بخشی از مقاله

چکیده

جامعه انسانی ازکوچکترین واحدبه نام خانواده شکل میگیرد که از روز خلقت آدم و حوا که به عنوان اولین خانواده آنان را میشناسیم به وجود آمده است. اگر اجتماع را یک خرما فرض کنیم خانواده هسته آن است یعنی خانواده هسته مرکزي اجتماع است که فرهنگ هر جامعه به تناسب از آداب و رسومی که از این خانواده ها به وجود میآید شکل میگیرد. این واحد همانند سنگ بناي اول ساختمان اجتماع است که هر چه از استحکام بیش تري برخوردار باشد،منجربه استحکام بیشتر جامعه خواهد شد.  لذا خانواده هم در حفظ ارزش ها وهم در از بین بردن ارزشهاي هرجامعه نقش بسزایی دارد؛ چنان که به لحاظ اهمیت خانواده در اصل دهم قانون اساسی جمهوري اسلامی ایران آمده است: از آن جا که خانواده واحد بنیادي جامعه اسلامی است.

همه قوانین و مقررات و برنامهریزيهاي مربوطه باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده پاسداري از قداست آن و استواري روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد بناي دین اسلام، توصیه بر حفظ کیان خانواده و حسن رفتار آدمی و نیکویی کردار و احترام و تکریم در روابط با دیگر انسانهاست و آموزههایی که در قرآن بدان اهتمام ورزیده شده و لسان معصومین - ع - آن را تفسیر و تحلیل کرده است، تمامی شئونات زندگی یک فرد را در جامعه در بر میگیرد این خود به آن معناست که یک مسلمان اگر پایبند به اصول اخلاقی و توصیه هاي دینی خویش باشد، همواره بی نیاز از دیگر فرهنگ هاست. اسلام با معرفی سبک زندگی سالم و به دور از پوچی، هرزگی و روزمرگی، انسان واقعی بودن را میآموزد فلذا محققین با توسل به روش توصیفی تحلیلی در صدد آن می باشند که سبک زندگی خانواده اسلامی را به قلم درآورند.

مقدمه

نظام خانواده، جز پنج نهاد جامعه وبه عنوان اساسی ترین رکن در جامعه است و به عنوان هسته اولیه و براى سایر نهادهاى اجتماعی به شمار می رود. اي نهاد خانواده است که دیگرنهاد ها از آن به وجود می آید وبه نحوي نهادهاي دیگر نیز به نهاد خانواده وابسته اند. افرادى که در این واحد کوچک اجتماعی رشد می یابد و تربیت می شود به میزان رشد و شکوفایی شان سهم در واحدهاى اجتماعی بزرگ انسانی دارند.

افرادى که روزى به عنوان حقوقدان سیاست مدار روانپزشک و... در جامعه ظهور می کنند، و مسؤولیتهاى سنگین و خطیرى را به عهده می گیرند، نظام خانواده و کانون گرم پدر و مادر تربیتگاه نخستین آنها است. رشد و شکوفایی این نظام محبوب و بی بدیل، مرهون شناخت و رعایت دقیق حقوق هریکی از اعضاى آن نسبت به یکدیگر است، همانطورى که نظامهاى بزرگ اجتماعی، قوانین و حقوق خاصی خودش را در ارتباط با اداره واستحکام و رشد و بالندگی دارد، نظام خانواده نیز چنین است.

تشکیل خانواده از نظر اسلام

خانواده موفق از این نقطه آغاز می شود که انسان بالغ و عاقل تصمیم می گیرد که همسر مناسب ودلخواه خود را پیدا کند زیرا می داند که اولین سنگ بناي خا نواده انتخاب همسرخوب است وسهل انگاري وتصمیم گیري عجولانه اولین پایه و مهم ترین اصل داشتن یک خانواده خوب را زیر سؤال می برد. پیشوایان ما بر این موضوع که به اصالت خانوادگی, ایمان و اعتقاد به خداوند و دستورات او, قدرت اداره ي زندگی و تدبیر آن, سلامت جسمی وفکري ,عقل و درایت, علم ودانش, عفیف بودن, با محبت بودن, غیور بودن, محبت به رسول خدا »ص«و اهل بیت ایشان, زیبایی و مورد پسند بودن, خوش سابقه در اخلاق, قناعت در بهره مندي مال وثروت و اهل کار و تلاش بودن را از اصول اساسی انتخاب یک همسر مناسب می دانند.

پیامبر »ص«در این باره می فرمایند:باخانواده ي خوب وشایسته وصلت کنید زیرا خون اثر داردهمچنین می فرمایند:کسی که بازنی به خاطر مال و دارایی ازدواج کند خداوند اورا به حال خود واگذار می کندوکسی که به خاطر جمال وزیبایی با او ازدواج کند در او امور نا خوشایند خواهد دید وکسی که به خاطر ایمان و ارزش هاي دینی با اوازدواج نماید خداوند همه ي آن امتیازات مادي وظاهري را براي او فراهم می کند.»راه زندگی شماره ي 283ص«22

بررسی خانواده در قرآن

در اسلام براى تشکیل خانواده ، استانداردهایی معرفی شده است . هرقدر ارکان تشکیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگی و برترى برخوردار خواهند بود. در روایات ، ویژگیهاى فراوان براى شایسته ترین زنان و مردان بیان شده است و در سیره معصومین - ع - نیز ارشاداتی وجود دارد که می توان از آنها خانواده هاى برتر و شایسته را شناخت . از این رو، به طور اجمال می توان گفت خانواده برتر از نظر اسلام ، آن است که ارکان آن شایسته و منطبق با استانداردهاى اسلامی باشد، مناسبات و روابطی منطبق با آموزه هاى دینی بر آنها حاکم باشد، خروجی آن انسانهایی شایسته وموثر در ساخته شدن جامعه ایده آل اسلامی باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید