بخشی از مقاله

چکیده :

سازند آسماري توالی ضخیمی از سنگهاي کربناته است که با سن الیگوسن- میوسن در زون زاگرس گسترش دارد. توالی کربناته سازند آسماري به طور عمده از روزنبران کف زي درشت همراه با دیگر خرده هاي اسکلتی و غیر اسکلتی تشکیل شده است. براساس مطالعات دقیق فسیل شناسی صورت گرفته در برش مورد مطالعه تعداد 21 جنس و 24 گونه روزن بران کفزي - Benthic Foraminifera - ، به همراه شماري غیرروزن بر - Non - Foraminifera در آن تشخیص داده شد.

در نهایت بر مبناي ظهور، افول، تجمع و گسترش چینه شناسی ریز سنگواره هاي شناخته شده یک زون زیستی کلی - Total Range zone - معرفی گردید که به شرح ذیل می باشد: این نهشته ها برخلاف داده هاي نقشه زمین شناسی 1: 100000 پلدختر که نهشته هاي مذکور را به الیگوسن – میوسن نسبت داده اند. در محدوده سنی بوردیگالین - Burdigalian - قرار می گیرد. بر اساس مطالعات سنگ شناسی انجام گرفته سازند آسماري در برش مورد مطالعه با ضخامت واقعی 95متر عمدتاً از سنگ آهک - سنگ آهک رسی و سنگ آهک ماسه دار تشکیل شده است. نهشته هاي آسماري در این برش با ناپیوستگی موازي - Paraconformity - بر روي سنگ آهک هاي دولومیتی کرم تا خاکستري رنگ سازند شهبازان به سن ائوسن پسین و به طور هم شیب و تدریجی زیر مارن هاي کرم رنگ و لایه هاي گچ دار سازند گچساران به سن میوسن پیشین قرار دارد.

مقدمه

سازند آسماري به سن الیگو- میوسن در جنوب غرب ایران گسترش یافته و از نظر سنگ شناسی شامل سنگ آهک هاي در یایی کم عمق است. این سازند براي نخستین بار در تنگ گل ترش واقع در کوه آسماري توسط ریچاردسون - ۴١٩٢ - Richardson, مورد مطالعه قرار گرفت. در این برش ضخامت سازند 314 متر می باشد و بخش پایینی سازند آسماري با سن الیگوسن ،با شیل و مارن پابده جانشین شده است - مطیعی، . - 1372 از آنجا که سازند آسماري به عنوان سنگ مخزن مواد هیدروکربوري در حوضه زاگرس محسوب می شود، لذا بررسی دقیق تر این سازند بر اساس محتویات فسیلی اطلاعات ارزشمندي را در جهت مطالعه و کارهاي اکتشافی فراهم می نماید.

زون بندي زیستی سازند آسماري طی گزارش وایند - ۵۶١٩ - Wynd, و آدامز و بورژا - - Adamz & Burgeois, ٧۶١٩ تعریف شده است. آدامز و بورژا قادر به تفکیک آشکوب هاي الیگوسن نبوده اند. طی بررسی هاي انجام شده بر روي سازند آسماري از طریق ایزوتوپ استرانسیوم، 5 رخداد زیست چینه نگاري که در تعیین سن و تطابق حائز اهمیت هستند تشخیص داده شد - ٢٠٠٧ . - Ehrenberg et al., بر اساس این اطلاعات، لارسن و همکاران Laursen et - ٢٠٠٩ - al., زون بندي زیستی قبلی را اصلاح کردند.

هدف از انجام این تحقیق شناسایی دقیق انواع روزن بران و تعیین سن نسبی نهشته هاي دربرگیرنده آنها، تعیین انواع زون هاي زیستی - Biozone - ، تعیین واحدهاي سنگ چینه اي - Lithostratigraphic units - با ذکر دقیق ویژگی هاي سنگ شناسی آن - Lithology - ، تعیین نوع همبري نهشته هاي مورد مطالعه با طبقات زیرین و بالایی آن می باشد. این برش در کیلومتر50 جاده خرم آباد به پلدختر، شمال شهرستان معمولان با مختصات جغرافیایی "E٨ '٨۵ °٧۴ طول خاوري و "N٫٨٣۵١ '٢٣ °٣٣ عرض شمالی در ارتفاع 1025 متري از سطح دریا قرار دارد. از شهر خرم آباد به سمت پلدختر حرکت کنیم در کیلومتر 50 این مسیر برش مورد مطالعه در دو طرف جاده با رخنمون مناسب قابل دسترسی می باشد.

روش ها و مواد

در مرحله نخست برش هاي فوق در صحرا تعیین و مورد مطالعه قرار گرفت، با توجه به سنگ شناسی و رخساره ها با فاصله 1 متر به تعداد نمونه86 از برش مورد مطالعه برداشت و از آنها مقاطع نازك تهیه شد. مقاطع جهت مطالعه روزن داران بنتیک و تعین سن نسبی سازند آسماري مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج و بحث :

ویژگی هاي سنگ چینه اي برش مورد مطالعه

سازند آسماري در برش مورد مطالعه با ضخامت واقعی 95متر عمدتاً از سنگ آهک - سنگ آهک رسی و سنگ آهک ماسه دار تشکیل شده است. روند عمومی طبقات40 تا 45 درجه به سمت باختر W - ۵۴-٠۴ - N و شیب عمومی طبقات 80 تا 75 درجه به سمت جنوب باختر NE - ۵٨-۵٧ - است. نهشته هاي آسماري در این برش با ناپیوستگی موازي - Paraconformity - بر روي سنگ آهک هاي دولومیتی کرم تا خاکستري رنگ سازند شهبازان به سن ائوسن پسین و به طور هم شیب و تدریجی زیر مارن هاي کرم رنگ و لایه هاي گچ دار سازند گچساران به سن میوسن پیشین قرار دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید