بخشی از مقاله

چکیده:

معادن در بین جاذبه های ژئوتوریستی از اهمیت توریستی خاصی برخوردار است.شهرستان رضوانشهر دارای معادن معدنی قدیمی ای است که به دوران پرکامبرین تعلق دارد.به دلیل دارا بئدن مواد معدنی تالک ، آزبست ،کرومیت مقادیر قابل توجهی از طلای این استان را مستعد انجام فعالیت های معدنی قرار داده است.شناسایی انواع و اشکال غارها کمک شایانی در زمینه گسترش گردشگری میکند.مسیر های منتهی به اکثرغارها در شهرستان رضوانشهر از پوشش گیاهی متنوع و چشمه ها و... پوشنده شده است که میتواند در جذب گردشگری مفید باشد

کلمات کلیدی:زمین گردشگری معادن،جاذبه های ژئوتوریستی،مواد معدنی سلیس،شکل شناسی ترکیبی غارها

مقدمه

یک ژئوسایت می تواند چشم انداز ، اشکال متنوع ناهمواری های سطح زمین ، یک رخنمون سنگی ، لایه های فسیل دار یا یک سنگواره به خصوص باشد. جهانگردی زمین شناسی بر روی جنبه های فرهنگی و تاریخی ، همچون توجه به ساخت بناها از صخره ها و سنگ های محلی و به اشکال گوناگونی از فعالیت های معدن کاری متمرکز می شود.از بین جاذبه های زئوتوریستی هر کشوری ، معادن از اهمیت خاصی برای جاذبه های توریستی برخوردار هستند که با عنوان ژئوتوریسم معادن مورد توجه قرار دارند.چرا که دیدن معادن ، مشاهده انواع سنگ ها به ویژه سنگ های قیمتی و جواهری برای مردم جذابیت خاصی دارد.

همچنین درک مواهب خدادادی به صورت معادن و پتانسیل مناطق و روش های معدن کاری و تاریخچه معدن کاری هر منطقه در زمان حال و از گذشته های دور به منظور رونق گردشگری طبیعت گرا و پر کردن اوقات فراغت و کمک به درک و استفاده درست از مواهب و حفط محیط زیست و آموزش همگانی علوم زمین و معدن کاری، از رویکردهای جدید جهان است که خود می تواند نقش مهمی در کارآفرینی برای مهندسان معدن و افزایش در آمد جنبی معادن بخش خصوصی و حفظ طبیعت بی جا بی جان بعد از عملیات معدن کاری داشته باشد.این معدن در شهرستان رضوانشهر در 25 کیلومتری جاده ارده به لمیر در نزدیکی روستای لرزه قرار دارد.استان گیلان با توجه به تنوع واحدهای لیتولوژیکی از نظر سن ،جنس ، ترکیب سنگ ها و نیز به دلیل قرار گرفتن در یک زون فعال تکنوتیکی به لحاظ وجود برخی از مواد معدنی حائز اهمیت فراوانی می باشد.

وجود قدیمی ترین سرزمین های متعلق به پرکامبرین تا جدید ترین آبرفت ها و پلاسرها ، این استان را علی رغم مشکلات فراوان ناشی از وجود پوشش گیاهی و جنگلی در ردیف استان های مستعد جهت انجام فعالیت های معدنی قرار داده است . سرزمین های متعلق به پرکامبرین - مجموعه اسالم - شاندرمن - در منطقه رضوانشهر و تالش عموما حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی تالک و آزبست بوده که در این واحد کرومیت نیز گزارش شده است.در برخی از نواحی آبرفت های وارده به شفا رود به ویژه در اطراف ارده حاوی مقادیر قابل توجهی از طلا در حدود  ppb  400می باشد که جای تامل و کاوش بسیار دارد.واژه سیلیس نامی است همگانی برای کانی های که ترکیب شیمیایی اکسید سیلیسم - sio2 - دارند زیر پوشش این ترکیب شیمیایی کانی های گوناگون با ویژگی های فیزیکی و تاحدودی شیمیایی گوناگون جای دارند.این کانی ها در شرایط مختلف زمین شناسی - آذرین - رسوبی و دگرگونی - پدید می آیند و می توانندبه صورت متبلور یا غیر متبلور آبدار یا بدون آب باشند.

زمین گردشگری و شکل شناسی ترکیبی غارها

زمین گردشگری غارها مورفولوژی های سطحی بزرگ مقیاس با هم ترکیب شده و اشکال کارستیک مشخصی را به وجود می آورند.مجموعه اشکال کارستیک ، انواع اصلی کارست های آهکی را به وجود آورده که هر کدام ویژگی های مشخص به خود را داشته و در رژیم اقلیمی ویژه ای به طور وسیع گسترده شده اند.در امتداد گسل ها و مناطق خرد شده ، کارستی شدن سریع اتفاق می افتد به طوری که این پدیده از امتداد گسل ها ، خطواره ها و هر گونه عوامل تکنوتیکی تبعیت می نماید.مقدار نزولات جوی سالیانه و انحلال گاز کربنیک هوا در آب باران نیز در ایجاد و گسترش غار نقش مهمی دارند. هر چه نزولات جوی بیشتر باشد ، مسلما روند کاربستی شدن غارها شدت می یابد. اقلیم سرد، باعث تسریع پدیده کارست آهکی غار می شود.

.1 غارهای یخچالی : - glaciokarst - سطوح سنگی بدون پوشش همراه با سنگ کف آهکی ، پرتگاه های سنگی و دره های عمیق که در عرض ها و ارتفاعات بالا که توسط یخچال های پلنیستوسن شسته شده و گسترش خاک های پس از یخچالی کمی دارند، به وجود آمده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید