بخشی از مقاله

چکیده

رسوبات سازند دلیچای - ژوراسیک میانی - در برش یلکلو ، شمال غرب شاهین دژ دارای 104 متر ضخامت بوده و از مارن ، سنگ آهک و سنگ آهک مارنی تشکیل شده است. این رسوبات بطور هم شیب و ناپیوسته بر روی رسوبات شمشک قرار گرفته و توس رسوبات لار بطور هم شیب پوشیده شده است. در این تحقیق برای اولین بار از داده های ژئوشیمیایی بخصوص تغییرات عناصر فرعی و ایزوتوپ های اکسیژن و کربن برای مطالعه رسوبات سازند دلیچای و همچنین تعیین محی رسوبگذاری این سازند در منطقه مورد مطالعه استفاده شده است.

واژگان کلیدی: چینه نگاری شیمیایی ، سازند دلیچای ، شاهین دژ، یلکل

-1 مقدمه 

سنگهای ژوراسیک در ایران نشانگر دو چرخه رسوبی بزرگ و جداگانه هستند. در البرز- آذربایجان سنگ های نخستین چرخه نشانگر حوضه های مردابی- رودخانه ای و گاه دریای کم ژرفا و بخشی از واحد سنگی گروه شمشک است. رسوب های چرخه رسوبی دوم بیشتر ردیف های دریایی شامل مارن و سنگ آهک مارنی سازند دلیچای به سن ژوراسیک میانی و سنگ آهک های سازند لار به سن ژوراسیک پسین است منطقه مورد مطالعه در جنوب غرب استان آذربایجان غربی، شمال شهرستان شاهین دژ و جنوبروستای  یلکلو  به  مختصات  جغرافیایی  36œ55'8.64"N و  46œ32'29.42"E واقع شده است راه های دسترسی برای برش مورد مطالعه بدین ترتیب می باشدکه بعد ازعبور از شهر کشاورز واقع در جاده میاندوآب به شاهین دژ به سمت چپ پیچیده و پس از طی روستا های خلوت، قابان کندی، تیز خراب، مسجد، جان آقا به روستای یلکلو و برش مورد نظر خواهیم رسید.بعد از مطالعه میکروفاسیس و چینه نگاری سکانسی که صورت گرفته شده  بود،  در  این تحقیق  سعی  شده  خصوصیات ژئوشیمیایی نمونه  های موردبررسی  با  استفاده  از  عناصر  فرعی و ایزوتوپ های اکسیژن  وکربن  مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.        

-2بحث

پس از انتخاب یک برش مناسب از سازند دلیچای جهت مطالعه صحرایی و نمونه برداری ، تعداد 102 نمونه برداشت و مقاطع نازک تهیه گردید ، همچنین تعداد 14 نمونه از آهک های سازند دلیچای برای تعیین عناصر فرعی و ایزوتوپ های اکسیژن و کربن انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج داده ها به شرح زیر می باشد - جدول. - 1

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید