بخشی از مقاله

چکیده

در منطقه جنوب شرق هادی شهر جلفا، سازند الی باشی با 190 متر سنگ آهکهای خاکستری تا کرم رنگ با میان لایههای خاک قدیمه رخنمون دارد . در این منطقه سازند الی باشی بر روی سازند جلفا تشکیل شده است و خود بوسیله سنگ آهکهای تودهای سازند الیکا پوشانیده میشود . ریز رخسارههای دولومیکرایت و بیوکلستیک وکستون مربوط به پهنه جذرو مدی و بیوکلستیک پکستون، گرینستون مربوط به بارهای آهکی همچنین رخساره باندستون از نوع بافلستون مربوط به محیطهای با شرایط رسوب گذاری ساحلی تشخیص داده میشود . دسته رخساره جلوی ریف و دریای آزاد با ریز رخسارههای بیوکلستیک پکستون، وکستون و همچنین ریز رخسارههای بیوکلستیک پکستون ، وکستون با آلوکمهای حمل شده نشانگر محیط شیب قاره است . بر اساس تغییرات عمودی و جانبی ریز رخسارههای سکانس رسوبی سازند االی باشی، حداقل از 7توالی رسوبی از نوع درجه 3 تشکیل شده است . توالیهای رسوبی متشکل از تراکتهایTST ,HST و گاه LST با رخسارههای mfs میباشند که بامرزهای و از یکدیگر مجزا میشوند، علاوه بر مرز ابتدا و انتهای سازند، مرزهای پایین و بالای توالی شماره 3 از نوع منطبق بر خاکهای قدیمه تشخیص داده میشود .

واژگان کلیدی: الی باشی، پرمین، چینه نگاری سکانسی، ایران

-1 مقدمه

منطقه هادیشهر جلفا در شمال آذربایجان در زون بندی زمینشناسی ایران متعلق به زون بندی البرزغربی- آذربایجان میباشد - نبوی،. - 1355 در ناحیه جلفا پیوستگی چینه شناسی پایان پالئوزوییک تا شروع مزوزوییک وجود دارد . سازند الی باشی - شکل - 1 با سن پرمین بالایی به صورت همشیب - آقانباتی،1385 و استپانوف و همکاران، - 1969 بر روی سازند جلفا نهشته شده و در منطقه جنوب شرق هادی شهر با 190 متر رخنمون سنگهای کربناته و میان لایههای خاک قدیمه - شکل - 2 مشخص میشود همچنین سنگ آهکهای تودهای سازند الیکا به طور همشیب آن را میپوشانند - عبدالهی،. - 1996

-2بحث

منطقه هادیشهر جلفا در شمال آذربایجان در زون بندی زمینشناسی ایران متعلق به زون بندی البرزغربی-آذربایجان میباشد - نبوی،. - 1355 در ناحیه جلفا پیوستگی چینه شناسی پایان پالئوزوییک تا شروع مزوزوییک وجود دارد . سازند الی باشی با سن پرمین بالایی به صورت همشیب - آقانباتی، - 1385 ، - استپانوف و همکاران، - 1969 بر روی سازند جلفا نهشته شده و در منطقه جنوب شرق هادی شهر با 190 متر رخنمون سنگهای کربناته و میان لایههای خاک قدیمه مشخص میشود همچنین سنگ آهکهای تودهای سازند الیکا به طور همشیب آن را میپوشانند - عبدالهی،. - 1996 بر اساس مطالعه میکروسکوپی - Dunham,1962 - , - Wright,1992 - علاوه بر خاک قدیمه - گلسنگ قرمزقهوهای - ریز رخسارههای کربناته در 4 دسته رخسارهای ساحلی، بار، دریای آزاد و شیب قاره تشخیص داده میشود . زیر رخساره محیط سوپراتایدال با ریز رخساره دولومیکرایت و زیر محیط اینترتایدال و همچنین زیر محیط بار با ریز رخسارههای متراکم مشخص میشود - . - Wilson,1975 - , - Flugel,1982 علاوه بر رخسارههای باندستون در ریف رخساره فلوتستون و آلوکمهای دوباره حمل شده نشانگر بخش شیبدار دریا و احتمالا شیب قاره نیز شناسایی شده است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید