، مناطق بلند و مرتفع بندرعباس تقسیم شده است -  Haynes and - McQuillan, 1974 - شکل . - 1 A میدان نفتی بالارود در حاشیه شمالی فرو افتادگی دزفول قرار دارد - سراج، - 1384، سازند شهبازان در چاه شماره 1 میدان نفتی بالارود از لحاظ موقعیت جغرافیایی بین48°25 5˝ شرقی و32°44 16˝ شمالی قرار گرفته است - شرکتی، - 1380 - شکل . - 1 B نام سازند شهبازان، برگرفته از روستاي شهبازان اس ت که در کنار راه آهن اندیمش ک - دورود در لرستان قرار دارد.

لیتولوژي ای ن سازند در محل برش الگو شامل 33 2/8 متر دولومیت  و آهک دولومیتی با رنگ هوازده سفید تا قهوهاي، ضخیم لایه، متخلخل و دانه شکري می- باشد - مطیعی، . - 1383 این    سازند در برش الگو به طور پیوسته بر روي سازند آواري کشکان و به طور ناپیوسته در زیر سازند آسماري قرار دارد.    سن سازند شهبازان در مقطع تیپ ائوسن میانی تا ائوسن پسین تعیین شده است - مطیعی، . - 1383 ه دف از این بررسی تشخیص ریز    رخسارهها و محیط رسوبی سازند شهبازان در چاه مورد مطالعه است. از آنجایی که مطالعات گستردهاي درخصوص    سازند شهبازان صورت نگرفته این مطالعات میتواند در اکتشاف و توسعه میدانهاي نفتی و تفسیر جغرافیاي دیرینه کمک شایانی نماید.

روش مطالعه         

در این تحق یق بررسی ریزرخساره و محیط  رسوبی سازند شهبازان با 460 متر ضخامت و بر مبناي 255 مقطع نازك صورت گرفته است. این ریز رخسارهها بر اساس اجزاي اسک لتی، غیر اسکلتی و بافت رسوب ی تفکیک شدهاند. نامگذاري سنگها و شناسایی بافتها بر اساس رده بندي دانهام - - Dunham, 1962 انجام شده است.  شناسایی کمربندهاي رخسارهاي بر مبناي طبقهبندي ویلسون و فلوگل - Wilson, 1975; Flugl e, 2010 - صور ت گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید