بخشی از مقاله

چکیده:

در محیط های کاری با انواع مواجهات از جمله مواجهات شیمیایی، فیزیکی، روحی و روانی و بیولوژیک روبه رو هستیم که هر کدام به نوبه خود می توانند سلامت ما را ب خطر بیندازند .در مواجهات شیمیایی ما حلالها را در محیط های کاری داریم و اختلالات ارگونومیک سبب بروز بیماریهای اسکلتی عضلانی می شوند. بیماریهای اسکلتی- ماهیچهای - 1 - MSDS، امروزه به عنوان یکی از معضلات مهم در عرصه بیماریهای شغلی تبدیل شده است. بنابر نظر انجمن متخصصین کار ایران این اختلالات توانستهاند بیماریهای پوستی را پشت سر گذاشته ورتبه نخست را در صنایع بدست آورند.

شناسایی و اولویتبندی ریشههای بروز بیماریهای اسکلتی ماهیچهای صنعت آرایشگری به شکل مستقیم ازاصول ارگونومیکی با استفاده از رویکرد MCDM فازی تاثیر میگیرد. پژوهشگران دیگر در مطالعات گذشته مربوط به شناسایی بیماری های اسکلتی از اصول ارگونومیکی با استفاده از رویکرد MCDM فازی کمتر به صورت مستقل مورد بررسی قرار داده اند و عموما در مطالعه حاضر صرفا شناسایی بیماری ها مدنظر نبوده و با مطالعه با استفاده از رویکرد MCDM فازی ، ساختار پژوهش هدفمندتر به بررسی مسائل موجود در حوزه شناسایی اینگونه بیماری ها وارائه راهکارهای آن می پردازد.

این نوشتار برای نخستین بار تلاش دارد جایگاه شناسایی و اولویتبندی ریشههای بروز بیماریهای اسکلتی ماهیچهای صنعت آرایشگری مورد بررسی قرار دهد .با توجه به اهمیت نقش ازاصول ارگونومیکی با استفاده از رویکرد MCDM فازی در شناسایی بیماری های مشاغل سخت از جمله آرایشگری که در مطالعه حاضر به بررسی شناسایی بیماری های اسکلتی،ماهیچه ای ...بر عملکرد آرایشگاه های شهر اهواز پرداخته می شود .

در این پژوهش توصیفی تحلیلی و کاربردی، ابتدا وضعیتهای انجام کار ٌٌٌ نفر از آرایشگران زن شهر اهواز که در فعالیت های مختلف آرایشگری مشغول به کار هستند، با استفاده از روش REBA ارزیابی میشود .نتایج این تحقیق با استفاده از دیدگاه مبتنی بر منابع بیانگر آن است وقتی روش درست انجام معاینات را به پزشکان آموزش دهیم این امر سبب می گردد ک بیماریها را بهتر شناسایی کنیم، این امر گام موثری در ارتقاء سلامت شغلی اشخاص خواهد بود،تا افزایش پیشگیری بیماری ها از قبیل بیماری های اسکلتی و ماهیچه ای درمحیط کار و تأثیر مثبت و مستقیم بر عملکردکاری افراد شاغل در اینگونه محیط ها را بدنبال داشته باشند.

ٌ.مقدمه:

بیماریهای اسکلتی- ماهیچهای - - MSDSٍ، امروزه به عنوان یکی از معضلات مهم در عرصه بیماریهای شغلی تبدیل شده است. بنابر نظر انجمن متخصصین کار ایران این اختلالات توانستهاند بیماریهای پوستی را پشت سر گذاشته ورتبه نخست را در صنایع بدست آورند. پیشرفت صنعت و تکنولوژی و جانشینی ماشین به جای انسان و انجام کارهای تکراری و کم تحرکی در افراد همگی میتواند دلایلی منطقی درتوجیه پیشرفت این اختلالات باشند - قلعه نوی،ٌٍََ - . MSDs یا اختلالات اسکلتی- ماهیچهای به آسیبهای بافت نرم شامل: ماهیچه ها، تاندون هاَ، لیگمانهاُ، مفاصل، غضروفها و سیستم عصبی گفته میشود.

ارگونومیستها اسامی مختلفی برای MSDS گذاشتهاند که شامل ترومایِ پیشرونده، ترومای مکرر، آسیبهای مکرر و سندرومّ فشار بیش از حد شغلی است. این دردها و اغلب آسیبها، معمولاً پس از هفتهها، ماهها و سالها گسترش پیدا میکند اندامهایی مثل بازوها، گردن، مچ دستها، ستون فقرات ،زانوها، انگشتان و شانهها را بیشتر تحت تأثیر خود قرار میدهند.MSDS معمولا در نتیجه تماس با انواع ریسک فاکتورهاْ که میتواند بیماری را وخیمتر کند، حاصل میشود.

این اختلالات میتواند ایجاد درد، کرخت شدن، مور مور شدن، سخت شدگی مفاصل، مشکل در حرکات، انحلال ماهیچهای و گاهی پارالیزیَ کنند. بنابراین کارکنان باید زمان لازم برای بهبودی را داشته باشند تا بیماری بازگشت نداشته باشد. اما ارگونومیُ چه ارتباطی میتواند با MSDS داشته باشد و اصولا آیا میتوان با انجام تدابیر ارگونومیکی جلوی بروز و پیشرفت این بیماریها را گرفت؟

ارگونومی طیف وسیعی از عوامل و پارامترها را که بین انسان و کار انطباق ایجاد میکند را شامل میشود. تحقیقات در زمینه ارگونومی طراحان را قادر میسازد که تجهیزات و شرایط مناسبتر و منطبقتر با انسان را ایجاد کنند تا از فشار کار بر بدن افراد بکاهد؛ از جمله کنترل پارامترهای محیطی مانند نور، دما و صدا، از این رو افراد میتوانند بسیار بهتر و مؤثرتر در زمانهای طولانی عمل کنند.

ارگونومی همچنین ارائه اطلاعات به کارکنان را پوشش میدهد. از طریق مطالعه راههای ارائه اطلاعات محققین فعال در زمینه ارگونومی میتوانند روشهای ارائه، تشخیص و نگهداری اطلاعات ارائه شده را بهبود بخشند - کاظمی صنعت آرایشگری، صنف آرایشگران شهر اهواز، آموزشگاههای آرایشگری و آرایشگران زن که به شدت در معرض بروز دردهای اسکلتی- ماهیچهای قرار دارند، می توانند به کمک شناسایی و اولویت بندی ریشه های بروز بیماریهای اسکلتی ماهیچهای شغل 2آرایشگری و در پی آن شناسایی پوسچرهای ناصحیح و زیان آور فعالیت هایشان، بهبود شایان ذکری در صنعت خود ایجاد نمایند . 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید