بخشی از مقاله

چکیده

مقاله حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای قدرت زنجیره تأمین و بررسی تأثیر این مؤلفهها بر رقابتپذیری در شرکت صنعتی داداش برادر انجام شده است. روش تحقیق توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق را کارکنان دانشی - پرسنل دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس - شرکت صنعتی داداش برادر تشکیل میدهند، که تعداد آنها 140نفر میباشند. حجم نمونه بر اساس رابطه کوکران به سطح خطای 0.05 معادل 103 نفر تعین گردید. روش نمونهگیری نیز بصورت حذف سیستماتیک میباشد.

برای جمعآوری دادههای لازم از پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه به صورت روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.811 محاسبه شده است . از آزمون T و آزمون رگرسیون برای پاسخ به سؤال پژوهش و همچنین جهت آزمون فرضیات پژوهش استفاده گردیده شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد سه متغیر قدرت زنجیره تأمین در شرکت صنعتی داداش برادر شناسایی و همچنین تأثیر متغیرهای مذکور بر رقابتپذیری در شرکت صنعتی داداش برادر اثبات شده است.

.1 مقدمه و مرور ادبیات

امروزه اقتصاد جهانی به سرعت در حال تغییر و تحول است، تعدادی از شرکتها قادر هستند متناسب با زمان، جهت پیشرفت و انطباق با جهان متغیر قرن بیست و یکم تغییر یابند. آنها میتوانند با اتکاء به توانایی خود برای پیشبینی و درک تغییرات در بازار، تشخیص موقعیتهای جدید، تحویل سرویسهای جدید به مشتری و هماهنگ ساختن سریع تجارت، نیازمندیهای مشتری خود را شناسایی کنند. تمام این شرکتها اهمیت یک عنصر کلیدی مهم یعنی چابکی - انعطاف پذیری - را برای تسریع در ایجاد تغییر شناختهاند. شرکتهای انعطاف پذیر خودشان را به عنوان مرکز شبکههای مواد و جریان اطلاعات در نظر میگیرند. SCM1 تأثیر عمیقی روی نتایج تجارتی دارد، که همه فعالیتهای مربوط به جریان و انتقال کالاها از مرحله مواد خام - استخراج - تا کاربر آخر را به خوبی جریان اطلاعات مرتبط [3] می سازد.

در طول دو دهه اخیر، مدیران شاهد یک دوره تغییرات شگرف جهانی به واسطه پیشرفت در فناوری، جهانی شدن بازارها و شرایط جدید اقتصادی سیاسی بودهاند. امروزه شرکت ها باید به گونه ای باشند که با کاهش هزینه ها و ارائه محصول با قیمت معقول و مورد نظر مشتری، افزایش توان رقابتی و سود آوری را ممکن سازند

در شرکت شونیز نیز این استراتژی میبایستی در دستور کار قرار گیرد تا نسبت به افزایش توان رقابتی بر اساس آنچه ذکر شد حاصل گردد. کسب مزیت رقابتی امروزه برای هر شرکت و سازمان، چه خصوصی چه دولتی و چه نیمه خصوصی یک امر اجتناب ناپذیر است . یکی از موارد تأمین کننده توان رقابتی پرداختن و تمرکز بر فرایند تولید و عرضه از تهیه محصول گرفته تا مصرف آن میباشد. روندی که با عنوان زنجیره تأمین شناخته شده است.

اهمیت زنجیره تأمین در فضای تنشزای رقابتی امروز بر کسی پوشیده نیست. از این رو سازمانها سعی دارند تا با ایجاد جریان-های فراوان و موازی اطلاعاتی و فیزیکی به سمت زنجیرههای تأمین پیشرفته و کارا حرکت کنند، تا بتوانند محصولات با کیفیت بالا تولید کرده و در زمان مناسب و به روشهای مقرون بصرفه به مشتریان تحویل دهند

تشدید صحنه رقابت جهانی در محیطی که بصورت دائم در حال تغییر است ضرورت واکنشهای مناسب سازمانها و شرکتهای تولیدی صنعتی را دو چندان کرده و بر انعطاف-پذیری آنها با محیط نامطمئن خارجی پای میفشارد و سازمانهای امروزی در عرصه ملی و جهانی به منظور کسب جایگاهی مناسب و حفظ آن نیازمند بهرهگیری از الگوی مناسب همچون مدیریت زنجیره تأمین در راستای تحقق مزیت رقابتی و انتظارات مشتریان هستند .

زنجیره تأمین بر تمام فعالیتهای مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام - استخراج - تا تحویل به مصرف کننده نهایی و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها مشتمل میشود. به طور کلی، زنجیره تأمین زنجیرهای است که همه فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل میشود. دربارهی جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی واعتبارات است نیزحضوردارد 

به اعتقاد اکثر پژوهشگران از از جمله کریستوفر 2 سالهای آغازین هزاره جدید با فشارهای شدید بر قیمت تمام شده مواجه شده است . به طور کلی مولفه های زنجیره تأمین شامل یک سری اقدامهای اتخاذ شده توسط سازمان است که سبب تسهیل مدیریت کارای زنجیره تأمین می شود. برایند این مؤلفهها قدرت زنجیره تأمین را تشکیل میدهد . پاور 3 در مقاله خود به شاخصهای غیرهزینهای مانند : همکاری راهبردی تأمین کنندگان ، ارتباط با مشتریان ، میزان تسهیم اطلاعات و کیفیت تسهیم اطلاعات اشاره نموده است. علاوه بر شاخص های ذکر شده، سه شاخص کیفی که در این پژوهش در حوزه قدرت زنجیره تأمین استخراج شده است، عبارتند از: عوامل مکانی زنجیره تأمین، عدم اطمینان در زنجیره تأمین وعوامل تولیدی در زنجیره تأمین

به دلیل بی ثباتی در انتظارات مشتریان ، نوآوری های عظیم فناوری و روند جهانی شدن کسب و کار، سازمانها باید برای برآوردن تقاضای مشتریان در رابطه با مسائلی همچون افزایش تنوع محصول ، هزینه های کمتر ، کیفیت بهتر و پاسخگویی سریعتر مرتبا فعالیت ها و فرآیند های خود را تنظیم نمایند . از آنجا که اکنون اساس رقابت از شرکتهای منفرد به زنجیره های تامین گسترش یافته است ، لازمه موفقیت در چنین محیطی ، آن است که سازمانها همچون موجوداتی منزوی و خود فرمان عمل نکنند ، بلکه باید برای شناخت مزایای رقابتی ، دنبال همکاری با دیگران باشند

بنابراین با توجه به رقابتی بودن وضعیت بازار در صنایع غذایی و از سویی شدت رقابت در شهر تبریز به دلیل قطب اصلی صنایع غذایی در کشور و تسلط رقبا بر بازارهای اروپایی وجود پتانسیل رشد و توسعه قابل توجیه میباشد. بر اساس این اصل در شرکت شونیز در پی تحقق موارد یادشده به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که مؤلفههای قدرت زنجیره تأمین در شرکت صنعتی داداش برادر کدامها هستند و تأثیر این مؤلفهها بر رقابتپذیری چگونه است؟

.2 ارائه روش

مقاله حاضر به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی و از نوع همبستگی است. از طرفی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است، زیرا اصول و فنون تدوین شده در تحقیق میتواند برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار گرفته شود و کاربرد عملی دارد. همچنین از نظر سطح مشاهده از نوع خرد 1است؛ زیرا واحد تحلیل در این جا فرد است. این کار از نظر وسعت از نوع مطالعات پهنانگر2 است به این معنا که محقق صفت مشخص را بر روی گروه وسیعی از افراد جامعه بررسی میکند. از نظر زمان نیز، از نوع مقطعی است؛ زیرا بررسی و توصیف یک صفت یا ارتباط بین صفات را در محدوده زمانی مشخص انجام میدهد نه در زمانهای مختلف.

جامعه آماری این تحقیق را کارکنان دانشی - پرسنل دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس - شرکت صنعتی داداش برادر تشکیل میدهد . که تعداد آنها 140 نفر میباشند. حجم نمونه بر اساس رابطه کوکران به سطح خطای ./05 معادل 103 نفر تعین گردید .

شیوه نمونهگیری نیز در این تحقیق حذف سیستماتیک خواهد بود. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به آزمون فرضیهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پرسشنامه شامل 15 گویه است که بر پایه مقیاس پنج رتبهای لیکرت تنظیم شده است، بدین صورت که پاسخ خیلی کم نمره 1 و پاسخ خیلی زیاد نمره 5 میگیرد.

روایی محتوای پرسشنامه روایی صوری و با استفاده از نظرات اساتید این حوزه بررسی گردید. برای اندازهگیری پایایی از شاخص ضریب آلفای کرونباخ استفاده میشود. ضریب آلفای صفر نشانگر عدم پایایی و ضریب یک، معرف پایایی کامل است. در این مقاله نیز برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.

برای محاسبه این ضریب پرسشنامه بین 25 نفر از افراد جامعه آماری توزیع و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ سنجیده است. که مقدار آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامهها چون بالاتر از % 81 است . به این معنی است که پرسشنامه از پایایی مناسب برخوردار می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید