بخشی از مقاله

چکیده

سازند جهرم در برش مورد مطالعه با ضخامت 192متر، توالی کربناتهای است که به طور ناگهانی بر روی سازند پابده و بطور تدریجی در زیر سازند آسماری قرار دارد. در این پژوهش این سازند از نظر زیست چینهنگاری مورد مطالعه قرار گرفته است. بر اساس مطالعات زیست چینهای تعداد 19 جنس و 27 گونه روزنداران بنتیک شناسایی شد که در 2 تجمع فسیلی قرار دارند. با توجه به میکروفسیلهای تشخیص داده شده ، سن سازند جهرم در برش مورد مطالعه ائوسن میانی ائوسن پسین میباشد.

واژههای کلیدی : سازند جهرم ، چینهنگاری زیستی ، روزنداران بنتیک ، ائوسن، سپیدان

مقدمه

سازند جهرم با سن پالئوسن ائوسن توالی کربناتهای است که در حوضهی زاگرس نهشته شده است. برش نمونه این سازند در تنگآب دریال شمالی کوه جهرم واقع در جنوب شهرستان جهرم در استان فارس با مشخصات زیر قرار دارد : N: 28° 25′ 53" و E:53° 44′ 47"

که اولین بار توسط جیمز و وایند معرفی گردید. میکروفونای این سازند توسط آدامز و بورژوآ ، جلالی و کلانتری مورد مطالعه قرار گرفته است. آسیلینیدهای ائوسنمیانی درناحیه حمزه علی زیست چینهنگاری سازند جهرم در محل تیپ در جنوبشرق شیراز ، مطالعهی زون بندی زیستی و بوم شناسی دیرینه روزنداران کفزی پالئوسن تا میوسن پیشین در شمال و جنوب خاوری شیراز مطالعهی بیواستراتیگرافی رسوبات ائوسن - سازند جهرم - در شمالغرب ناحیهی بلداجی،از جمله کارهای اخیری است که در ارتباط با این سازند صورت گرفته است.

بحث

به منظور تعیین سن رسوبات سازند جهرم در برش مورد مطالعه، پس از مطالعات صحرایی 90 نمونه مقطع نازک میکروسکوپی تهیه شد و مورد مطالعه قرار گزفت. زونبندی سازند جهرم توسط بایوزونهای معرفی شده توسط جیمز و وایند  صورت گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید