بخشی از مقاله

چکیده

برش سازند مورد مطالعه در راستاي شمالی و جنوبی ضلع شمالی روستاي دره سفید بانش واقع گردیده است، در مطالعه سازند داریان در این برش، 108 نمونه براشت گردید که منتج به شناسایی 22جنس از روزنبران و دو جنس از جلبکها گردید. سازند مورد مطالعه داراي تنوع و فراوانی بسیار زیاد روزنبران می باشد به گونه اي که در برخی نمونه ها فراوانی فسیل به بیش از 90 درصد می رسد. مطالعات صورت گرفته بر روي گونه هاي فسیلی، سن سازند داریان در منطقه مورد مطالعه را آپتین میانی تا آلبین بالایی نشان میدهد.
کلمات کلیدي: سازند داریان، دره سفید، بانش، روزنبران.

-1 مقدمه

با کشف نفت در سال 1859 میلادي و آگاهی از اهمیت بسیار زیاد ذخایر نفت و گاز، تحول جدیدي در دنیاي صنعتی بهوجود آمد - قویدل سیوکی، . - 1392 به همین رو مناطق نفت خیزي چون حوزه زاگرس بدلیل دارا بودن منابع اقتصادي بخصوص نفت و گاز همیشه مورد توجه بوده است به خصوص سازند داریان که در تمام نواحی زاگرس بجز جنوب لرستان گسترش داشته و در انتهاي گروه خامی جاي گرفته و سنگ مخزن مهمی به حساب میآید - افشارحرب، . - 1380 سازند داریان اولین بار با اندازهگیرى برشی به ضخامت 286/5 متر در کوهگَدوان در شمال دهکده داریان در
شمال خاورى شیراز، مورد مطالعه قرار گرفت - جیمز و وایند، . - 1965 در محلبرش الگو، این سازند شامل سنگآهک قهوهاى – خاکسترى ستبرلایه تا تودهاى خشن و صخرهساز است که به داشتناُربیتولین فراوان به سن آپتین شاخص است. مرز پایینی داریان گَدوانبا تدریجی است ولی در بالا،با کژدمی به شدت فرسایش یافته است و لایههاى ائولیتی و گلوکونیتی آن را از سازند کژدمی جدا میکند. این سازند معادل سازند شعیبا در کشور هاي جنوبی خلیج فارس - مطیعی، - 1372 و سازند تیزکوه در حوزه البرز میباشد - آقا نباتی، . - 1385

-2 موقعیت جغرافیایی برش مورد مطالعه

برش مورد مطالعه در دامنه شمالی روستاي دره سفید واقع در 85 کیلومتري شمال غربی شیراز و در زون زاگرس مرتفع - Stocklin, 1968 - - شکل - 2 در شمال بانش با مختصات جغرافیایی طول"٢٥.٥٥'٢٦°٥٢ شرقی و عرض جغرافیایی"٢٥.١٦'٠٩°٣٠ شمالی میباشد و راه دسترسی به آن از جاده شیراز - مرودشت به درودزن میباشد - شکل . - 2 و نحوه قرار گیري سازند داریان در برش مورد مطالعه در شکل 3 نشان داده شده است.

-3 روشهاي مطالعه              
مطالعات در چند بخش کلی به شرح ذیل صورت پذیرفت       
-1 مطالعات صحرایی جهت برداشت نمونه و تهیه عکس از منطقه جهت تهیه مرزبندي سازندهاي منطقه مورد مطالعه.                
-2 مطالعات و اقدامات آزمایشگاهی جهت تهیه مقاطع نازك.        
-3 تهیه عکس از مقاطع نازك.            
-4 شناسایی میکروفسیلها و دستهبندي میکروفاسیسها بر اساس , Flugell - و مطالعات 2005 - مطالعات - 2004 -  در این مطالعات 108 نمونه برداشت و از هر نمونه یک مقطع نازك  تهیه گردید که مطالعات مورد نیاز بر روي آنها صورت پذیرفت و  گونههاي مختلف اربیتولین شناسایی گردید.        

 -4 معرفی مقطع چینه شناسی برداشت شده سازند داریان در کوه زنا    

 ضخامت سازند داریان در برش مورد مطالعه 176 متر میباشد و لیتولوژي   آن به سه بخش تقسیم می گردد؛114.5 -1 متر سنگ آهک متوسط لایه به رنگ خاکستري روشن Emery ND Myers,    43.5 -2 متر سنگ آهک ضخیم لایه به رنگ خاکستري تا قهوهاي 18 -3 متر سنگ آهک تود ه اي به رنگ خاکستري تا قهوهاي سازند داریان در مقطع مورد مطالعه بین دو حد ناپیوستگی قرار گرفته   است که مرز پایین آن با سازند گدوان بصورت ناپیوسته و مرز بالاي آن با سازند کژدمی به صورت فرسایشی میباشد. که وجود نودولهاي آهن نیز این مطلب را تایید میکند - شکل. - 4 بر اساس مطالعات دیرینهشناسی و شناسایی گونههاي فرامنیفرهاي موجود در برش مورد مطالعه، سن این سازند آپتین میانی – آلبین بالایی میباشد.    

-5 زیست چینه نگاري سازند داریان در منطقه مورد مطالعه

در بررسیها و مطالعات صورت گرفته بر روي سازند داریان در منطقه بانش فسیلهاي مختلف از جمله جلبک هاي آهکی، گاستروپودها، دوکفه ایها، بریوزوئرهاو فرامنیفرهاي بنتیک و پلانکتونیک با استفاده ازمنابعی چون - ١٩٩٦ - Georgescu,، - ١٩٨٩ - Sliter,، - caron and ٢٠٠٤ - Premoli Silva and Verg, شناسایی گردیدند و مهمترین گرو فسیلی سازند داریان یعنی فرامنیفرها در حد گونه و جنس شناسایی و نامگذاري گردیدند که اسامی مهمترین گونه هاي شناسایی شده به شرح ذیل ارائه می گردد.با توجه به میکروفسیلهاي شناسایی شده در این مقطع، دو زون زیستی شناسایی گردید.

الف: بر اساس گسترش اربیتولین در کل برش مورد مطالعه یک زون تجمعی به ضخامت 176 متر به نام Orbitolina assemblage zoneکه حاوي تمام اربیتولین هاي نام برده شده در بالا می باشد، قابل شناسایی است. این زون تجمعی معادل بیوزون شماره 16 جیمز و وایند، 1965 میباشد و از آپتین میانی تا آلبین بالایی ادامه دارد.

ب: زیر زون . Or-parva-or-texana assemblage zone که این زیر زون با ضخامت 64 متر با ظهور همزمان or-parva و or-texana شروع و با انقراض or-parva خاتمه می یابد. و از آپتین میانی تا آپتین بالایی ادامه دارد. ومیکرو فسیلها ي همراه با آن به شرح ذیل است.مرزبندي زمانی ستون چینهشناسی برش مورد مطالعه را میتوان در شکل 5 خلاصه نمود.همراهی or-parva و or-texana نشان دهنده شروع مقطع ومرز گدوانبا داریان به سن آپتین میانی

انقراض or-parva خاتمه آپتین و شروع آلبین

انقراض or-texana خاتمه آلبین میانی و شروع آلبین بالایی

ظهور Neoiraqia convexa نشاندهنده آلبین بالایی

همراهی subconcava و dicyclina نشان دهنده مرز داریان و کژدمی می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید