بخشی از مقاله

چکیده

متاسفانه پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های قدرت زنجیره تامین و بررسی تاثیر این مولفه ها بر رقابت پذیری در شرکت صنعتی داداش برادر انجام شده است. برای نیل به هدف فوق، یک سوال و سه فرضیه تدوین شده است. روش تحقیق توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق را کارکنان دانشی - پرسنل دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس - شرکت صنعتی داداش برادر تشکیل میدهد . که تعداد آنها 140نفر میباشند . حجم نمونه بر اساس رابطه کوکران به سطح خطای 0,05 معادل 103 نفر تعین گردید .

روش نمونه گیری حذف سیستماتیک میباشد . برای جمعآوری دادههای لازم از پرسشنامه استفاده شده است . روایی پرسشنامه به صورت روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 811.0 محاسبه شده است . از آزمون T و آزمون رگرسیون برای پاسخ به سوال پژوهش و همچنین جهت آزمون فرضیات پژوهش استفاده گردیده شده است . نتایج بررسیها نشان میدهد سه متغیر قدرت زنجیره تامین در شرکت صنعتی داداش برادر شناسایی و همچنین متغیرهای مذکور بر رقابت پذیری در شرکت صنعتی داداش برادر تاثیرگذار هستند.

.1 مقدمه

امروزه اقتصاد جهانی به سرعت در حال تغییر و تحول است ، تعدادی از شرکتها قادر هستند متناسب با زمان ، جهت پیشرفت و انطباق با جهان متغیر قرن بیست و یکم تغییر یابند . آنها میتوانند با اتکاء به توانایی خود برای پیش بینی و درک تغییرات در بازار، تشخیص موقعیتهای جدید ، تحویل سرویسهای جدید به مشتری و هماهنگ ساختن سریع تجارت، نیازمندیهای مشتری خود را شناسایی کنند . تمام این شرکتها اهمیت یک عنصر کلیدی مهم یعنی چابکی - انعطاف پذیری - را برای تسریع در ایجاد تغییر شناختهاند.

در طول دو دهه اخیر ، مدیران شاهد یک دوره تغییرات شگرف جهانی به واسطه پیشرفت در فناوری، جهانی شدن بازارها و شرایط جدید اقتصادی سیاسی بوده اند . امروزه شرکت ها باید به گونه ای باشند که با کاهش هزینه ها و ارائه محصول با قیمت معقول و مورد نظر مشتری ، افزایش توان رقابتی و سود آوری را ممکن سازند.

در شرکت شونیز نیز این استراتژی میبایستی در دستور کار قرار گیرد تا نسبت به افزایش توان رقابتی بر اساس آنچه ذکر شد حاصل گردد . کسب مزیت رقابتی امروزه برای هر شرکت و سازمان ، چه خصوصی چه دولتی و چه نیمه خصوصی یک امر اجتناب ناپذیر است . یکی از موارد تامین کننده توان رقابتی پرداختن و تمرکز بر فرایند تولید و عرضه از تهیه محصول گرفته تا مصرف آن میباشد . روندی که با عنوان زنجیره تامین شناخته شده است .

اهمیت زنجیره تامین در فضای تنش زا از رقابت امروز بر کسی پوشیده نیست . از این رو سازمان ها سعی دارند تا با ایجاد جریان های فراوان و موازی اطلاعاتی و فیزیکی به سمت زنجیره های تامین پیشرفته و کارا حرکت کنند ، تا بتوانند محصولات با کیفیت بالا تولید کرده و در زمان مناسب و به روش های مقرون بصرفه به مشتریان تحویل دهند.

شرکت ها از تعاملات قرن حاضر دریافته اند که عدم توجه به فرایندهای زنجیره تامین چیزی جز شکست و عقب ماندگی از رقبا برای سازمان را به همراه ندارد .

تشدید صحنه رقابت جهانی در محیطی که بصورت دائم در حال تغییر است ضرورت واکنش های مناسب سازمان ها و شرکتهای تولیدی صنعتی را دو چندان کرده و بر انعطاف پذیری آنها با محیط نامطمئن خارجی پای می فشارد و سازمانهای امروزی در عرصه ملی و جهانی به منظور کسب جایگاهی مناسب و حفظ آن نیازمند بهره گیری از الگوی مناسب همچون مدیریت زنجیره تامین در راستای تحقق مزیت رقابتی و انتظارات مشتریان هستند .

زنجیره تامین بر تمام فعالیتهای مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام - استخراج - تا تحویل به مصرف کننده نهایی و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها مشتمل میشود . به طور کلی ، زنجیره تامین زنجیرهای است که همه فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد ، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می شود . دربارهی جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی واعتبارات است نیزحضوردارد.

به اعتقاد گاتورنا با انتخاب زنجیرتامین مناسب هر شرکت میتواند عمده هزینه های نهفته در زنجیره تامین را در راستای افزایش رقابت پذیری کاهش دهد . به اعتقاد اکثر پژوهشگران از از جمله کریستوفر سالهای آغازین هزاره جدید با فشارهای شدید بر قیمت تمام شده مواجه شده است . به طور کلی مولفه های زنجیره تامین شامل یک سری اقدام های اتخاذ شده توسط سازمان است که سبب تسهیل مدیریت کارای زنجیره تامین می شود.

برایند این مولفه ها قدرت زنجیره تامین را تشکیل می دهد . پاور در مقاله خود به شاخص های غیر هزینه ای مانند : همکاری راهبردی تامین کنندگان ، ارتباط با مشتریان ، میزان تسهیم اطلاعات و کیفیت تسهیم اطلاعات اشاره نموده است . علاوه بر شاخص های ذکر شده ، سه شاخص کیفی که در این پژوهش در حوزه قدرت زنجیره تامین استخراج شده است ، عبارتند از : عوامل مکانی زنجیره تامین ، عدم اطمینان در زنجیره تامین وعوامل تولیدی در زنجیره تامین.

بنابراین با توجه به رقابتی بودن وضعیت بازار در صنایع غذایی و از سویی شدت رقابت در شهر تبریز به دلیل قطب اصلی صنایع غذایی در کشور و تسلط رقبا بر بازارهای اروپایی وجود پتانسیل رشد و توسعه قابل توجیه میباشد . بر اساس این اصل در شرکت شونیز در پی تحقق موارد یادشده به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که مولفههای قدرت زنجیره تامین در شرکت صنعتی داداش برادر کدامها هستند و تاثیر این مولفه ها بر رقابت پذیری چگونه است ؟ بنابراین برای پاسخگویی به سوال اصلی تحقیق فرضیات تحقیق به صورت زیر تدوین شده است.

-   مولفهی عوامل موقعیتی  بر رقابت پذیری  در شرکت صنعتی داداش برادر تاثیر دارد ؛

-   مولفهی عدم اطمینان  بر رقابت پذیری  در شرکت صنعتی داداش برادر تاثیر دارد ؛

-    مولفهی عوامل تولیدی  بر رقابت پذیری  در شرکت صنعتی داداش برادر تاثیر دارد ؛

2.    ادبیات تحقیق

به دلیل بی ثباتی در انتظارات مشتریان ، نوآوری های عظیم فناوری و روند جهانی شدن کسب و کار، سازمانها باید برای برآوردن تقاضای مشتریان در رابطه با مسائلی همچون افزایش تنوع محصول ، هزینه های کمتر ، کیفیت بهتر و پاسخگویی سریعتر مرتبا فعالیت ها و فرآیند های خود را تنظیم نمایند . از آنجا که اکنون اساس رقابت از شرکتهای منفرد به زنجیره های تامین گسترش یافته است ، لازمه موفقیت در چنین محیطی ، آن است که سازمانها همچون موجوداتی منزوی و خود فرمان عمل نکنند ، بلکه باید برای شناخت مزایای رقابتی ، دنبال همکاری با دیگران باشند

افزایش صنایع ، جهانی شدن تجارت ، کاهش چرخه عمر محصول و زمان تدارک و افزایش مطلوبیتهای مشتری ، باعث تغییر گرایش رقابت صنایع از حالت شرکت به زنجیره در حال توسعه میباشد ؛ در این بین ، هرچه پاسخ به تغییر شرایط سریعتر انجام پذیر و از نظر صحت و دقت مدل کاملتری را برای تعیین راهبرد ارائه نماید ، باعث بهبود وضعیت رقابتی زنجیره مربوطه و در نتیجه، ارضای بهتر نیازهای مشتری و نهایتاً سودآوری بیشتر در کل زنجیره خواهد شد.

چالش های اصلی در دنیای تجارت پیدا کردن فرصت هایی جدید برای کاهش دادن هزینه هاست . شرکت ها بیش از این نیز برنامه هایی برای کاهش هزینه ها پیاده سازی کرده اند اما این برنامه ها مقطعی و غیر پایدار بوده است . به اعتقاد گاتورنا با انتخاب زنجیره تامین مناسب ، هر شرکتی می تواند عمده هزینه های نهفته در زنجیره تامین را در راستای افزایش رقابت پذیری کاهش ده.

صنعت خلاق ، یک صنعت بالقوه در اقتصاد است که فرهنگ کشور را گسترش می دهد . یک صنعت خلاق ، صنعتی است که از خلاقیت ، مهارت ها و استعداد افراد استفاده می کند تا رونق اقتصادی و شغل از طریق تولید و بهره برداری از قدرت تولید و محصول افراد ایجاد کند.

چالش اصلی در دنیای تجارت پیدا کردن فرصت های جدید برای کاهش دادن هزینه هاست . شرکت ها بیش از این نیز برنامه هایی برای کاهش هزینه ها پیاده سازی کرده اند . اما این برنامه ها موقتی و غیر پایداربوده است . به اعتقاد گاتورنا با انتخاب زنجیره تامین مناسب ، هرشرکت می تواند عمده هزینه های نهفته در زنجیره تامین را در راستای افزایش رقابت پذیری کاهش دهد.

قدرت زنجیره تامین چالش اصلی در دنیای تجارت پیدا کردن فرصت هایی جدید برای کاهش دادن هزینه هاست . شرکت ها پیش از این نیز برنامه هایی برای کاهش هزینه ها پیاده سازی کرده اند . اما این برنامه ها موقتی و غیر پایدار بوده است .

به اعتقاد گاتورنا با انتخاب تامین مناسب هر شرکت میتواند عمده هزینه های نهفته در زنجیره تامین را در راستای افزایش رقابت پذیری کاهش دهد . به اعتقاد اکثر پژوهشگران از از جمله کریستوفر سالهای آغازین هزاره جدید با فشارهای شدید بر قیمت تمام شده مواجه شده است . به طور کلی مولفه های زنجیره تامین شامل یک سری اقدام های اتخاذ شده توسط سازمان است که سبب تسهیل مدیریت کارای زنجیره تامین می شود . برآیند این مولفه ها قدرت زنجیره تامین را تشکیل می دهد . پاور در مقاله خود به شاخص های غیر هزینه ای مانند : همکاری راهبردی تامین کنندگان ، ارتباط با مشتریان ، میزان تسهیم اطلاعات و کیفیت تسهیم اطلاعات اشاره نموده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید