بخشی از مقاله

چکیده

تحقق سبک زندگی اسلامی علاوه بر شناخت حقوق وتکالیف نیازمندآموزش مهارت هایی است که بتواند تامین کننده چهاراصل همدلی ، مشارکت ، احترام و اعتماد گردد . مهارت هاي ارتباطی شامل روش گفتگو ، شناخت عواطف ، آشنایی با ویژگی هاي جنسیتی ، ویژگی هاي اخلاق فردي و آشنایی با ممیزات و مشترکات خود با طرف مقابل ، زمان سنجی توام با فهم زمان و نقش آن در درك موقعیت هاو شناخت وظیفه و ضرورت پاسخگویی به نیاز طرفین بر مبناي همفکري و همدلی است .

در سبک زندگی اسلامی به نیازها چون ابزاري مهم و محترم براي شکل گیري وفاق و هماهنگی در مسیر رشد طرفین نگاه می شود و بر این اساس اطلاع از نیازهاي طرفین به مثابه ابزاري براي اظهار وجود ،تحقیر ، لجاجت ، نقطه ضعف یابی از طرف مقابل ، نگاه نمی شود ؛ کمک به رشد طرف مقابل و برآورده کردن نیاز وي نه تنها حق مسلمی براي طرف مقابل و تکلیفی براي طرف دیگر است بلکه این رابطه توام با رضایت مندي و خشنودي و لذت اخلاقی است . گویا هریک از طرفین برآورده کردن نیازهاي طرف مقابل رامایه رشدو بالندگی خود و طرف دیگر می داند . اینجاست که سرمایه هاي روانی به یک اندوخته بی فایده و یا در مسیر نابودي به کار گرفته نمی شود .

مقدمه

سبک زندگی اسلامی در واقع تبیین نگاه اسلامی به خانواده است که زیربنایی ترین نهاداجتماعی است بر اساس آن می توان ، وضعیت کنونی خانواده را در کشور ارزیابی کردو یا پاي را فراتر نهاده ، به نظریه اي در باب الگوي خانواده موفق رسید. در دیدگاه اسلام ، اقدام به تشکیل خانواده ، ساختن دوست داشتنی ترین سازمان اجتماعی است؛1 شاید به این دلیل که خانواده براي تحقق آرمان هاي مورد نظر اسلام ، وی ژگی هایی بدیل ناپذیر دارد ونبایدبا نگاهی کارکرد گرایانه گمان کرد می توان در بستر زمان ، کارکردهاي خانواده را به دیگر نهادها واگذاشت و از اهمیت آن کاست.

در نگاه اسلام ، ازدواج ، مسیر دین داري را هموار می سازد2 ، و عزوبت ، شخصیت انسانی را فرو می کاهد.3دوري از ازدواج به دلیل ترس از فقر ، نتیجه حیله اي شیطانی براي گسترش فحشا در جامعه است4 وتاخیر در ازدواج به دلیل ترس از تنگدستی ، بدگمانی به خداوندي است که خود به ازدواج کنندگان وعده حمایت داده است. اهمیت خانواده به حدي است که بهترین قدم ها ، گام هایی اند که در جهت تقویت پیوندهاي خانوادگی برداشته شوند و بدترین گام ها، قدم هایی اند که در مسیر جدایی به راه افتند.

تعاریف سبک زندگی

یکی از گام هاي اولیه در دستیابی به سبک زندگی مطلوب، شناخت نظري مسئله میباشد. یکی از راههایی که می توان به درك بهتري از مفهوم »سبک زندگی« از نظر اندیشمندان مختلف دست یافت،بررسی عناصر و مؤلفههایی است که آنها براي سبک زندگی بر شمردند و یا در تحقیقات خود از آنها به عنوان شاخص بهره بردهاند.دراینجا منظور از مؤلفه اموري است که مصداق عینی سبک زندگی محسوب می شوند.

خلاصه دیدگاه هاي محققان و متخصصان حوزه جامعهشناسی در زمینه مؤلفههاي سبک زندگی به این شرح ارائه شده است. زیمل، :ایجاد توازن میان شخصیت عینی و شخصیت ذهنی، دریافت ارزش هاي بنیادین در تعریف فردیت برتر که صورت هاي رفتاري اي را برمی گزیند و آن را توان گزینش سبک زندگی یا سلیقه معنا می دهد .متفکران در این حوزه با گرایش هاي عینی نظیر کلاکهون و بوردیو و ذهنی نظیر آدلر و عینی – ذهنی نظیر وبر و گیدنز و وبلن بحث می کنند . کلاکهون، : - 1958 - سبک زندگی دربرگیرنده رفتارهاي شخصی مصرفی حاکی از ترجیحات فردي مثل نحوة استفاده از صنایع فرهنگی، تفریحی و ورزشی، نحوة بازي کردن و لباس پوشیدن است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید