بخشی از مقاله

چکیده:

در این مقاله سعی بر آنست که نگاه علامه طباطبایی - ره - به زن به عنوان یک انسان از لابلای آثار ایشان، مورد ارزیابی قرار گیرد. از فرمایشات و نظرات ایشان استخرا062C می شود که ایشان با تکیه بر آیات قرآنی و همینطور شیوه عقلانی خاص خودشان، استدلال می کنند که زن و مرد از یک گوهرند و به یک اندازه از توانایی های بالقوه در جهت کمال و سعادت بهره مندند. و زن بودن یا مرد بودن باعث برتری نمی شود.

اگرچه ایشان به تفاوت های ظاهری و طبیعی بین زن و مرد نیز قائل است، و برخی تفاوت های حقوقی بین زن و مرد را به این تفاوت طبیعی نسبت می دهد. اما در مجموع تفاوت های حقوقی بین زن و مرد را عقلانی و بنابر مصلحت می داند. علاوه بر این، بیان می کند بیشتر این تفاوت ها ظاهری است و اگر در مواردی اختلاف وجود دارد، بواسطه موارد دیگر این کمبودها جبران شده است. و فقط در سه مورد قضاوت، ولایت و جهاد است که مرد نسبت به زن صاحب حق است و زن فاقد این حقوق می باشد.در این مقاله به نقد برخی نظرات ایشان از جمله قیمومیت مرد بر زن نیز می پردازیم.

.1مقدمه

یکی از مهم ترین مباحث انسان شناسی که امروزه بشر را به خور مشغول داشته، مسئله زن و حقوق از دست رفته اوست. که از یک سو با پیدایش برخی جنبش ها که مدعی اند به دنبال احقاق حقوق از دست رفته زنان در طول قرن ها هستند، سعی کرده اند زن و حقوق او را برابر و مشابه مرد قرار دهند و از این طریق حق وارد شدن در تمامی زمینه ها را به او بدهند. که البته اینان در عمل غیر از این نشان داده اند. و از سوی دیگر متحجران و گرفتاران حمیت جاهلی هستند که زن را جنس پست تر و خادم مرد می دانند.

در این میان نیز کسانی هستند که درد انسان داشته و با هدایت عقل و نور شریعت، در مسیری قرار گرفته اند که به دنبال جبران و احیای حقوق از دست رفته زن می باشند که از این بین، استاد بزرگوار علامه طباطبایی - ره - ، درخشش خاصی دارد. که ایشان با مجاهدت های خویش، زن را نه تنها به عالمیان و دیگران، که به خود او نیز شناسانده اند.1 نگارنده به عنوان یک زن مسلمان، وظیفه خود دانسته ام که با رجوع به آثار حضرت علامه، علی الخصوص تفسیر گرانقدر المیزان، آراء و نظریات ایشان که عمدتاً مبتنی بر فلسفه و برهان بوده است را مورد مطالعه قرار دهم و از طریق سخن بزرگانی چون ایشان، نظر اسلام را درباره زن و حقوق او روشن سازم. لذا عمده مباحث مربوط به دوران بعد از ظهور اسلام می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید