بخشی از مقاله

چکیده:

زندگی شهری از آثار اجتناب ناپدیر عصر تمدن است ولیکن اگر ناآگاهانه با آن رفتار شود می تواند آسیب های جدی به افراد وارد کند. یکی از عواملی که می تواند موجب آسیب رساندن به کرامت انسانی گردد سوء تغذیه می باشد سوء تغذیه زن در سن باروری تاثیری بلند مدت در اقتصاد و توسعه انسانی دارد وضعیت تغذیه ای زنان به عنوان یک چالش است. یکی از ایده های توانمند سازی مالی زنان، کارآفرینی می باشد کارآفرینان که چالش های زندگی را پذیرفته اند، در نتیجه برای خود و درآمد خانواده ها فعالیت می کنند که در جنبه های گوناگونی مشاهده می گردد. یکی از پدیده های توانفرسا در زندگی برخی خانواده ها وجود فرزند معلول است که مادران را بسی آزار داده و توان از آنها می رباید زنان و خانواده های آنها می توانند با تمرکز بر مراقبت های شخصی سلامت فردی زنان و تندرستی آنان را تضمین نمایند.

مقدمه:

به نام خداوند هستی و درود بر پیامبر اسلام و خاندانش. زندگی شهری از آثار اجتناب ناپدیر عصر تمدن است تمدنی که آثار مثبت آن هویداست و زیبایی های خاص خود را دارد.اتحاد و جامعه گرایی،پیشرفت علوم و تکنولوژی،رفاه و صدها فایده دیگر از زیبایی های تمدن است ولیکن اگر ناآگاهانه با آن رفتار شود و نتوان آنرا درک نمود، می تواند آسیب های جدی به افراد وارد کند. اعتیاد، خشونت و غیره از عوارضی است که دامنگیر افرادی می شود که نتوانستند فرهنگ تمدن را با خود تناسب سازی کنند که این افراد همان بهتر که در دیار سنتی خویش باقی مانده و به عرصه تمدن وارد نشوند تا هم به خود آسیب نرسانند و هم به شهرنشینان.

استفاده و زندگی با یک ابزار بدون آموزش، هم موجب خرابی آن دستگاه شده و هم به استفاده کننده ممکن است آسیب رساند و چه دستگاهی پیچیده تر از تمدن و شهرنشینی و خصوصا کلان شهرها که دستگاهی بسی پیچیده و ناشناخته برای روح انسان نا آشنا که نه تنها هویت جدیدی پیدا نمی کند بلکه هویت سابق خود را از دست میدهد و چون کلاغی که خواست به روش کبک راه رود و در نهایت نه روش کبک آموخت و حتی راه رفتن خود فراموش کرد.

اینکه یک موسسه بتواند و بخواهد اسلوب شهرنشینی را آموزش داده و چالش ها را شناسایی کند و در این بین فرهنگ تمدن را بشناساند کاری بس زیباست و آنقدر نیاز به این امر وجود دارد که دیگر تفاوتی نمی کند چه کسی متصدی این امر باشد فقط عرصه را برای اندیشمندان فراهم کند کتفی است و آنان هم منتظر این فرصت تا بتوانند وظیفه آگاهی دادن و آموزش را به انجام رسانند. مقاله حاضر به مباحث زندگی شهری و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان در شهر پرداخته و برخی از این چالشها را شناسایی و برای آن تا حدودی راه حل معرفی نموده است که امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد.

.1تغذیه مناسب زنان از عوامل ضروری شهر سالم

یکی از عواملی که می تواند موجب آسیب رساندن به کرامت انسانی گردد سوء تغذیه می باشد آثار شوم سوء تغذیه در روابط فردی و اجتماعی جلوه گر خواهد بود آنگاه که زنان یک شهر به دلایل مختلف دچار سوء تغذیه شوند به مجموعه شهری آسیب های جدی وارد خواهد شد در واقع یکی از شاخص های توسعه داشتن وضعیت مناسب تغذیه است مادری که دچار سوء تغذیه باشد بطور طبیعی بیماری و یا حداقل ضعف های عمومی است که دچار او شده و در نگهداری و تربیت کودکان آن توانمندی لازم را نخواهد داشت و نمی توان از او این انتظار را داشت تا در امور خانواده موفق باشد.

یکی از عملکردهای هوگو چاوز بعد از به قدرت رسیدن، تمرکز مناسب او بر روی فقرا بود او توانست تا حدود زیادی هزینه های اجتماعی غذا را کاهش دهد او توانست با ایجاد 16000 فروشگاهی که به ارایه مواد غدایی سوبسیددار می پرداختند تا حدود زیادی به دسترسی خانواده ها به مواد غذایی کمک کند او همچنین به تأسیس آشپزخانه هایی مخصوص افراد فقیر با سرو غذاهایی که بتواند مانع سوء تغذیه افراد گردد مانند سوپ پرداخته و برای افرادی دیگر غذای مناسب تری هم در نظر گرفت.

افزایش قیمت مواد غذایی و هزینه های تامین و در نتیجه کمبود مواد غذایی مزمن در مسیر آینده به چشم می خورد، ناامنی غذایی در سطح خانوار اثری مستقیم بر کودکان، زنان، پیر و ضعیف گذاشته و اگر چه در گزارش اهداف توسعه، کوتاه قدی کودکان در نپال بالاتر از 49 درصد را نشان می دهد که در اثر سوء تغذیه مزمن خانواده است. تغییر شیوه های اجتماعی که مانع دسترسی به مواد غذایی مغذی برای اعضای خاصی از جامعه را موجب می گردد جدی است. با توجه به این که زن دچار سوء تغذیه در سن باروری می تواند تاثیری بلند مدت در اقتصاد و توسعه انسانی داشته، وضعیت تغذیه ای زنان به عنوان یک چالش است که باید با توجه به تمرکز ویژه در فقر و ارزیابی و برنامه نویسی بدان توجه نمود.

.2توانمند سازی مالی زنان.

یکی از عوامل آسیب های اجتماعی زنان فقر مالی آنان است در صورتی که زنان یک شهر از فقر برخوردار باشند آسیب های خاصی به دیگر بخش های شهری وارد می گردد، فساد اخلاقی و تربیت ناصحیح کودکان برخی از این آسیب ها هستند. یکی از محققین با بررسی این پدیده پیشنهاداتی عنوان می کند: با توسعه کسب و کار برای زنان و ایجاد خدمات شهری به گونه ای که آنان از تسهیلات لازم برخوردار یاشند پیشنهادی مناسب است. ما می توانیم به طراحی خدماتی در این خصوص پرداخته و با ارسال این خدمات به آدرس آنان، مزیت هایی ایجاد نماییم و حتی با واگذاری سهام، غذا مسکن و غیره را برای آنان فراهم آوریم.

یکی از ایده های توانمند سازی مالی زنان، کارآفرینی می باشد کارآفرینی زنان یک پدیده به سرعت در حال رشد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است در این خصوص، به یکی از تحقیقات صورت گرفته بسنده می کنیم: یک زن کارآفرین زنی است که به تنهایی و یا با یک یا چند شریک به کسب و کار آغازنموده که تمایل به کار در میان زنان از روند رو به افزایشی برخوردار است. کارآفرینان که چالش های زندگی را پذیرفته اند، در نتیجه برای خود و درآمد خانواده ها فعالیت می کنند که در جنبه های گوناگونی مشاهده می گردد. خلاصه ای ازسرمایه گذاری های کوچک و متوسط در کشورهای مختلف عبارتند از: بازرگانی و خدمات، تولید، ساخت و ساز و غیره. گزارشها حاکی از آن است که زنان متعلق به سرمایه گذاری بیشتر تحت دسته خرد تلاش می کنند همچنین زنان تمایل دارند در ساخت - لباس، خرید و فروش های خرده فروشی در فروشگاه، - متمرکز باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید