بخشی از مقاله

چکیده

سازمان های امروزی درعصرفراصنعتی ودر مواجهه باتلاطم های برخواسته از روندهای غیر منتظره درعرصه های گوناگون سیاسی,اجتماعی,فرهنگی و فناوری با چالش های فزاینده ای روبه رو می باشند چنین شرایطی سازمانهارا برآن می دارد تا در روندی بی وقفه و پرشتاب در پی کسب مزیت های نوین راهبری برآمده و به این ترتیب از رقیبان خویش پیش گیرند. دانشمندان وصاحب کسب کار, راه و رسم دستیابی به مزیت های راهبردی را بیش از هر چیز مرهون برخورداری از قابلیت های انسانی متعهد و ممتاز برشمرده و برای نیل به آن به ابتکار عمل های گوناگون روی آورده اند. در این راستا سبک رهبری تحول گرا تاکنون توانسته است به جایگاه مناسبی دست یافته و در عرصه های نظری و عملی, اعتبار شایانی را به دست آورد . در این مقاله به تعریف رهبری تحول گرا و مولفه های رهبری تحول گرا و مدیریت تحول گرا در سازمانهای هزاره سوم و ویژگی سازمانهای هزاره سوم و چالشهای پیش روی سازمانها و رهبری تحول گرا را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

مقدمه

تحول فرایندی است که توجه خود رابه فرهنگ ,فرآیندها وساختار مورد استفاده یک سیستم جامع معطوف می دارد - الوانی,. - 16:1391 تحولات,اساسی وبنیادی است وسازمان هایی می توانند خود رابااین شرایط تطبیق دهند ودرگرد رقابت باقی بمانند که مدیران ورهبری کارآمد ,تغییرگرا وبا چشم اندازی بلند مدت داشته باشند.رهبری تحول آفرین اساس وشالوده ای برای تغییرات بلند مدت سازمانی است که دسترسی به اهداف بالاتری را برای نظام سازمانی میسر می سازد.رهبران تحول آفرین ,اثربخشی را به کارایی ترجیح می دهند وسعی می کنند باتوجه به روحیات خود وکارکنان,ازمنابع انسانی سازمان بهره مندشوند. - بیک زاده فلسفی,. - 4:1384

پیشینه ی تحقیقات رهبری تحول گرا به سال1978م. فعالیت های برنز برمی گردد. برنز 1مشخص کرد که رهبران تحول آفرین ,صاحب بینش هستند ودیگران را برای انجام کارهای استثنایی به چالش وتلاش وا می دارند.برنز درادامه بحث خودچنین بیان نمود"تنها رهبران تحول آفرین هستندکه قادر به ترسیم مسیرهای ضروری برای سازمان های جدیدند زیرا آنها منشا تغییراتند,برتغییرات حاکم برسازمان اشراف کامل دارند و بر موج تغییرات سوارند" - موغلی,. - 80:1382 محیط امروز سازمان ها,مدیران راباچالش های جدید روبرو می سازد وهر روز پویاتر از قبل می شود و رقابت جهانی وانتظارات جوامع در حال تحول ,نیازهای مدیریتی جدیدی را مطرح می کند.

مفاهیم مشارکت,توانمند سازی , کارگروهی,انعطاف ونظیراین هابه منزله ی مسائل روزسازمان ها,مدیران را بهخود مشغول می دارند.درکنار این موارد,تقاضاهای جدیدتر برای بهره وری ومزیت رقابتی از طریق "کاترآتر کردن عملیات"وبهره گیری ازفناوری جدید". و "تعهد والتزام به ارائه ی محصولات وخدمات کیفی" و "جلب رضایت مشتری و ارباب رجوع"مطرح می شوند.یکی از مدیران اجرایی تعهد را چنین تعریف می کند:"حسن شهرت و نیک نامی ناشی اتزرفتارهایی که هر روزافرادضمن ورود و خروج وحضور خودواز طریق صد ها کار جزئی که در سازمان انجام می دهند به نمایش می گذارند.راه حفظ آن نیزاندیشیدن وتفکر وتلاش مستمر برای انجام کارهای درست است. - رضائیان . - 5:1393,

مدیریت در سازمان های قرون وسطی

قرون وسطی در مسیرتحول وتکامل اندیشه بشر وتاریخ تحقیقات علمی ,نه تنها فاقد مقام ومنزلتی رفیع می باشد ,بلک هاز این لحاظ عنوان تیره وتاریک را مختص به خود ساخته است. پس از اینکه امپراتوری روم فرو ریخته شد,سازمان کتیسای مسیحی به عنوان یک سلسله مراتب قدرت واقتدارپای برجای مانده است.وتا حدودی جانشین دولت امپراتور روم گردید وهنوز هم با اشکال وصور اولیه خود باقی مانده است.بدین معنی که یکی مجری کل ویا رئیس قوه اجرایی دارد ویک مبات مشاوران,یا اسقف های اعظم,اسقف ها, مامورین و عمالی که وظیفه ی اصلی آن ها مسافرت به نقاط مختلف عالم واجرای قوانین وماموریت های کلیسا می باشد.

کشیش های نواحی مختلف کلیسا وبالاخره انجمن مومنین و وفاداران وسازمان کلیسا به مدیریت واداره املاک مدیریت مالی و اداره ی امور در آمدها,اداره ی امور امتیازات خاص,وهمچنین مسائل مربوط به تهذیب اخلاق ومراقبت وسرپرستی اصول و مبانی معنوی اشتغال داشته است برخی از دانشمندان روش های اداره ی امور دنیایی وخدمات عمومی غیر روحانی را که از سوی کلیسا درقرون وسطا انجام می پذیرفته است,منبع الهام وفیض الهی ,برای دولت های جدید وروش های سازمانی واداری آنها به حساب آورده اند.

وقتی سرپرستان ومدیران املاک پارلمان ,برای اجرای کارهایی که باید در مزارع انجام شود .اوامری صادر می کنند از قبیل:کشت بذز,تخم زمین,درو کردن وانبار نمودن محصول وچیدن انگور ,باید به آنان اختیار لازم تفویض گردد یاوظایفی را که باید انجام شود سرپرستی کنند.واطمینان حاصل نمایندکه آن چه انجام شده به نحوی مطلوب به مرحله ی اجرا درآمده است. اگر آنها در ناحیه ی قلمرو خود حضور ندارند ویا شخصا" نمی توانند به محل کار بروند باید کسانی را که شایسته و در خوراعتماد باشند,از طرف خود به این کاربگمارند تا امور به بهترین وجه مورد سرپرستی قرار گیرد و نتایج مطلوب به دست آید.مدیران باید نظارت کنند که کسانی به جزء افراد صالح و مورد اعتماد ,استخدام نشوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید