بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق زیست چینه نگاري سازند آسماري در چاه شماره 2 میدان نفتی قلعه نار مورد بررسی واقع شده است. ضخامت سازند آسماري در چاه مورد مطالعه 430 متر می باشد که عمدتاً شامل تناوبی از آهک دولومیتی، آهک، دولومیت و لایه هاي نازك شیل است. مرز پایینی این سازند با سازند پابده و مرزبالایی آن با سازند گچساران محدود شده است. مطالعات ریز دیرینه شناسی منجر به شناسایی 30 جنس و 18 گونه از فرامینفرهاي بنتیک و پلانکتونیک گردید. جهت تعیین سن سازند آسماري بر اساس پخش و پراکندگی عمودي این فرامینفرها چهار زون تجمعی مورد شناسایی قرار گرفت. با توجه به زون هاي تجمعی شناسایی شده سن سازند آسماري در چاه مورد مطالعه الیگوسن - روپلین-شاتین - و میوسن پیشین - بوردیگالین - در نظر گرفته شد.

مقدمه

حوضه رسوبی زاگرس از توالی رسوبی ضخیمی تشکیل شده است که پی سنگ پرکامبرین را می پوشاند و در دوره کوهزایی پان افریکن تشکیل شده است . - Al-Husseini, 2000 - مجموع ضخامت این رسوبات که بر روي نمک هاي نئوپروتروزوئیک قرار گرفته، تا قبل از چین خوردگی زمان نئوژن زاگرس، بالغ بر 8 تا 10 کیلومتر می باشد - علوي، 2004 و لتوزي، . - 2004 از نظر الگوي ساختاري از شمال شرق به جنوب غرب، زاگرس شامل زون راندگی ها، کمربند چین خورده، فروافتادگی دزفول و دشت آبادان است - آقانباتی. - 1383 سازند آهکی آسماري جوانترین و بزرگترین سنگ مخزن پهنه زاگرس در طی چرخه رسوبی آسماري تشکیل شده است.

این سازند در فروافتادگی دزفول واقع در جنوب غرب ایران متشکل از سن هاي کربناته - آهکی و دولومیتی - ، اندکی شیلی، ماسه سنگی - در مرکز و حاشیه جنوبی فروافتادگی دزفول - و تبخیري - در حاشیه شمالی فروافتادگی دزفول - می باشد. سن الیگوسن - روپلین - تا اوایل میوسن - بوردیگالین - توسط محققین براي سازند آسماري در نظرگرفته شده است - Lees, 1933 ; Thomas, 1948; James & Wynd, 1965; Wynd, 1965 ; Adames & Bourgeois, 1967; Adams, 1969; Ehrenberg et al ., 2007 ; Laursen et al., 2009; van Buchem et al., . - 2010 میدان نفتی قلعه نار واقع در منطقه فروافتاده دزفول در 30 کیلومتري شمال شهرستان اندیمشک و در حاشیه ي شمالی بین میدان هاي کبود و لب سفید واقع شده است.

این میدان داراي ابعادي به طول 22/5 کیلومتر و عرض 4/5 کیلومتر می باشد. متوسط ضخامت چینه اي سازند آسماري در میدان قلعه نار 400 متر می باشد. شکل 1 گسترش توالیهاي دوران سوم حوضه زاگرس در لرستان، خوزستان، فارس ساحلی و فارس داخلی - برگرفته از Jems & - Wynd, 1965 را را نشان میدهد. این سازند در میدان قلعه نار نیز به طور پیوسته بر روي سازند پابده و در زیر سازند گچساران قرار گرفته است. هدف از این پژوهش تعیین سن سازند آسماري در برش تحت الارضی چاه شماره دو میدان نفتی قلعه نار بر اساس پراکنش فسیلی فرامینفرا است.

موقعیت جغرافیایی چاه مورد مطالعه

میدان نفتی قلعه نار در شمال فرو افتادگی دزفول زاگرس مرکزي قرار دارد - سراج،1384 - ، که از لحاظ موقعیت جغراقیایی در محدوده مختصاتی در 48 درجه شرقی و 32 درجه شمالی قرار داشته و حدود 4 کیلومتري شرق جاده اندیمشک - بیدروبه واقع شده است - شکل. - 3

بحث

از چاه مورد مطالعه در مجموع 580 مقطع نازك براي مطالعات زیست چینه نگاري و تعیین سن نسبی سازند آسماري تهیه شده که از این تعداد 400 مقطع نازك به مغزه حفاري و 180 مقطع نازك به خرده هاي حفاري تعلق دارد. میکروفسیلهاي موجود در مقاطع نازك به کمک منابعی از قبیل Adams, 1969; Lobelich & Tappan, 1988; Hottinger, 2007 مورد شناسایی قرار گرفت و زون بندي و تعیین سن نسبی نیز به کمک منابعی از قبیل Wynd, 1965 ; Hottinger, 2007; Laursen et al., 2009; van Buchem et al., 2010 صورت گرفت.

زیست چینه نگاري: براساس پخش و پراکندگی فسیل هاي موجود در رسوبات سازند آسماري در چاه شماره 2 میدان نفتی قلعه نار چهار زون تجمعی تشخیص داده شد که در زیر به شرح هریک پرداخته شده است - شکل. - 4 بایوزون شماره : 1 مجموعه فسیلی زیر در برگیرنده این زون زیستی می باشد: Elphidium sp.,Eulepidina sp., lepidocyclinidae sp., .   .Nephrolepidina sp., Neorotalia sp. planktonic Foram به دلیل وجود گونه هاي Nephrolepidina sp., Eulepidina sp. که از اواسط روپلین تا شاتین ظاهر می شوند سن در نظر گرفته شده براي این زون روپلین-شاتین معادل با زون تجمعیLepidocyclina- Operculina-Ditrupa لارسن و همکاران - 2009 - و وان بوخم و همکاران - 2010 - است. این زون تجمعی برابر با 88 متر و فاصله اي از عمق 3522 متري تا 3610 متري در بر می گیرد، می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید