بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به آلودگی محیط زیست در کشور ایران و هدر رفت بی رویه منابع انرژی فسیلی در کلیه سطوح مصرفی نیاز بسیاری زیادی به اصلاح الگوی مصرف انرژی و طراحی ساختارهایی با بازدهی بالا داریم که می توانیم به ساختارهایی از جمله تکنولوژی سلول های فتوولتائیک در کاهش انرژی مصرفی از سوخت های فسیلی و ذخیره سازی انرژی نام برد.

از ویژگی های بررسی طراحی میتوانیم به استفاده از انرژی خورشید در چرخه گرمایش و سرمایش و روشنایی و ذخیره انرژی در مجموعه ورزشهای آبی - استخر - و سیستم احترام به محیط زیست برای حفظ منابع انرژی و کاهش آلودگی که به نوعی از جاذبه های توریستی استخر در کنار جاذبه ورزشی، تفریحی محسوب می شود اشاره کرد .

همچنین جنبه های معماری هوشمند در مقوله مصالح در بر می گیرد و به صورت عمده روی مسائلی که به خواص مصالح، پوشش های ساختمانی، توجهات زیست محیطی، طبیعی و بازیافت آن تمرکز می کند. معماران باید در پی راهکارهایی برای طراحی باشند تا بتوانند محصولی سازگار، ایمن و زیبا ارائه کنند مصالح جدید قادراند کارایی های ویژه ای داشته باشند.

.1 مقدمه

در گونه شناسی ورزش های آبی و شناخت جایگاه آن می تواند نقش بسزایی در سلامتی روح و روان جامعه ایفا کند. طراحی و ساخت فضاهای ورزشی برای اقشار مختلف جامعه از معقوله هایی است که بایستی مورد توجه دست اند کاران و مشاوران قرار گیرد. در این مقاله سعی می شود تا به راهکارهایی در رابطه با توسعه ورزش استان و هوشمندسازی آن برای ایجاد فضاهای مختلف ورزش های آبی از ظرفیت های آن استفاده کرد. در این مقاله سعی خواهد شد به این سوال اساسیکه اصولاً استانداردهای فضایی در طراحی فضاهای ورزشی آبی برای اقشار مختلف جامعه از جمله معلولین چگونه است، و پاسخ به سوال دیگر که چگونه در جهت تامین انرژی های پاک بدون استفاده از سوخت های فسیلی استفاده کرد.

استخر ها مکان هایی خاص هستند که در ایجاد احساس نشاط افراد نقش داشته، حس اجتماعی را تقویت کرده و موجب بهبود کیفیت زندگی اجتماعی، تفریحی و سلامتی افراد جامعه می شوند. استخرها مکان هایی برای ایجاد ارتباطبین مردم و القا آرامش و حس نشاط هستند و با ایجاد فضای تفریحی، ورزشی این فرصت را ایجاد می کنند که انسان ها در یک زندگی مدرن شهری، تجربه های آرامش بخش در محیط شهری تجربه کنند. طراحی و ساخت فضاهای ورزشی برای اقشار مختلف جامعه از معقوله هایی است که بایستی مورد توجه دست اند کاران و مشاوران قرار گیرد.

استخرها مکانهایی هستند که با ایجاد یک محیط ورزشی تفریحی با نشاط موجب بهبود سلامت جسمی، روحی و روانی افراد می شوند. سودمندی استخرها، فضاهای سبز و پارکها در کشوری مانند ایران شامل این موارد می باشد

- 1 با توجه به جمعیت جوان کشور، به سلامت جسمی و اجتماعی جوانان کمک کرده و فرصتی برای روابط اجتماعی سالم ایجاد می کند.

- 2 با ایجاد فرصتهای شغلی مناسب و سالم، به جویندگان جوان کار، برای پیدا کردن شغل مناسب در بخش های خدماتی استخر کمک می کند.

- 3 با ایجاد مراکز ورزشی تفریحی، به بهبود سلامتی افراد بوسیله تامین مکانی برای لذت بردن از ورزش در محیطی با نشاط کمک میکنند.

- 4 در ارتقا فرهنگ تعامل اجتماعی شهروندان با مشارکت دادن آنها در برنامه های مختلفی مانند مسابقات شنا، واترپلو و.... در استخر نقش دارد

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که به صورت مستمر از استخر استفاده میکنند لذت بیشتری از زندگی برده و دارای نشاط بیشتری نسبت به افرادی هستند که در بلوکهای بتنی و فضاهای بسته شهری زندگی میکنند و از امکانات ورزشی مانند استخر استفاده نمی کنندمعمولاً. طبقات ساکن در محله های کم امکانات حومه شهرها و روستاهای مجاور شهرها کمبود امکانات تفریحی مانند مکانهای ورزشی و استخر دارند ولی استخرهامعمولاً در فضاهای پر جمعیت شهری که دسترسی نسبتا آسان به منابع آبی دارند ساخته میشوند.

.2 توصیف اقلیم شهر ارومیه

از عوامل مؤثر بر اقلیم شهرستان ارومیه می توان به توپوگرافی منطقه و جهت گیری ارتفاعات، وجود دریاچه ارومیه، وزش بادها و عبور جریانهای هوایی مرطوب مدیترانه ای، اقیانوسی و توده هوای سرد سیبری شمال و شمال شرقی اشاره نمود. بطور کلی سه نوع اقلیم بر شهرستان مذکور حکم فرما می باشد.

این سه اقلیم عبارت است از :
-    بری ملایم، نیمه مرطوب، سرد تا نیمه گرم

-    بری، مرطوب، خیلی سرد تا معتدل

-    بری، نیمه مرطوب، خیلی سرد تا معتدل

-1-2 آب و هوا

آب و هوای ارومیه با توجه به ویژگی های اقلیمی استان متأثر از جریان های مرطوب مدیترانه ای بوده و توده هوای مهم سرد سلسله جبال قفقاز می باشد. متوسط بارندگی در آن 300 400 میلیمتر بوده و دمای آن بین +42 درجه و - 30 در تغییر است. سه رودخانه مهم بناهای نازلوچای شهرچای و باراندوزچای در آن جاریست که در آبادانی و عمران مؤثر است. [7]

-3 توضیحات کلی درباره سیستم مجموعه

-1-3 استخر

استخر، سازه ای مصنوعی است که مانند یک مخزن سرباز، آب مورد نیازی که برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد را در خود نگه می دارد. به طور کلی استخرها را از لحاظ کاربری، نوع مصالح به کار رفته در سازه استخر و موقعیت استخر نسبت به سطح زمین در گروه های مختلفی تقسیم بندی می کنند.

-2-3 انواع استخرها

در حال حاضر با پیشرفت های روزافزون در زمینه فناوری، مواد و روش های ساخت، هر روزه شاهد روش های جدیدی برای ساخت استخرها هستیم . از یک دیدگاه می توان استخرها را از نظر نوع کاربری تقسیم بندی کرد. از دیدگاهی دیگر، جنس سازه استخر است که معیار تقسیم بندی قرار می گیرد. گاهی اوقات نیز موقعیت سازه استخر نسبت به زمین مبنای این تقسیم بندی خواهد بود. در هر صورت، تقسیم بندی استخرها از دیدگاه های مختلفی امکان پذیر است. استخرها را از دیدگاه کاربری می توان در گروه های زیر طبقه بندی نمود: استخرهای اقیانوسی، استخرهای خصوصی، استخرهای معلولین، استخرهای عمومی، استخرهای قهرمانی، استخرهای خردسالان، استخرهای تمرینی، استخرهای درمانی، آبگیرهای طبیعی یا استخرهای بیکران 1]، 2، [5

-4 سیستم مدیریت ساختمان یا بیاِماِس

به انگلیسی: - Building Management System - که گاهی با عنوان سیستم اتوماسیون ساختمان نیز شناخته میشود، یک سامانه مبتنی بر رایانه است که برای کنترل و نظارت بر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی داخل ساختمان - مانند تهویه، روشنایی، سیستم قدرت، سامانه آتشنشانی و ایمنی - در داخل ساختمانها نصب می شود.

سیستم مدیریت ساختمان شامل دو بخش نرمافزار و سختافزار است، سختافزارها معمولاً به صورت اختصاصی به وسیله میکروکنترلرها پیادهسازی میشوند و نرمافزارها نیز ممکن است به صورت اختصاصی برای سیستم نوشته شوند، در برخی از سیستمها از نرمافزارهای کنترل و مانیتورینگ برای کنترل ونظارت بر عمل کرد بخشهای مختلف استفاده میشود. ارتباط می ان سختافزار و نرمافزار توسط یکی از پروتکلهایDeviceNet، SOAP، XML، BACnet، LonWorks وMODBUS وusp وlan وrs232 و... پیاده سازی خواهدشد. اجزای اصلی این سیستم شامل:-کنترلکنندهمرکزی،-2کنترلکنندهمحلی،-3 کنترلکننده اینترنتی،-4سنسورها میباشد.

-1-4 زیر سیستمهای ساختمان هوشمند

سیستم کنترل دما و تهویه هوا، سیستم کنترل روشنایی هوشمند، سیستم دوربین های مداربسته نظارتی، سیستم کنترل تردد، سیستم اعلام و اطفاء حریق، سیستم توزیع دیتا، سیستم خطوط تلفن، سیستم آنتن مرکزی و توزیع سیگنال، سیستم تغذیه اضطراری، سیستم روشنایی اضطراری، سیستم عکس العمل خطر، سیستم یکپارچه سازی سیستمها

-2-4 کاربردهای سیستم مدیریت ساختمان

کنترل هوشمند عبور و مرور در ساختمان، کنترل هوشمند میزان نور، دما، رطوبت و سایر پارامترهای سیال ساختمان، خاموش کردن روشنایی در صورت عدم حضور فرد در اتاق،خاموش کردن لوازم برقی در صورت بی استفاده بودن آنها، ایجاد محدودیت در استفاده از تلفن، گاز، آب، برق و...، ایجاد هشدار در صورت بازبودن دربها، پنجرهها، پردهها و...، حفاظت از ساختمان و جان افراد در برابر آتشسوزی، نشت گاز و...، حفاظت از ساختمان در برابر سرقت - دزد گیر یا دوربین مدار بسته - ،قابلیت خاموش و روشن کردن لوازم برقی از راه دور - از طریق تلفن - ، بازگشت کلیه هزینههای سیستم در عرض یکسال با صرفه جویی در مصرف انرژی،کنترل هوشمند آبیاری، سیستم صوتی هوشمند، کنترل فیلترها، دما و تأثیر اشعه خورشید بر استخر

-3-4 ویژگیها

سیستمهای مدیریتساختمان قبلاً به دلایل اقتصادی فقط در ساختمانهای بزرگ با سیستمهای مکانیکی، الکتریکی و لوله کشی گسترده اجرا میشد، اما امروز این سیستم میتواند در تمامی ساختمانها استفاده شود.شاید یکی از دلایل مهمی که سیستمهای مدیریت ساختمان را از نظر اقتصادی توجیه میکند، صرفه جویی در مصرف انرژی باشد. هزینه بالای آب، برق، گاز، تلفن و... و نیاز به صرف جویی بیشتر در مصرف این موارد نیاز به یک سیستم کنترلری هوشمند دارد، سیستمی که بتواند: دمای اتاقها و آب گرم کن و بخشهای مختلف ساختمان را کنترل کند - بخاری یا کولر با توجه به دمای تنظیم روشن / خاموش شود - ، لامپهای روشنایی بدون استفاده خاموش شوند. باز و بسته بدون درب و پنجرهها در فصول گرم و سرد هشدار داده شود. برق لوازم برقی بدون استفاده قطع شود. امکان استفاده از لوازم پرمصرف در زمانهای پیک وجود نداشته باشد - یا مدت استفاده از وسیله - مثلاً تلفن - محدود باشد - . کنترل روشنایی به وسیله کاهندههای اتوماتیک ولتاژ امکان بهرهگیری از سیستمهای هوشمند کنترل روشنایی برای ایجاد نورپردازیهای ویژه، کنترل کلیدها به وسیله ریموت کنترل

-4-4 مزایای استفاده از سیستم مدیریت ساختمان

کاهش مصرف انرژی در طولانی مدت به دلیل حذف مصارف ناخواسته، کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری، حذف خطای اپراتوری به دلیل کنترل توسط رایانه، ثبت دقیق میزان استفاده هر واحد یا قسمت از منابع انرژی، گزارش گیری آماری از عملکرد اجزای مختلف ساختمان، اعلام آلارمهای هشداردهنده برای بازبینی دورهای تجهیزات، امکان کنترل از راه دور

-5-4 ساختمان هوشمند

یک ساختمان هوشمند ساختمانی است که در بر دارنده محیطی پویا و مقرون به صرفه به وسیله یک پارچه کردن چهار عنصر اصلی یعنی سامانهها، ساختار، سرویسها، مدیریت و رابطه میان انها است. به عبارت دیگر ساختمان هوشمند ساختمانی است که کلیه اجزای داخلی ان به واسطهای یک پارچه و ایجاد منطقی سازگار با محیط در تعامل با یکدیگرند. از سوی دیگر، مدیریت انرژی - EMS - میتواند در حدود 10 تا 30 کاهش هزینه و قیمت در پیداشته باشد. بازار جهانی خانه ها و ساختمان های هوشمند در چهار گروه بازار محصولات، بازار کاربر نهایی، بازار فناوری و بازار اپلیکیشن جا می گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید