بخشی از مقاله

چکیده

سازند پابده برای اولین بار در برش چینهشناسی سلامتی - منطقه کهمره سرخی - به منظور معرفی بیوزونها و گسترش زمانی آنها بر اساس جدیدترین بیوزوناسیون ارائه شده در حوضه تتیس مطالعه شده است.. در این مطالعه 60 جنس و 90 گونه فرامینفرهای پلانکتون معرفی و بر مبنای آنها 17 بیوزون گزارش شده است. بر اساس فسیلهای شناسایی شده، سن سازند پابده، پالئوسن پیشین - دانین - تا الیگوسن پیشین تعیین شده است . . طبق مطالعات صورت گرفته در این برش، قاعده سازند پابده با یک ناپیوستگی بر روی شیلهای ارغوانی رنگ سازند گورپی به سن کامپانین پیشین تا انتهای ماستریشتین در قسمت فوقانی آن با آهکهای دولومیتی سازند آسماری به سن الیگوسن پیشین پوشیده شده است. هدف از این مطالعه تفکیک بیوزونهای پالئوژن براساس - - Berggren & Pearson 2005 و - - Berggren et al.1995 میباشد. مطالعات صورت گرفته بر روی روزنداران پلانکتون سازند پابده در برش چینهشناسی سلامتی منجر به تفکیک 17 بیوزون به شرح ذیل گردید.

واژههای کلیدی: زیست چینهنگاری، روزنداران پلانکتون، سازند پابده، جنوب غرب شیراز.

مقدمه

منطقه مورد مطالعه - چینهشناسی سلامتی - بخشی از زون زاگرس چینخورده ساده در حوضه فارس داخلی، 65 کیلومتری جنوب غرب شیراز در جاده شیراز - کازرون واقع شده است چینهشناسی سلامتی در محدوده مختصات بین عرضهای 29° 30´ 29″ شمالی و طولهای 52° 30´ 52″ شرقی گسترده شده است. کوه سلامتی در طرف شرق گسل کرهبس در جنوب شرق روستای رمقان واقع شده است - علی رحمانی . - 1389- ضخامت سازند پابده در برش مورد مطالعه با ضخامت 283 متر به 3 بخش قابل تفکیک میباشد. توصیف سنگشناسی رسوبات این سازند از قاعده به سمت راس بدین شرح است. بخش قاعده - 10: - BASE متر مارنهای خاکستری تیره و شیل ارغوانی. بخش :A 40مترآهکهای مارنی و آهکهای مارنی دارای نودول چرت. بخش13 :B متر آهک های مارنی متوسط لایه با رنگ کرم شیری تا کرم کثیف با میان لایههای آهکهای مارنی ضخیم لایه و مارنهای خاکستری. بخش 20:C متر آهکهای دولومیتی متوسط لایه به رنگ کرم. براساس مطالعات صورت گرفته. و مطالعه سازند پابده و معرفی آن به عنوان سازند برای اولین بار در سال 1965توسط James&Wynd صورت گرفت. همچنین Wynd در این سال، 66 بیوزون از تریاس سنوزوئیک را توصیف نمود. از 41 تا 66 متعلق به سنوزوئیک است . نجفی - 1377 - ، میکروبیوستراتیگرافی سازندپابده در شمال شرق فروافتادگی دزفول و ارتباط چینهای آن را با سازندهای تلهزنگ، کهکشان و شهبازان مورد بررسی قرار داده است. بهاران - 1388 - تعیین مرز کرتاسه - ترشیری و بررسی میکروبیواستراتیگرافی سازند پابده در برش تنگ زنجیران - جنوب شرق شیراز - ، میرحسینی - 1389 - تعیین مرز کرتاسه - ترشیری و بررسی میکروبیواستراتیگرافی سازند پابده در برش تنگ ابوالحیات - جنوب غرب شیراز - گزارش کرده است.

روش کار

مطالعه فوق در دو مرحله صحرایی و آزمایشگاهی صورت گرفت. در مطالعات صحرایی ابتدا برش مناسب را انتخاب تعداد 135 نمونه از منطقه برداشت شد. در مطالعات آزمایشگاهی پس از تهیه مقاطع نازک میکروسکوپی از نمونههای سخت و شناسایی پلانکتونها از آنها عکسبرداری انجام گرفت. و نمونههای مارنی سست را طی مراحل مختلف قرار دادن نمونهها در آب اکسیژنه 25 درصد به مدت 18 ساعت و سپس شستشو نمونهها و گذراندن از الک، خشک کردن نمونهها در آون، جداکردن نمونههای میکروفسیلیها با قلم موی 4 صفر و در مرحله آخر نمونههای سالم را جدا کرده و از آنها تصاویر توسط استریواسکوپ استریوزوم تهیه گردید .نتیجهی مطالعات صورت گرفته بر روی میکروفسیل ها منجر به شناسایی تعداد 60 جنس و 90 گونه از روزنداران پلانکتون میباشد.برای شناسایی روزنداران پلانکتون از منابع زیراستفاده شده است. - Postuma 1971:Berggren&Norris1997:Olsson &et al.1999:Premoli Silva etal.2003:Molina,&et al 2006:Loblich&Tappan1998:Keller&et al1992

زیست چینه نگاری
بیوزونبندی پالئوژن در حوضه تتیس توسط افرادی همچون - Bolli 1966: Berggren1969:Berggren&Miller 1988:Bergren et al.1995:Berggren&Pearson 2005 - ،ارائه شده است. در این تحقیق برای تعیین بیوزوناسیون - سازندپابده - از جدیدترین بیوزونبندی ارائه شده توسط برگرن و همکاران - Berggren &et al.1995 - و برگرن و پیرسون - Berggren&Pearson2005 - استفاده گردیده است - شکل. - 3 مطالعات صورت گرفته بر روی روزنداران پلانکتون سازند پابده در برش چینهشناسی کوه سلامتی منجر به تفکیک 17 بیوزون به شرح ذیل گردید. - شکل. - 21a.Parasubbotina pseudobulloidesTaxon-Range Zoneمحدودهی این زون از اولین ظهور Pa. pseudobulloides تا آخرین حضور آن میباشد.
1محدودهی این زون از اولین ظهور Sub. triloculinoides تا اولین ظهور Pr. inconstans و یا .Glo comperssa میباشد.1c.Globanomalina comperssa/Praemurica inconstans Interval Sub Zoneمحدودهی آن از اولین ظهور Pr. inconstans و یا Glo. comperssa تا اولین ظهور Pr. Uncinataتعیین شده است ، .و سن آن - پالئوسن پیشین - است.
2.این بیوزون با اولین ظهور Pr. uncinata شروع شده و با اولین حضور Mo. angulata تعیین می شود .و سن پالئوسن پیشین - انتهای دانین - برای آن تعیین شده است.
3-محدودهی آن از اولین حضور M. Angulata تا اولین حضور Ac. soldadonsis میباشد. و سن ارائه شده برای آن پالئوسن پسین - سلاندین - است.
4-محدودهی آن از آخرین حضور M .angulata تا اولین حضور Ac. soldadoensis است و سن تعیین شده برای آن پالئوسن پسین - بخش بالایی تانسین - است.
5-این بیوزون محدودهی آخرین حضور Ac. soldadoensis تا آخرین حضور M. Velascoensis را در بر میگیرد. و سن ارائه شده برای آن انتهای پالئوسن _ ابتدای ائوسن پیشین - انتهای تانسین - اسپارنسین - میباشد.
6-محدودهی این بیوزون همزمان از آخرین ظهور M. velascoensis, تا اولین حضور M. lensiformis است و سن تعیین شده برای آن ائوسن پائینی - بخش پائینی ئیپرزین - میباشد.
7-محدودهی تعیین شده برای این بیوزون از آخرین ظهور M . velascoensis تا اولین ظهور.M.aragoensis میباشد و سن تعین شده برای آن ائوسن پیشین - اسپارنسین - ئپرزین - میباشد.
8-محدودهی این بیوزون بین اولین حضور Mo. aragoensis تا اولین حضور Ha. Nuttalli را در بر میگیرد. و در میانه این بیوزون گونهیDen .yeguaensis ظهور پیدا میکند، و سن تعیین شده برای آن ائوسن پائینی - ئیپرزین - است.
9-محدودهی این بیوزون بین اولین ظهور Ha. nuttalli تا اولین ظهور Glo Kugeleri قرار میگیرد، و سن آن ابتدای ائوسن میانی - لوتسین - میباشد.
10-این بیوزون محدوهی همزمان از اولین ظهور Gl. kugleri تا آخرین حضور M. aragonensis را در بر میگیرد و سن تعیین شده برای آن ائوسن میانی میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید