بخشی از مقاله

چکیده

سبک زندگی جهادی واژه ای ترکیبی از موضوعی اجتماعی و جهاد به عنوان یکی از عمیق   ترین اعتقادات دینی است . واژه ای مقدس که دارای بار ارزشی عمیق اسلامی است. سرمایه اجتماعی مبتنی بر هنجارهای مشترک میان افراد جامعه و بر مبنای اعتماد و نوع دوستی آنان شکل می گیرد . در این میان توجه به آسیب های موجود در راه اثربخشی ابعاد سازنده سرمایه اجتماعی حائز اهمیت است . این عوامل با توجه به مفهوم سرمایه اجتماعی به چهارگروه آسیب های اعتقادی، رفتاری، فرهنگی و روانی تقسیم شده اند که برای هر کدام از آنها یکی از م  ؤلفه های سرمایه اجتماعی پیشنهاد شده و تلاش شده تا نقش م  ؤثر سرمایه اجتماعی در کمک به شکل گیری یک سبک مناسب از زندگی جهاد گونه در شرایط اقتصاد مقاومتی نشان داده شود.

مقدمه

انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از مهم  ترین تحولات قرن بیستم در تمامی جهان شناخته شده است  . مبنای این تحول بر اساس شعارهایی مانند استقلال و آزادی و دوری از وابستگی به ابرقدرت های جهانی بود. همین موضوع حساسیت این کشورها را بیشتر ساخته و از همان ابتدا مشکلات زیادی در شکل گیری اولیه ایجاد کرده و پس از پیروزی انقلاب نیز همواره در صدد از میان برداشتن آن به انحاء مختلف بوده اند .

قطع روابط سیاسی، تحمیل جنگ هشت ساله، تحریم های بین المللی از جمله مهم ترین اقدامات آنان بوده است . در طی این سالها مدیریت بر این مشکلات در راس امور کشور بوده به نحوی که از مقام معظم رهبری تا قوه مجریه ، مقننه و حتی قوه قضاییه نیز به تناسب پیگیر خنثی سازی تأثیر این مشکلات بوده اند. در چند سال اخیر نیز با طرح مباحث انرژی هسته ای- که یکی از مهم ترین نشانه های خودباوری و خودکفایی کشورها به شمار می رود- دامنه این فشارها بیشتر شده و لذا خط مشی کلی نظام به سوی توجه مردم به سبک زندگی جهادی در شرایطی است که وضعیت اقتصادی کشور تحت فشارهای خارجی قرار دارد.

سبک زندگی

در تعریفی ساده می توان سبک زندگی را شیوه زیستن و رفتاردانست  . سبک زندگی می تواند سیمای فکر انسان و راهی مطمئن برای شناخت خلق و خو باشد - زرین کوب : - .سبک زندگی در لغت نامه ها روشن زندگی فرد، گروه یا فرهنگ   - لغت نامه وبستر، 2004 - ، روش خاصی از زندگی یک شخص یا گروه - لغت نامه ی آکسفورد، - 1990، شیوه ی زندگی یا سبک زیستن که منعکس کننده ی گرایش ها و ارزش های یک فرد یا گروه است، عادات، نگرش ها، سلیقه ها، معیارهای اخلاقی، سطح اقتصادی و ... که با هم، طرز زندگی کردن فرد یا گروهی را می سازد . - لغت نامه ی رندم هاوس،  - 1987 انتخاب سبک زندگی در هر جامعه ای متأثر از اهداف آن جامعه است. و در واقع می توان گفت هدف است که سبک زندگی را مشخص می کند.به طور کلی می توان گفت که سبک زندگی یک فرد انعکاسی از تجربیات زندگی ، موقعیت ، ارزش ها ، نگرش ها ، انتظارات و اهداف اوست.

سبک زندگی جهادی در اقتصاد مقاومتی

مراد از سبک زندگی در حوزه اقتصاد ، شیوه تصمیم گیری ها و مراودات مربوط به   اقتصاد است که در هر جامعه ای به تناسب فرهنگ ودین حاکم از سبک خاصی تبعیت می شود . در جامعه اسلامی ما روش زندگی اسلامی در چارچوب اقتصاد مقاومتی از دو جنبه قابل بررسی و مطالعه است . نخست رویکرد اقتصاد مصرفی خانواده؛ به این معنی که در هر خانواده تمام افراد مصرف کننده اند که در سبک اقتصاد مقاومتی دارای الزامات و ویژگی های خاصی می باشد . جنبه دوم رویکرد اقتصاد تولیدی و خدماتی خانواده است که این مسئله مهم ترین شاخص سبک زندگی در چارچوب اقتصاد مقاومتی است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید