بخشی از مقاله

چکیده:

سرعت ، شاید مهمترین ثروت در هزاره سوم و عصر جدید موسوم به عصر اطلاعات و ارتباطات باشد. و لزوم هماهنگی و همگامی با آن را هرچه بیشتر علی الخصوص در سازمانها وبنگاههای اقتصادیو.. می طلبد این در حالی است که که یک شخص و یا یک سازمان در تمام طول عمر خود کاری را بهروش خاصی انجام داده است پس تغییر کردن، کاری مشکل است.

مقدمه:

محی پویا،پیچیده و تحولات گسترده به خصوص در زمینه تکنولوژی اطلاعاتی، تغییرات در ساختارهای سازمانی را اجتناب ناپذیر ساخته است.درجهت پاسخگویی و تطبیق با نیازهای محیطی، شکلهای جدید سازمانی به وجود آمده اند تا ضمن تقویت هماهنگی افقی و ایجاد ساختها و فرایندهای سازمانی ساده و روان، موجبات رضایتمشتریان داخلی و خارجی را فراهم کنند. یکی از مهمترین ویژگیهای مشترک این ساختارها، تامین منابع از خارجسازمان - Out SRXUFLQJ - و ارتباط افقی آنهاست . - 1 - از آنجا که پویایی و تغییر مهمترین ویژگی محی سازمانهای امروزی است حفظ و بقای سازمانها تنها در صورتی محقق میشود که همگام با تغییرات غیرقابل تصور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی محیطی، خود را در مسیر تحول  و   توسعه  بهبود  بخشند.    

امری  که  تحقق  آن  کاری    بسیار مشکل، ظریف  و  حساس    است و تنها با بکارگیری ایدههای نوین و    پذیرش و پرورش استعدادهای خلاق و نوآور محقق میشود.با وارد شدن جهان به هزاره سوم اکثر مدیران در اندیشه ایجاد دگرگونی و تحول درشیوه اداره سازمان تحت مدیریت خود برآمدهاند. هزاره سوم با مشخصههایی از قبیل؛ پیشرفت روزافزون فناوری، استقرار مدلهای کیفیت فراگیر - - TQMتغییرات سریع در نظامهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی،  استفاده    و  بهرهگیری    از  منابع  خارجی  برای    فرآیندهای داخلی، ادغام و یکی شدن شرکتها    و از همه مهمتر میدان رقابتی بیحد و مرز معرفی گریده است. تغییر حرکتی، توسعه تجاری توسعه تجاری بطور    بالقوه شامل هر چیزی است که در کیفیت تجارت    یا سازمان  دخالت  دارد.

 برنامه  ریزی  آن  ابتدا  اهداف  توسعه  تجاری    را پایه  ریزی  می  کند    و  سپس  یک  استراتژی  توسعه  تجاری  را    فرموله    می کند که شامل همگی یا بعضی از روش های زیر است: توسعه فروش، توسعه محصول جدید، توسعه بازار جدید، سازمان تجاری ،شکل ، توسعه پروسه ها و ساختارها - تامین منابع خارجی و تجارت الکترونیک و ... - ، ماشین آلات ،ابزارها ، تجهیزات ، توسعه زنجیره تامین و تدارکات افراد ، توسعه مدیریت و ارتباط - توانایی و آموزش - ، شرکاء استراتژیک و توسعه مسیرهای توزیع، توسعه بین المللی، درآمد و فروش.بطور کلی توسعه تجاری کمی علمی و کمی ذهنی است. براساس احساسات و خواسته های صاحبان تجارت یا CEO، چندین روش برای توسعه یک تجارت وجود دارد که رشد و بهبود را بدست می آورد، خیلی کم فق یکی از آنها بهترین راه حل است. توسعه تجاری چیزی است که بعضی از افراد آن را »جادوگری« می نامند. یعنی برای تحلیل سخت است و برای بکار بردن نیز سخت است . - 5 -

تغییر دیگر همان چیزی که قبلا بود نیست و حفظ وضع موجود دیگر به هیچ وجه بهترین راهی نیست که پیش روی ما قرار دارد. اگر خواهان بهره گیری بیشتر از فرصت و خطر کمتری باشیم لازم است تغییرات را بهتر درک کنیم. کسانی که علل تغییر را می فهمند در راه صیانت از خود یا مبارزه با آنچه اجتناب ناپذیر است نیروی کمتری تلف می کنند. کسانی که سمت و سوی تغییر را درک می کنند بهتر می توانند از این تغییرات به نفع خویش بهره برداری کنند و جامعه ای که از تغییر استقبال کند می تواند به جای اینکه صرفا در مقابل آن واکنش نشان دهد، آن را به خدمت بگیرد.

تغییرات با آنچه در گذشته بوده فرق می کند سرعت تغییرات افزایش یافته و در این حالت امکان پیش بینی و کنترل امور کمتر می شود و تغییر تدریجی ناگهان به تغییر ناپیوسته تبدیل می شود. تغییر ناپیوسته نه تنها فاجعه نیست بلکه بهترین  راه    پیشرفت  برای    جامعه    ای    است  که  دچار  یکنواختی است.قورباغه ای را در نظر    بگیرید که  در   آب سرد قرار داده می شود و آب کم کم گرم می شود سرانجام قورباغه بدون آنکه از خود واکنشی را انجام دهد زنده زنده در آب می جوشد. اگر بخواهیم گرفتار سرنوشت قورباقه نشویم باید در جستجوی تغییر ناپیوسته باشیم و از آن استقبال کنیم.

آیا برای اینکه به بازاندیشی برسیم همواره به تکانی دردناک نیاز داریم؟ آیا وقوع فاجعه تایتانیک ضروری است، تا کشتی  ها  مجبور  شوند  قایق  های    نجات  کافی    برای  کلیه    مسافران  خود حمل کنند؟ چقدر انسان باید کشته    شوند تا    ما اتومبیل های ایمن تر و  کم  قدرت  تری  بسازیم؟  تغییر    ناپیوسته    فرصت    ها    و  نیز    مشکلات    را پیش روی ما قرار می دهد . - 4 -  باتوجه  به  تغییرات  و  تحولات و  پیشرفتهای  اخیر در  محی  رقابتی دیدگاه سازمانها و شرکتها تغییر پیدا کرده است و این تغییرات و تحولات چنان سریع هستند که هیچ شرکتی یا سازمانی نمی تواند به تنهایی همه  کارها را  خود  انجامدهد.  

از  آنجا  که  هزینه  سرمایه گذاری    موردنیاز جهت تحقیق و توسعه، طراحی محصول، انتقال فرایند و جایگزینی ابزار جدید بسیار بالاست و به سازمانها و شرکتهایی که شدیداً از ادغام عمودی بهره می گیرند اجازه نمی دهد کهتوان رقابتی  خود  را  در  تمام فعالیتها  حفظ  کنند.  سازمانها  و  شرکتها بهتر  است  به  استراتژی    تامین  منابع  از  خارج  سازمان  روی آورند. تامین منابع از خارج سازمان یعنی اینکه کالاها و خدماتی که قبلاً در داخل سازمان تهیه میشد،از دیگران خریداری شود و از خدمات آنها استفاده گردد.لذا جهت پاسخ به نیازهای محیطی شکلهای جدید ساختار  سازمانی  به  وجود  آمده  اند  که  مهمترین  ویژگیهای مشترک آنها عبارتند از:       ‬

✓    تامین منابع از خارج سازمان

✓    وجود ارتباطات شبکه ای بین بخشها و واحدها

✓    مرزهای سازمانی منعطف

✓    تکیه بر کارکنان دانشی.

‬قدرت سازمانهای جدید در توانایی ترکیب منابع خود با منابع سازمانهای دیگر است و دیگر توانائیهایی که این سازمانها را از سازمانهای دیگر متمایز می سازد،رشد و تغییر بسیار سریع است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید