بخشی از مقاله

چکیده:

سازمان ها امروزه تحت تاثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی، دگرگونی های ناگهانی، نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش، وجود منابع محدود و… زیر فشارهای زیادی قرار دارند بنابراین اگر سازمانی بخواهد در امور کاری و اقتصاد خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند، باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق و باانگیزه بالا برخوردار باشد رضایتشغلی، نگرشی فردی نسبت به شغل بوده و نشان دهنده حدّی است که افراد از شغل خود راضی هستند و نگرش مثبتی نسبت به آن دارند و آن را به عنوان محور اصلی زندگی خود تلقی می نمایند .

رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است که باعث افزایش کارآیی، بروز خلاقیت و احساس رضایت فردی می گردد ،اما نارضایتی شغلی منجر به کاهش عملکرد و اشتباهات کاری زیادی در کارکنان می شود . از این رو مدیران به شیوه های مختلف مترصد افزایش رضایت شغلی کارکنان خود هستند . نظام اداری به ویژه سرمایه انسانی در آن نقش بسیار مهمی درتوسعه کشور دارد و می تواند فرآیند توسعه کشور را از نظر عدالت تسریع کند و یک نظام سالم، پاک و چالاک را ارائه دهد . به هر حال سلامت اداری آرمانی در نظام اداری است که نقطه مطلوب آن یک نظام ارزشی را می طلبد.لذا هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر سلامت اداری در دیوان محاسبات کشور می باشد.

مقدمه:

سلامت سازمانی، یکی از گویاترین و بدیهی ترین شاخص های اثربخشی سازمانی است. در یک سازمان سالم مدیر رفتاری کاملا دوستانه و حمایتگر با کارمندان خود دارد و در برنامه های خود دارای یگانگی است. کارمندان نیز تمایل بیشتری برای ماندن و کار کردن در سازمان دارند و به طور موثرتری کارها را انجام می دهند. ماتیو مایلز یک سازمان سالم را به عنوان سازمانی تعریف می کند که »نه تنها در محیط خود دوام می آورد بلکه در یک برهه زمانی طولانی نیز به طور کافی سازش کرده و توانایی های بقا و سازش خود را به طور مداوم توسعه داده و گسترش می دهد.

« چیزی که در این تعریف واضح است این است که سازمان سالم با نیروهای مانع در بیرون به طور موفقیت آمیزی برخورد کرده، نیروی آن را به طور اثربخشی در جهت اهداف و مقاصد اصلی سازمان هدایت می کند

از دیدگاه کیت دیوس زمانی سازمانی سالم است که کارکنان احساس کنند کاری سودمند انجام می دهند و به احساس رشد و پرورش شخصی دست می یابند. آنان بیشتر کاری شوق انگیز را که خشنودی درونی فراهم می آورد دوست دارند و می پذیرند. بسیاری از کارکنان مسئولیت و فرصت پیشرفت و کامیابی شغلی را جستجو می کنند. آنان می خواهند که به سخنانشان گوش داده شود و با آنان چنان رفتار شود که گویی هر یک دارای ارزش وجود فردی هستند آنان می خواهند که اطمینان یابند سازمان به راستی برای نیازها و دشواری های آنان دلسوزی می کند

در هر سازمانی وجود سلامت اداری و جلوگیری از بروز فساد در افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت ای آن نقش قابل توجهی ایفا می نماید. در این میان به دلیل تعامل بسبار نزدیک بین ماموران مالیاتی و مودیان و نیز نقش درآمدهای مالیاتی در تامین هزینه های جاری و عمرانی دولت، لزوم پرداختن به مقوله سلامت اداری و رعایت موازین اخلاقی در تشخیص و وصول مایات از طرف مودیان و مامورین مالیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

دستگاه مالیاتی یک دستگاه قضاوتی از نوع مالی است دستگاههای قضاوتی به دلیل حساس بودن بحث عدالت و اجرای آن خود به خود میتوانند زمینههای ایجاد فساد را در خود پرورش دهند و به جاست که در سیستم حکومتی و اداره جامعه، روشی را برای کاهش آن به طور سیستماتیک به وجود آورد. این مسأله و به خصوص به دلیل وجود مسایل مالی و پولی در دستگاه مالیاتی از حساسیت بیشتری برخوردار است اما خوشبختانه قانونگذار در این زمینه بسیار ماهرانه عمل کرده و در درون سیستم مالیاتی، ادارات نظارتی بسیار قوی و کارایی به وجود آورده تا زمینه را برای بروز هر گونه فساد، حداقل در مرحله اجرا از بین برد.

فساد مالی عارضهای چند بعدی است که تبعات منفی آن به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار سنگین و گاه غیرقابل جبران است. از این رو مقابله با آن میتواند نقس به سزایی در تخصیص مطلوب منابع، افزایش سرمایهگذاری، اشتغال و رفاه عمومی و همچنین سلامت اداری داشته باشد و نیز موجب استحکام پایههای حکومت شد و اعتماد مردم به دولتمردان را افزایش دهد

به طور کلی این وظیفه مالیاتها بسیار مهمتر و اساسیتر از وظیفه تامین درآمد تلقی میشود. در واقع مالیاتها علاوه بر یک منبع درآمد برای تامین هزینههای عمومی، باید بتواند اهدافی چون رشد و توسعه سرمایهگذاری، افزایش سطح اشتغال، توزیع مجدد درآمدها و ثروت و مصرف بهینه در جامعه را تامین نمایند. مالیاتها، اهرمی برای کنترل سود بنگاههای اقتصادی و پراکندگی جغرافیایی آنها در جهت تحقق اهداف سرمایهگذاری و اشتغال پیشبینی شده در برنامههای توسعه است که با استفاده از آن میتوان درآمد قابل تصرف افراد را کنترل نمود و از تجمع ثروت و تمرکز رفاه اجتماعی در دست اقشار محدودی از جامعه جلوگیری کرد. همچنین با کاهش یا افزایش مالیات بر قیمت تمام شده کالاها و خدمات، زمینه افزایش یا کاهش تقاضا آنها در بازار و بهینه شدن مصرف در جامعه فراهم شود

سازمان ها امروزه تحت تاثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی، دگرگونی های ناگهانی، نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش، وجود منابع محدود و… زیر فشارهای زیادی قرار دارند بنابراین اگر سازمانی بخواهد در امور کاری و اقتصاد خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند، باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق و باانگیزه بالا برخوردار باشدرضایت شغلی، نگرشی فردی نسبت به شغل بوده و نشان دهنده حدّی است که افراد از شغل خود راضی هستند و نگرش مثبتی نسبت به آن دارند و آن را به عنوان محور اصلی زندگی خود تلقی می نمایند .

رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است که باعث افزایش کارآیی، بروز خلاقیت و احساس رضایت فردی می گردد ،اما نارضایتی شغلی منجر به کاهش عملکرد و اشتباهات کاری زیادی در کارکنان می شود . از این رو مدیران به شیوه های مختلف مترصد افزایش رضایت شغلی کارکنان خود هستند . نظام اداری به ویژه سرمایه انسانی در آن نقش بسیار مهمی درتوسعه کشور دارد و می تواند فرآیند توسعه کشور را از نظر عدالت تسریع کند و یک نظام سالم، پاک و چالاک را ارائه دهد . به هر حال سلامت اداری آرمانی در نظام اداری است که نقطه مطلوب آن یک نظام ارزشی را می طلبد لذا با توجه به اهمیت موضوع محقق قصد دارد تا در پژوهش حاضر به شناسایی عوامل موثر بر سلامت اداری در دیوان محاسبات کشور بپردازد.

سلامت سازمانی در دیوان محاسبات کشور:

سلامت به معنای فقدان بیماری و نارسایی در یک کالبد است. بروز یک بیماری جدی ممکن است به آسیب دیدگی یا حتی به مرگ آن منجر شود. از سوی دیگر فارغ بودن از بیماریها نیز بدان معنا نیست که کالبد به صورت بهینه عمل می کند. زیرا که کالبد ممکن است سالم باشد ولی به وظایف و کارکرد خویش عمل نکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید