بخشی از مقاله

چکیده

تشکیل شرکتهای بزرگ و افزایش تعداد مالکان آنها باعث جدایی مالکیت از مدیریت شرکت و مطرح شدن مسالهی نمایندگی شد. در چنین وضعیتی تضاد منافع بین مالکان و مدیران بهوجود آمده و هزینه های نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی ایجاد شده است .شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در ایجاد شرایط رقابت کامل و ایجاد فرصتهای برابر در این بازار است.  ساختار مالکیت شرکتها یکی از سازو کارهای بیرونی حاکمیت شرکتی است و سهامداران میتوانند بر کار مدیران شرکت نظارت و کنترل داشته و موجب کاهش هزینهها و افزایش ارزش شرکت گردند.ساختار سرمایه شرکتها تحت تاثیر محیط و فضایی است که شرکتها در آن فعالیت دارند . درواقع فضاهای متفاوت اقتصادی و فرهنگی حاکم بر فعالیت شرکتها تعیین کننده نوع و میزان تاثیر متغیرهای حاکم بر عملکرد شرکتهاست.

.1 مقدمه

امروزه بازارهای سرمایه اهمیتی دوچندان یافتهاند . تامین منابع مالی واحدهای تجاری برای ارائهی خدمات و محصولات هرچه بهتر و باکیفیت تر در دنیای رقابتی امروز نقش حیاتی در رشد و بقای شرکتها دارد .اینجاست که بحث ریسک و بازده سرمایهگذاران مطرح میشود .در مواردی ممکن است اعتماد سرمایه گذاران به بازارهای سرمایه از میان برود و آنها اندوختههای خود را در بازارهای دیگر سرمایه گذاری کنند چرا که ریسک آنها در بازارهای سرمایه بالا رفته است، اینجاست که بحث عدم تقارن اطلاعاتی مطرح میشود و سازو کارهایی برای پیشگیری از آن اندیشیده میشود.

دربازارهای سرمایه، تنها راه دستیابی بسیاری ازسرمایهگذاران به اطلاعات، اعلامیهها و اطلاعیههایی است که از جانب شرکتها منتشر می شود - مانند اعلام سود پیش بینی شده هر سهم - . - رحیمیان ، صالح نژاد، و سالکی، - 1388 اگر فرضیه بازار کارا را بپذیریم درواقع تقارن اطلاعات در بازارهای سرمایه را پذیرفتهایم در حالی که در عمل بازار کارا وجود ندارد و بیشتر بازارهای سرمایه در شکل نیمه قوی و ضعیف کارایی قرار دارند و عدم تقارن اطلاعاتی در آنها مشاهده میشود.

در چنین شرایطی جابهجایی ثروث بین سهامداران مطلع و سهامداران ناآگاه اتفاق میافتد اینجاست که به قوانین و مقررات نیاز است و نقش متولیان افشای اطلاعات در حاکمیت شرکتی متبلور میشود که در برگیرنده کنترل و رویه هایی برای اطمینان از عدم حرکت مدیریت شرکت درجهت منافع شخصی و حرکت در مسیر حداکثرکردن منافع سهامداران و ارزش شرکت است. بخشی از بحثهای حاکمیت شرکتی هم حول همین محور میچرخد.

در تعریف حاکمیت شرکتی تاکید بر متعادلسازی منافع کلیه ذینفعان شرکت است یا به تعبیر دقیق-تر ایجاد ساز و کارهایی در شرکت به منظور انتقال اطلاعات مرتبط بیشتری در ارتباط با شرکت به سرمایه گذاران ذینفع میباشد . سازوکارهای حاکمیت شرکتی براطلاعات افشا شده توسط شرکت برای سهامداران آن اثرمیگذارند واحتمال عدم افشای کامل و مطلوب اطلاعات و افشای اطلاعات کم اعتبار را کاهش میدهند.

تحقیقات نشان دهندهی آن است که بین عدم تقارن اطلاعاتی و ساختار سرمایه شرکتها نیز ارتباط وجود دارد . ساختار سرمایه به عنوان مهمترین پارامتر مؤثر بر ارزش شرکتها و برای جهت گیری آنها در بازارهای سرمایه مطرح گردیده است. به طور کلی ساختار سرمایهی شرکتها از دو بخش تشکیل میشود: نخست، میزان سرمایه-ی مورد نیاز و دوم، ترکیب منابع تأمین مالی - کردستانی ، فدائی کلورزی، . - 1391 ساختار مالکیت شرکتها یکی از مهمترین سازو کارهای بیرونی حاکمیت شرکتی است و سهامداران میتوانند بر کار مدیران شرکت نظارت و کنترل داشته و موجب کاهش هزینهها و افزایش ارزش شرکت گردند.

2.    تعاریف

2 . 1 ساختار سرمایه

ترکیبی ازبدهیهای بلند مدت شرکت ، بدهیهای کوتاه مدت خاص، سهام عادی و سهام ممتاز شرکت است .ساختار سرمایه به معنای نحوهی تامین مالی شرکت برای اجرای عملیات کلی آن و رشد شرکت با استفاده از منابع مختلف تامین مالی است. بدهیها معمولا در قالب اوراق قرضه یا اسناد پرداختنی بلند مدت است درحالیکه تامین مالی از محل سرمایه در قالب سهام عادی ، سهام ممتاز یا سود انباشته میباشد .بدهیهای کوتاه مدت از جمله الزامات سرمایه درگردش بایستی بهعنوان بخشی از ساختار سرمایه درنظر گرفته شوند.

2 .2 عدم تقارن اطلاعاتی

وضعیتی که در آن یکی از طرفهای معامله اطلاعات بیشتری نسبت به طرف مقابل دارد .این پدیده اغلب در مبادلاتی اتفاق میافتد که معمولا فروشنده اطلاعات بیشتری نسبت به خریدار دارد البته عکس این ماجرا هم ممکن است اتفاق بیفتد. این وضعیت ممکن است خطرناک باشد چرا که ممکن است یک طرف از فقدان اطلاعات کافی طرف مقابل به نفع خودش استفاده کند.

2 . 3 حاکمیت شرکتی

سیستمی از قوانین ،رویهها و اصولی که شرکت توسط آن کنترل و هدایت میشود .حاکمیت شرکتی بیشتر بر متعادلسازی منافع کلیه ذینفعان شرکت تمرکز دارد .گروه ذینفعان شامل سهامداران، مدیریت، مشتریان، عرضه کنندگان، سرمایهگذاران، دولت و جامعه میباشد .از آنجاییکه حاکمیت شرکتی چارچوبی را برای شرکت به منظور دستیابی به اهدافش به دست میدهد به طور عملی تمامی حوزههای مربوط به مدیریت را نیز در بر میگیرد ؛از برنامههای عملیاتی و کنترلهای داخلی تا معیارهای عملکرد و افشائیات شرکت - اینوستوپدیا - .

3.    مطالعات و تحقیقات پیشین

موضوع ساختار سرمایه را برای نخستین بار مودیلیانی و میلر در دههی 1960 مطرح کردهاند . عقیده بر این است که شناخت و ارزشگذاری شرکتها بر اساس داراییها و چگونگی تامین مالی آنان به شناخت ساختار سرمایه وابسته است.براساس تحقیقات ،در شرایطی خاص که بازار کارا نامیده میشود ، ساختار سرمایه عاملی اساسی در تعیین ارزش شرکت محسوب می-گردد - مودیلیانی ،میلر، . - 1963در مقالهای با عنوان حاکمیت شرکتی و پویایی ساختار سرمایه چا، چو و هانگ به این نتیجه رسیدند که حاکمیت شرکتی تاثیر مجزایی بر سرعت تعدیلات ساختار سرمایه دارد - هانگ ، چو، چنگ، - 2014 .در مطالعهی دیگری تحت عنوان حاکمیت شرکتی ، تصمیمات مدیریت مالی و عملکرد شرکت محققین به این نتیجه رسیدند که ارتباطی بین حاکمیت شرکتی و تصمیمات مدیریتی از جمله مدیریت سود و سرمایهگذاری بهینه و عملکرد شرکتها در صنعت دریایی وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید