بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با عنوان جایگاه خانواده و سبک زندگی سالم از منظر مقام معظم رهبری با هدف تبیین جایگاه خانواده در سبک زندگی اسلامی صورت گرفته است. روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانه ای است و ابزار جمع آوری اطلاعات آن فیش برداری بوده است .فرهنگ و سبک زندگی قسمت عمده ای از زندگی افراد جامعه را تشکیل میدهد و توجه به خانواده و موضوعات اجتماعی پیرامون از مواردی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت.

نیازانسان به زندگی اجتماعی و تشکیل خانواده نیازی فطری است و تطابق نیازهای درونی و امکانات بیرونی- که از مصادیق نام حکمت الهی است- این امکان را فراهم آورده تا انسانها با روی آوردن به ازدواج به این میل باطنی و خواسته ی طبیعی خویش پاسخ دهند و با تشکیل خانواده در تربیت انسان های با فضیلت متدین سالم و عاطفی بکوشند. هدف از این پژوهش گرفتن برنامه ی دقیق و منظم از بیانات مقام معظم رهبری درباره ی چگونگی سبک زندگی قرار دادن آن در دسترس طالبان بالا رفتن سطح فرهنگ دین و زندگی در اجتماع و پیشرفت انسان ها به سوی حیات طیبه می باشد.

امیدواریم این مقاله بتواند مخاطبین را در جهت کاهش مشکلات زندگی،لذت از زندگی و معنویت ازدواج،تربیت صحیح فرزندان،سالم ، شاد و آرام زیستن و تشکیل خانواده شاداب و سرشارتر عشق و امید راهنمایی نماید و مورد استفاده و بهره گیری قرارگیرد.وظیفه تک تک ما مسلمانان این است که با تمام توان خویش گوش به سخنان رهبر عزیز بعنوان یک دانشمند برجسته ی اسلامی و متفکر زمان شناس اساس پژوهش گرانه مسائل اساسی زندگی و خانواده و نقش های گونا گون آن را ارج نهاده و راهگشا است به نحو احسنت سر لوحه ی زندگی خود قرار دهیم.

در این مقاله سعی شده است که به آسیب شناسی موجود در سبک زندگی خانواده ها ،خانواده سالم وپایدار،راهکارهای فرار از آنها،علل توقف ازدواج وعوامل شیوع طلاق،پله های ترقی کاهش طلاق وحد زاد و ولد و نقش جایگاه زن در سبک زندگی دینی ارائه شده است. امید است که دانشجویان و طلاب گرامی از بیانات رهبر فرزانه و روشنفکر کمال استفاده را ببرند و همیشه در شیوه و شکل گیری سبک زندگی خود از استادی که آشنای راه و محرم دل است الگو بگیرند از راهکارهایی که این بزرگوار ارائه داده در جهت رفع آسیبها و ترقی در زندگی استفاده کنند محور های صحیح زندگی را بشناسند و نگذارند مانع پیشرفت آنان گردد.

مقدمه:

طراوت و شیرینی زندگی,محصول مهارتها و رعایتها زن و شوهری. جوانان عزیز مان در آغاز راه زندگی باید خود را نیازمتد تمرین فراوانی برای دستیابی به توانائی های ذهنی و رفتاری لازم در صحنه زندگی مشترک بدانند این گونه است که زندگی آنان هر روز با صفا تر و شیرین تر خواهد شد. پیش رفت در زمینه های علمی و اقتصادی کشور در گرو توجه به شیوه های زندگی است و با توجه به تمدن غنی ایران اسلامی,جمهوری اسلامی ایران توان رسیدن به قله های پیشرفت را در کنار توجه به نقش زندگی خانواده ها دارا است با توجه به نگاه ریزبینانه مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی به - سبک زندگی - سبک و فرهنگ زندگی قسمت عمده ای از زندگی افراد جامعه را تشکیل می دهد و توجه به خانواده و موضوعات اجتماعی پیرامون آن از مواردی ست که باید توجه ویژه به آن داشت. در این مقاله به بررسی آسیبها وعلل و راهکارهای موجود در سبک زندگی خانوادهها، راهکارهای ازدواج آسان ، عوامل تاخیر و طلاق ،حد زاد و ولد از منظر مقام معظم رهبری می پردازیم که زیر شرح آنها می باشد.

مفهوم سبک زندگی

مفهوم - سبک زندگی - از جمله مفاهیم علوم اجتماعی وعلم جامعه شناسی و مردم شناسی است که اخیرا ودر دهه اخیر بسیا مورد توجه عالمان علوم اجتماعی و مدیران فرهنگی قرارگرفته است.تقریبا در اکثر تعریف های سبک زندگی می توان دو مفهوم را یافت که تعریف سبک زندگی در نظر گرفته شده است و در واقع هر دو مفهوم هم به واژه - سبک - باز میگردد اول مفهوم وحدت و جامعیت و دوم مفهوم تمایز و تفارق به معنی که سبک زندگی حاکی از مجموعه عوامل و عناصری است که کم و بیش به طور نظام مند با هم ارتباط داشته و شاکله کلی فرهنگی و اجتماعی را پدید می آورند .

همین پیوستگی اتحاد و نظام مندی این کل را از کلهای دیگر متمایز می کند.وجود کلماتی همچون الگو, نظام مندی, کلیت, هویت و تمایز در بیانات اخیر رهبر فرزانه انقلاب نیز حاکی از همین مطلب است و به همین دلیل است که امروز از دو مدل و الگوی متمایز و متفاوت سبک زندگی اسلامی و غربی سخن می گوییم .واژگان مترادف سبک زندگی اسلامی:سبک زندگی, شیعی, ارزشی, ایدئولوژی, جهادی, انقلابی, دینی وتعابیر معادل سبک زندگی غربی: سبک زندگی اروپایی, مسیحی, امریکایی و سترنیزه می باشد اما آنچه در تعریف های سبک زندگی جلوه گر می شود آن است که این تعریف قرابت بسیاری با مفهوم هویت پیدا می کند اما با این تفاوت که علاوه بر هویت مناسبات و رفتارهای عینی و واقعی زندگی را نیز شامل می شود و می توان مثال ها مصداق هایی از زندگی واقعی را شاهد آوردکه رهبر عزیزمان به موارد زیادی اشاره نموده اند.

برای نگهداری وبهره مندی شایسته از هر چیز خوب وبا ارزشی,باید اول آفات آنرا شناسایی کرد.آنگاه با درایت و هوشمندی به مقاوم سازی و ایجاد صیانت همت گماشت. این قاعده زندگی دنیاست.هرچه ارزش چیزی افزونتر باشد,آفات آن هم بیشتر و خطرناکتر است .به چند مورد از آسیبها ازمنظر راهنمای بیدار وخردمند رهبرعزیزمان می پردازیم: از آفات بزرگی که در زندگی ما انسانها فراوان دیده می شود,آفت تکلف است.وقتی کاری را که می توان به راحتی و آسانی انجام داد,بامشقت و کلفت همراه می کنیم,درحقیقت خود ودیگران را به سختی انداخته ایم. تولید شرطهای خیالی و وهمی وکش دادن عرض و طول کارها,یعنی افتادن به دام خطرناک تکلف؟ما در جریان زندگی دنیایی خود به صورت طبیعی و معمول با گرفتاریهای فراوانی رو به روهستیم.

تکلف, فرصت سوز است,عمررا برباد می دهد؛امکان موفقیت را کاهش می دهد,دلسردی و افسردگی را دامن می زند سرمایه ها را نابود می کند و زندگی را به کام آدم تلخ می کند.از جمله اموری که در جامعه ما در میان بسیاری از خانواده ها,به این افت خطرناک - تکلّف - مبتلا شده است مساله مهم و سرنوشت ساز ازدواج است.به بهانه انجام آداب و رسوم ,آبروداری,حفظ حیثیت و ارزش نهادن بر دختر و پسر و غیره این شیرین ترین حادثه زندگی جوانان را به کابوسی وحشتناک تبدیل کرده ایم.

نتایج تلخ این نگاه بیمار,تعداد زیادی از جوانان را از تشکیل زندگی ناامید کرده است.آسیبهای فرهنگی,تربیتی و اخلاقی ناشی از تجرد طولانی مدت و تاخیر در ازدواج غیرقابل محاسبه است . نتایج شوم یک شروع پر مشقت و پردردسر,چه بسیار کام جوانان را در آغاز زندگی تلخ می کند در این آفت بزرگ اجتماعی,همه مقصریم و البته از همه بیشترخانواده های متکلف باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند.در رفع آن معضل خانمان سوز همه باید به میدان بیایند و این سنت الهی و آسمانی را از قید و بند زنجیرهای جاهلی نجات بخشند و میدان زندگی را برای خوشبختی جوانان هموار سازند. - حاج علی اکبری: - 114-113  

در مرحله انتخاب همسر,شرایط عجیبی را که هرگز دخالتی در کفو بودن و همتایی دختر و پسر برای آغاز زندگی ندارند,به جای دین و تقوا و اخلاق قرارداده ایم.مهریه را - که هدیه ای است به نشان مهر و راستی ودر سنت پیامبر - ص - ارزش مالی آن اصلا مورد توجه نبوده است,بلکه کم بودن آن نشان شگون و خوش قدمی عروس شمرده شده است- به قیمت گزاری برای دختر تبدیل کرده ایم جهزیه را که هدیه خانواده ها برای سهل کردن آغاز زندگی و نشان دوستی و محبت مادران در زندگی فرزندان عزیزشان است,به سد راه زندگی آنها و مصبیت بزرگ خانواده ها مبدل ساخته ایم.

به نام - خرید عقد - چه هزینه های گزافی را به جوانان و خانواده ها تحمیل کرده ایم و برای برگزاری مراسم عقد و عروسی که توصیه به شادمانی و سرور شده است,آنقدر تشریفات و تجملات و شرایط بافته ایم که پشت صحنه آن,چشم های اشک بار و دلهای غم دیده فراوان را با کاروان زندگی بچه ها همراه می کند.و تامدتها آثار منفی آن مثل پرنده شومی بر بام زندگی عزیزانمان چرخ می زند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید