بخشی از مقاله

چکیده

آیات قرآن در مواجه و تقابل با طاغوت ها و سیاست هاي آنان، بیانگر پاسخ هاي مهم و متمایزي در حوزه علوم انسانی می باشند. هدف اصلی این مقاله بررسی فرضیه »پیش فرض غلبه بلامنازع حق بر باطل و ضعف جبهه طاغوت« در آیات قرآن کریم و عملکرد رسولان الهی در مقابله و تعامل با طاغوت است. روند تحقیق با بیان پارادایم نظریه هاي انسانی و استراتژيهاي مطرح شده در موضوع سلطه صورت گرفته است.

در نظریه هاي انسانی، سلطه سرمایه داران فقط به وسیله عوامل اقتصادي تامین نمی شود، بلکه نیازمند قدرت سیاسی و همچنین یک سیستم یا دستگاه عقیدتی یا ایدیولوژیک است که مسئول فراهم کردن موجبات رضایت طبقه تحت سلطه است. در این مقاله ساختار سیستمی آیات قرآن کریم در سنت پیروزي حق بر باطل با پنج محور »ارث حکومت زمین«، »سیطره اراده کلمات خداوند«، »مجاهدت در راه خدا«، »ویژگی هاي حق گرایان« و »رابطه قدرت و باطل« و ترتیب نزول سورهها از منظر موضوع حذف هژمونی طاغوت و استیلاي اراده هاي الهی مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد.

مقدمه

پیامبران الهی با دارا بودن چندین سناریو همزمان، از خلط مرز ارزش هاي نظام سیاسی صالح با ارزش هاي نظام سیاسی طاغوت، به صورت هوشمندانه اي اجتناب کرده اند. پژوهش سیستمی آیات قرآن، نگرش خاص و متفاوت قرآن کریم در این مقوله را تبیین می نماید. از سویی در برخی آیات نظریه غلبه بلامنازع جبهه حق را بیان می کند و از سویی در برخی دیگر از آیات قرآن کریم به خوار شمردن نقشه شیطان میپردازد.

در نگرش قرآن، مبارزه، مبارزه همتها، عزمها و ارادههاست. پیکار حق پوشان با دین خواهان از آنجا که در راستاي پشتیبانی از باورها و منافع باطل شان می باشد، پیکاري است در مسیر غیر خدا. امروزه فعالیت هاي گسترده اي در زمینه فهم بهتر واژه ها، عبارات و در نهایت نگرش هاي قرآن صورت گرفته است. روش هاي نوین پژوهش و تحقیقات می تواند به قرآن کریم عرضه شوند تا زمینه ساز استخراج و فهم هر چه دقیقتر آیات قرآن کریم گردد. تا به امروز تحقیقات و مطالعات زیادي به منظور کشف و بررسی الفاظ قرآن کریم صورت گرفته و تفاسیر مختلفی بر آن از جنبه هاي مختلف پژوهش هاي واژگانی نوشته شده است.

تحقیقات علوم قرآنی شامل حوزه وسیعی از پژوهش هاي لفظی، تاریخی، روایی و معنایی است. پژوهش هاي سیستمی در تحقیقات نوین قرآنی به معناي بررسی جامع استفاده از آن واژه و کلمات مرتبط با آن در کل سورهها و آیههاي قرآن کریم است و این متضمن دو سوال اساسی می شود: آیا تمامی موارد استفاده از واژه خاص - یکسان - در قرآن کریم، همگی به یک معنا ناظر می باشند؟ تناظر و ارتباط واژگان در گراف معنایی قرآن کریم در موضوع مورد پژوهش چگونه است؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید