بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به این که سلایق متفاوتی در بین خوانواده ها و همچنین دانش آموزان وجود دارد ، تمیز دادن دانش آموزان از یکدیگر برای معلم دشوار و زمانبر میباشد لذا با طرح مذکور میتوان این مشکل و زمان از دست رفته آموزشی را جبران و احیا کرد. باید دانست که هر انسان با دیگری تفاوت دارد ، همچنین نمیتوان گفت که فهم ودرک هر فرد با دیگری برابر است. این مسئله بر این موضوع صدق میکند که هر انسان دارای توانایی و استعداد های منحصر به خود میباشد ، بنابر این شناخت هر فرد و تصمیم گیری برای چگونگی آموزش او زمان بر ویا حتی غیر ممکن خواهد بود .

در این طرح شما با وارد کردن تمام ملاک هایی که جلوتر به آنها اشاره خواهد شد در شناسنامه تحصیلی میتوانید تجارب خود را نسبت به یک دانش آموز به راحتی به معلم بعدی که در ساله آینده آموزش دانش آموز را به عهده خواهد داشت انتقال دهید.

با این کار معلم ساله آینده ی دانش آموز مذکور یک شناخت تقریبی از دانش آموز خواهد داشت ، بنابر این معلم فقط با مطالعه این دفتر چه یک شناخت نسبی از دانش آموز خواهد داشت. با این روش هم در زمان صرفه جویی میشود و همچنین اگر دانش آموزی نیاز به توجه بیشتر داشته باشد معلم میتواند آنرا زودتر شناسایی و در رفتار با او تمامه جوانب را رعایت کند.

با این کار معلم میتواند تاثیر بیشتر وبسزایی بر روی دانش آموز خود داشته باشد. برای مثال اگر دانش آموز دچار بیماری های روحی ، جسمی و... باشد ویا بلعکس اگر دانش آموز دارای استعداد و یا توانایی خاصی باشد خوانواده یا مشاور با وارد کردن آن در شناسنامه تحصیلی میتواند کمک بسزایی به معلم ساله بعدی دانش آموز بکند.همچنین در این دفترچه نمرات تحصیلی و فعالیت های دانش آموز و مواردی از قبیل کم کار یا پر کار بودن دانش آموز در کلاس درس بیان خواهد شد. بنابر این میتوان گفت که تقریبا تمام جوانب در این طرح در نظر گرفته شده که ذیلا با آن به صورت کلی تر آشنا خواهیم شد.

مقدمه

در راستای هدف آموزش صحیح و کاربردی طرحی را ارائه میکنم که با توجه و برنامه ریزی صحیح میتوان آنرا گامی صحیح در ترقی و پیشرفت دستگاه آموزش و پرورش کشور دانست.

هرچند این طرح هنوز در حد یک ایده و نظریه است ، ولی با کمی توجه و بررسی بیشتر میتوان آنرا تکمیل و به طرحی قابل اجرا تبدیل کرد، که به نظر من میتواند تاثیر بسزایی در نوع آموزش و تدریس معلمان آینده کشورمان داشته باشد. در این طرح که تمام جوانب آموزشی و چگونگی تدریس معلم به هر دانش آموز در نظر گرفته شده معلم به راحتی میتواند با سلایق و عقاید دانش آموزان خود به طور تقریبی آشنا شود.

زیرا تمام مشخصات شخصی و روحی فرد در ابتدای سال در اختیار معلم مربوطه قرار میگیرد و معلم نیاز به صرف زمان زیادی برای آشنایی با دانش آموزان را ندارد ، بنابر این میتواند روابط خود را با دانش آموز سریعتر و بهتر برقرار سازد.

طرح دیگری شبیه به این طرح به نام شناسنامه سلامت دانش آموز در آموزش و پرورش در حال اجرا است ولی تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد . برای مثال اینکه در طرحی که بنده ارائه کرده ام به تمام جوانب روحی و جسمی دانش آموز توجه شده و حتی به سلایق دانش آموز نیز توجه داشته ایم، و درشناسنامه سلامت تنها به فرایند رشد و جسم دانش آموز توجه شده که جای تحسین دارد که به فکر سلامت دانش آموزان هستیم ولی تنها سلامت جسم کافی نیست وباید به جنبه های روحی شخصیت دانش آموز نیز توجه داشت.

با توجه به تمام مواردی که بیان شد تصمیم بر آن گرفته شد که نام این طرح را شناسنامه تحصیلی بگذاریم که در ادامه با نحوه تشکیل ، موارد تشکیل دهنده آن و چگونگی استفاده از آن آشنا خواهیم شد.

در ابتدا با بعضی وظایف معلمین در مدرسه آشنا خواهیم شد.

پژوهش های روانشناسی تربیتی نشان داده اند که معلمان موفق از مجموعه ای دانش حرفه ای برخوردارند که به قرار زیر می باشد.

دانش محتوای درس- دانش آموزش گری- دانش مربوط به یادگیری و دانش مربوط به یاد گیرندگان که در اینجا بیشتر تمرکز بحث ما روی گزینه آخر یعنی دانش مربوط به یادگیرندگان است.

دانش مربوط به یادگیرندگان:معلمان موفق نیاز دارند دانش آموزان خود را از هر لحاظ به ویژه از لحاظ رشد و توانایی شناختی،بشناسند.لازم است معلمان آموزش خود را به گونه ای طراحی کنند که برای دانش آموزان سنهای مختلف قابل استفاده باشد . از این رو ،داشتن اطلاعات جامعی درباره روانشناسی رشد به معلمان کمک زیادی می کند.

متن بالا بر دانش معلم به شناخت همه جانبه دانش آموزان هم از لحاظ جسمی ،سنی ،روحی و روانی تاکید دارد. یکی از واقعیت های مهم هستی وجودتنوع در میان پدیده های عالم است.نه تنها گونه های مختلف جانداران و گیاهان با هم فرق دارند،بلکه اعضای هر گونه نیز با یکدیگر متفاوت اند. انسان ها نیز مشمول همین قاعده اند.دانش آموزان از لحاظ توانایی های ذهنی ،روش های آموختن ،سبک و سرعت یادگیری ،آمادگی،و علاقه و انگیزش نسبت به کسب دانش و انجام فعالیتهای تحصیلی با هم تفاوت دارند .بنابر این ،در نظر گرفتن تفاوتهای فردی دانش آموزان در آموزش و برخورد متناسب با ویژگی های خاص آنان از وظایف مهم معلمان است. نتایج پژوهش های انجام شده در اینباره نیز بر این حقیقت تاکید کرده اند که توجه به تفاوتهای فردی یادگیرندگان از سوی معلمان در بهبود کیفیت یادگیری و افزایش سطح پیشرفت تحصیلی آنان بسیار تاثیرگذار است.

شناخت تفاوت های فردی دانش آموزان

علیرغم آنچه که در نظر عوام به غلط جا افتاده ، معلمی یکی از مشکل ترین مشاغل به حساب می آید و دلیل این ادعا همین تفاوت های فردی است . یک معلم میبایست حداقل 30 دانش آموز را که هر کدام دیدگاه متفاوتی نسبت به کلاس ، درس ،معلم و.... دارند ، یکسان و یکسو نموده و تدریس نیز نماید.

این اختلاف در مدارس عادی که همه نمونه دانش آموزی را در خود دارند بیشتر و در مدارس با دانش آموز همگون تر ، کمتر میباشد هر چند اختلاف فردی و تفاوت دیدگاه دریک جفت دو قلوی همسان که از لحاظ ویژگی های وراثتی و محیط زندگی ، نسبتا یکسان هستند ، نیز وجود دارد، حال چه رسد به دانش آموزان از خانواده های متفاوت و سطوح اجتماعی ناهمگون .

آشنا شدن معلم با خصوصیات و برداشت های متفاوت دانش آموزان از درس و محیط کلاسی ، معمولا در هفته اول سال تحصیلی برای مقاطع ابتدایی - - که معلم دروس مختلف فقط یک نفر است - - و برای دیگر مقاطع تحصیلی طی دو یا 3 هفته اول حاصل میگردد .

یادمان باشد که هر گونه رفتار به دور از شان شخصیت معلمی ویا رفتار شایسته ، هر گونه حرف بدون ریشه و اساس و برخورد مناسب و یا نامناسب با دانش آموزانی که چون خمیر مایه ای مشغول شکل گرفتن هستند میتواند دانش آموزان را به اوج رسانیده و یا بر عکس آنها را ناامید نموده و فرد دیگری بسازد . پس می بایست احتیاط بسیاری نموده و همانطور که انتظار داریم با فرزندمان در مدرسه و محیط آموزشی رفتار می نمایند ، با بچه های مردم که امانتی گرانبها در نزدمان هستند به درستی برخورد نماییم .

قابل ذکر است که نباید دشواری های رفتاری دانش آموزان را، محدود و منحصر به کلاس و مدرسه دانسته و از عوامل بیرون از مدرسه نیز غافل باشیم واز طرف دیگر این را هم بدانیم که نسبت دادن همه رفتارهای نابهنجار و ناسازگار ، به عوامل اقتصادی ، اجتماعی و خانوادگی ممکن است نگرشی را ایجاد نماید که نتیجه آن بی مسئولیت نمودن و عدم توجه معلم به قضایا می باشد .

اطلاع از خصوصیات رشد جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی شاگردان، در سنین مختلف از مهمترین وظایف معلم میباشد. - زیرا جریان رشد، علایق، میزان انگیزش، بلوغ عاطفی، سوابق اجتماعی و تجارب گذشته دانش آموزان، از مهمترین مسائلی میباشند؛ که همیشه در روش کار معلم در موضوع تدریس اثرگذار است - .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید