بخشی از مقاله

چکیده :

بمنظور مطالعه زیست چینه ای نهشته های سازند آسماری بر اساس روزن داران یک برش در تاقدیس کفترک در ناحیه شرق شیراز انتخاب و نمونه برداری به عمل آمد. مرز زیرین سازند آسماری دربرش مورد مطالعه با سازند جهرم به صورت هم شیب با گسستگی لیتولوژی و مرز فوقانی آن با سازند رازک نیز با ناپیوستگی فرسایشی همراه می باشد. و31 جنس و 27 گونه و3 تجمع فونی در سازند آسماری شناسایی گردید ، بنابر مطالعات انجام شده سن سازند آسماری در برش مورد مطالعه الیگوسن - روپلین -چاتین - در نظر گرفته شده است.

بحث:

از نقطه نظر چینه نگاری تمامی توالی سنگ نهشته ها در محدوده تاقدیس کفترک، مربوط به رسوبات دوران ترشیری تا عهد حاضر می باشد پوشش دشت ها را رسوبات آبرفتی پلیستوسن تا هولوسن تشکیل می دهند. سازند آسماری ،توالی ضخیمی از سنگهای کربناته الیگو- میوسن است. چینه نگاری زیستی وتعین سازند آسماری برای اولین بار توس وایند - Wynd1965 - انجام گرفت و سپس توس آدامز و بورژوآ - Adams&Bourgeois1967 - بازنگری شد. بر اساس پراکندگی روزنبران بزرگ بنتیک و چینه نگاری ایزوتوپ استرانسیم سن الیگوسن تا میوسن پیشین برای این سازند در نظر گرفته شده است.

لارسن وهمکاران - 2009 - نیز در مطالعه ای جامع چندین جنس وگونه کلیدی از فرامینیفرهای سازند آسماری را به روش چینه نگاری ایزوتوپ استرانسیم تعین سن نمودند و با توجه به گسترش زمانی زون بندی جدیدی را برای سازند آسماری ارائه نمودند . این تعین سن را در برش های متفاوتی انجام شده است .در این زون بندی جدید ،7 بیوزون برای سازند آسماری معرفی شده است که شامل 6 زون تجمعی و1 زون نامشخص می باشد - جدول . - 1

به منظور تعیین سن نهشته های سازند آسماری در برش مورد مطالعه 86 مقطع نازک به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت . بر اساس این مطالعات 31 جنس و 27 گونه شناسایی گردید. موقعیت چینه شناسی و زمین شناسی منطقه مورد مطالعه: موقعیت مکانی برش مورد مطالعه با توجه به مطالعات جیمز و وایند - 1965 - ، - شکل - 2 و مطالعات بعدی شرکت ملی نفت ،توس همایون مطیعی - - 1385 درمنطقه فارس داخلی قرارمی گیرد. ستون چینه شناسی این برش شامل : - شکل - 2

-    10 متر مارن زرد

-    25 متر آهک متوس   لایه نخودی تا کرم

-    10 مترآهک نازک لایه نخودی تیره

-    70 متر آهک متوس   لایه خاکستری تیره

-    20 متر آهک ضخیم لایه خاکستری تیره

-    10    متر آهک مارنی متوس   لایه نخودی

-    20    متر آهک متوس   لایه خاکستری

-    15    متر تناوب آهک مارنی متوس   لایه نخودی و مارن قرمز

بر مبنای انتشار چینه نگاری میکروفسیل های موجود سه بیوزون تشخیص داده شده است، که نمودار گسترش زمانی فسیل ها وبیوزوناسیون آن در - شکل - 3 نشان داده شده است . بیوزون های بدست آمده در این برش با بیوزون های معرفی شده توس وایند - Wynd1965 - آدامز و بورژوآ - Adams & Bourgeois 1967 - مقایسه گردید.

نتیجه گیری :

دراین برش حد زیرین سازند آسماری با سازند جهرم هم شیب همراه با گسستگی لیتولوژی وحد بالایی آن با سازند رازک به صورت هم شیب می باشد. ضخامت سازندآسماری دراین برش180متراست به منظورتعیین سن نهشته های سازند آسماری دربرش مورد مطالعه 86 مقطع نازک به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این مطالعات 31 جنس و 27 گونه شناسایی گردید، برمبنای انتشار چینه نگاری میکروفسیل های موجود سه بیوزون تشخیص داده شده است، درمطالعه حاضر بررسی دقیق زیست چینه ای بر اساس روزن داران بنتیک از روش انطباقی که بین تعین سن ایزوتوپ استرانسیم و فونای این سازند توس اهرنبرگ وهمکاران - 2007 - ولارسن و همکاران - 2009 - صورت گرفته، استفاده شده است.همچنین بیوزون های بدست آمده در این برش با بیوزون های معرفی شده توس وایند - Wynd1965 - آدامز و بورژوآ - Adams & Bourgeois 1967 - مقایسه گردید و سن الیگوسن - روپلین-چاتین - پبشنهاد می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید