بخشی از مقاله

چکیده

تب کیو یک بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد که توسط باکتری درون سلولی اجباری بنام کوکسیلا بورنتی ایجاد می شود. سردرد، تب ناگهانی، پنومونی آتیپیک و خستگی وناتوانی مزمن علایم آلودگی به این باکتری گرم منفی می باشد. با توجه به وجود اطلاعات اندک در مورد شیوع این باکتری در ایران، هدف از این مطالعه بررسی سرولوژیک شیوع کوکسیلا بورنتی در کارکنان دامپزشکی استان لرستان بود.این مطالعه از اسفند ماه 1395 تا خرداد ماه 1396ماه انجام شد.

با مراجعه به ادارات دامپزشکی استان لرستان از تعداد 90 نفر از کارمندان بخش دولتی که سابقه تماس با دام را داشتند، خونگیری انجام شد و پس از جدا سازی سرم با استفاده از کیت الیزا غیر مستقیم از نظر آنتی بادی فاز II کوکسیلا بورنتی مورد آزمایش قرار گرفتند. از مجموع 90 نمونه مورد آزمایش، تعداد 36 نفر - % 40 - مثبت، 45 نفر - % 50 - منفی و 9 نفر - % 10 - مشکوک بودند.

ارتباط آماری معنا داری بین سن، محل سکونت و سابقه کاری افراد وجود نداشت . - pv=0/588 - براساس نتایج این مطالعه، شیوع بالای بیماری تب کیو در بین کارمندان اداره دامپزشکی مشاهده گردید که این امر ضرورت پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری را جهت جلوگیری از عوارض ناخواسته آن در افراد در تماس با دام، بیش از پیش آشکار میکند.

مقدمه

تب کیو یکی از شایعترین بیمارهای باکتریایی مشترک بین انسان و دام است ک که توسط باکتری درون سلولی اجباری بنام کوکسیلا بورنتی ایجاد می شود و به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی در بسیاری از کشورهای جهان در نظر گرفته می شود. نشخوار کنندگان به عنوان منبع اصلی برای ایجاد عفونت در انسان در نظر گرفته می شوند. تب کیو در انسان یک بیماری شغلی محسوب میشود هک عمدتاً در دامداران، کارگران کشتارگاه، دامپزشکان و کلاً در افرادی که با دام و فراوردههای دامی در تماس هستند رخ میدهد.

در این میان دامپزشکان به دلیل معاینه و معالجه حیوانات بیمار و تنوع مزارع تحت پوشش و تنوع گونههای دامی بیشترین خطر آلودگی را دارند. استان لرستان از قطبهای دامپروری کشور محسوب میشود و دامپروری شغل اصلی بسیاری از ساکنان مناطق روستایی این استان است، ضمن آنکه تردد عشایر کوچ نشین از مناطق مختلف کشور به استان بالا میباشد.

 لذا انتظار میرود که بیماری در این استان وجود داشته باشد و مطالعات گذشته که در این استان انجام شده، وجود بیماری در بین جمعیت حیوانی و انسانی اثبات نموده است . - 1 - بالا بودن نتایج این مطالعات مبنایی شد تا بررسی این بیماری در بین جمعیت کارکنان اداره دامپزشکی استان هم صورت بگیرد. این مطالعه با هدف بررسی سرولوژیکی بیماری تب کیو درکارکنان دامپزشکی استان لرستان به روش الیزای غیرمستقیم انجام گردید.

روش کار

پس از اخذ مجوز از دانشگاه علوم پزشکی لرستان - کمیته اخلاق به شماره - LUMS.REC.1396.248 جهت بررسی حضور آنتی بادی علیه کوکسیلا بورنتی در سرم کارکنان دامپزشکی استان لرستان به ادارات دامپزشکی در شهرستانهای استان مراجعه و نمونههای خونی اخذ گردید. خونگیری از افراد پس از رضایت آگاهانه از افراد و موافقت ایشان توسط پرستار انجام شد. در این مطالعه که از اردیبهشت ماه 1396 تا تیر ماه 1396 به درازا کشید، در مجموع 90 نمونه خون اخذ گردید. کلیه مراحل مختلف آزمایش براساس دستورالعمل کیت تجاری - شرکت Vircell -اسپانیا - انجام گردید.

نتایج

نتیجه آزمایش سرولوژی کوکسیلا بورنتی در کارکنان دامپزشکی مورد مطالعه در جدول 1 نشان داده شده است. از کل 90 نمونه مورد بررسی تعداد 36 مورد - % 40 - مثبت گزارش گردید. همانطور که در جدول شماره 2 نشان داده شده است، میزان موارد مثبت در افراد بالای 50 سال بود ولی این اختلاف به لحاظ آماری معنادار نبود . - p-value =0/885 - همچنین علیرغم بیشتر بودن موارد مثبت سرولوژی کوکسیلا بورنتی در کارمندان ساکن روستا این اختلاف براساس آزمون کای اسکوئر به لحاظ آماری معنادار نبود - p-value=0/302 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید