بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله یک مدل دو سطحی جدید برای طراحی ساختار شبکه زنجیره تامین رقابتی ارائه شده است که با پیش بینی قیمتها و سطح خدمات و کیفیت که وابسته به شرایط موجود و رقبای خارجی می باشد. ابتدا سطح عملیاتی و تصمیمات کوتاه مدت زنجیره را بوسیله فرمول تقاضا و تعیین قیمت تعادلی بررسی می کنیم و در ادامه با بررسی یک مثال عددی به شرح آن می پردازیم و با انجام تحلیل حساسیت تاثیر پارامترهای مدل را بر یکدیگر می سنجیم.

ساختار شبکه زنجیره تامین برای وارد شوندگان جدید به گونه ای طراحی شده است که با توجه به محدود بودن ظرفیت های تولید، سود قابل کسب را در بازارهای رقابتی به حداکثر برساند. شبکه ای از زنجیره تامین جدید - یکبار و برای همیشه - طراحی شده است، اما قیمت ها و سطح خدمات و کیفیت بیشتر تنظیم می شوند به این دلیل که جزو تصمیمات عملیاتی هستند. بخش بیرونی این مدل دو سطحی به تصمیمات استراتژیک طراحی شبکه زنجیره تامین اختصاص دارد.

مدل طراحی شده زنجیره تامین که در آن پارامتر سبز بودن - دوستار محیط زیست - نیز دز آن اعمال شده است یک مدل برنامه ریزی کسری خطی 1-0 است که پس از خطی سازی بوسیله مدل چانگ به یک مدل خطی 1-0 تبدیل شده که به راحتی از طریق نرم افزارهای CPLEX و LINGO قابل حل می باشد. در نهایت ما مدل را از طریق انجام مثال عددی به شما نشان می دهیم و تحلیل حساسیت را بروی آن انجام می دهیم.

-1  مقدمه و ادبیات تحقیق

افزون بر توانمندی های اصلی یک شرکت، در شبکه زنجیره تامین عملکرد بالای تامین کنندگان و گستره بالای توانمندی های آنان یک پیش نیاز کلیدی برای تحویل محصولات جذاب به با زار پویا و رقابتی بر اساس کیفیت، هزینه و سطح خدمات است.

تیلور - 2003 - اشاره می کند، در قرن 21 بهترین بودن در تولید و یا فروش یک محصول برتر، برای موفقیت یک شرکت کافی نیست. موفقیت در حال حاضر به هماهنگی تیمی از شرکت ها بستگی دارد که می تواند مذاکرات برنده/بازنده را در روابط تجاری مرسوم ارتقا دهند و بتوانند با همکاری گروهی بهترین محصول در بهترین قیمت را ارائه کنند. برتری در تولید فقط به پذیرش هزینه یک رقیب در رقابت بزرگ زنجیره تامین می باشد.

تعداد زیادی از این تحقیقات فقط زنجیره تامین را در بازار انحصاری در نظر گرفته اند. در صورتی که با وجود نیاز در این برهه شکاف مهمی در تحقیقات انجام شده مبنی بر بازار انحصاری رقابتی وجود دارد.

در این مقاله ما این مشکل را با طراحی ساختار شبکه ای زنجیره تامین در بازار های رقابتی در حضور چندین رقیب در نظر گرفته ایم. ما همچنین بررسی می کنیم اثرات این رقابت در آینده را می توان در طراحی شبکه زنجیره تامین در نظر گرفت. در بازارهای به شدت رقابتی، SC نیاز به مدیریت موجودی و هزینه جریان مواد در ساختار زنجیره تامین کارآمد دارد. در نتیجه طراحی شبکه زنجیره تامین - SCND - به طور قابل توجهی به عنوان منابع اولیه و اصلی کاهش هزینه SC محسوب می شود.

برنامه ریزی مدیریت زنجیره تامین مواد را در طول شبکه مورد بررسی قرار می دهد اما اگرچه محل و ظرفیت تصمیم گیری تجهیزات در سطوح مختلف زنجیره را نیز هم در نظر می گیرد. بسیاری از تحقیقات قبلی در زمینه طراحی شبکه زنجیره تامین فرض انحصار در خدمات بازار در نظر گرفته می شود

یکی از عوامل مهم که باید در زنجیره تامین جدید در نظر گرفته می شود تعیین وجود رقبای ارائه محصولات مشابه و یا تعویض می باشد. ایده و مدل ارائه شده در این مقاله شامل عناصری از رقابت و طراحی شبکه زنجیره تامین و ترکیب آنها به شیوه ای منحصر به فرد برای بهبود کارایی تصمیمات SCND - طراحی شبکه زنجیره تامین - می باشد. این کار انجام شده توسط پیش بینی توانایی های رقابتی بوسیله تصمیمات SCND فراهم شده و برای مقایسه زنجیره جدید در بازارهای رقابتی ایجاد شده است.

رقابت پویا : در این وضعیت رقبا به طور همزمان در مورد عوامل رقابتی عملیاتی از جمله قیمت های خرده فروشی, سطح خدمات و کیفیت تولید تصمیم گیری می کنند. تعادل نش را معمولا در این نوع از رقابت بکار می گیرند.

فرمول تقاضا در محیط رقابتی بسیار مهم است. انواع مختلفی از تابع تقاضا در تحقیقات گذشته مطرح شده است. برخی مواقع تابع تقاضای رقبا تابعی از سطح خدمات در نظر گرفته شده است . در برخی از تحقیقات انجام شده تقاضا رقبا به قیمت بستگی داشته است . برخی از اقتصاد دانان نامبرده شده که تابع تقاضا را فقط عاملی از قیمت فروش در نظر می گیرند نمی توانند با این راه رفتار مشتریان را به خوبی توصیف کنند.

از این رو محققان به تدریج متغیرهای اضافی را به مدل خود اضافه کردند, برای مثال, قیمت و سطح خدمات , - Xiao and Yang, 2008 - قیمت و مسافت , - Fernandez et al.,2007 - مسافت Vanhaverbeke, - 2008 - و مسافت و یا چندین مولفه موثر Zhang and Rushton, - 2008 - را مورد تحقیق قرار ددند. برای بررسی رقابت در آینده ما انتظار داریم که مدل تعادلی احتمالی را با وجود قیمت و سطح خدمات و کیفیت رقبا در دوره های مختلف در نظر گرفته شود. ما مدل تعادلی را بیان کردیم و پیشنهاد می کنیم مدل تقاضای خطی احتمالی در نظر گرفته شود, تابع تقاضای خطی آسان هستند و اغلب اطلاعات قابل قبولی را بدست می آورند

در این مقاله فرض می کنیم که ساختار شبکه زنجیره ای جدید یکبار انتخاب می شود و ثابت باقی می ماند, اما قیمت و سطح خدمات امکان تنظیم شدن دارد . - Eiselt and Laporte, 1996 - در تحقیقات گذشته فرایند تصمیم گیری برای انواع مسائلی که به راحتی پیاده سازی شده استفاده می شود اما منجر به رسیدن به راه حلی زیر بهینه برای مسئله می شوند.

-2 تعریف مسئله

در این بخش ما بدنبال ارائه مدلی دیگر برای طراحی شبکه زنجیره تامین رقابتی - Competitive SCND - هستیم که در این حالت رقابت آتی بین رقبای موجود در بازار با زنجیره در دست طراحی، برروی قیمت محصول و سطح سرویس زنجیره ها خواهد بود. فرض ما بر اینست که تقاضای بازارهای مورد نظر به قیمت و سطح خدمات و کیفیت رقبای بازار بستگی دارد. در مرحله ای که زنجیره تامین جدید بدنبال طراحی ساختار شبکه عرضه محصولات خود است باید به پیش بینی رقابت آتی خود با رقبای موجود در بازار و عوامل موثر در آن بپردازد.

هدف این است که ساختار شبکه زنجیره جدید در شرایط وجود محدودیت ظرفیت تولید کنندگان، طوری طراحی شود که سود زنجیره بعد ورود در این بازارهای رقابتی بیشینه شود. همانطور که انتظار می رود فرض ما اینست که طراحی شبکه زنجیره یکبار و برای همیشه انجام می گیرد - طراحی شبکه زنجیره های تامین جزء تصمیمات استراتژیک و بلند مدت است - .

در حالیکه تنظیمات و تغییرات قیمت و سطح سرویس و کیفیت محصولات رقبای بازار در آینده امکان پذیر است - قیمت گذاری و سطح سرویس و کیفیت جزء تصمیمات عملیاتی و کوتاه مدت است - . لذا متغیرهای تصمیم این مسئله رادر دو سطح متفاوت تعریف می کنیم

شکل :1 ساختار شبکه زنجیره تامین جدید با تعریف یک مسیر بالقوه

1-2 تشریح پارامترهای مسئله

در این مقاله تعداد رقبای بازارها N عدد فرض می شود که در بازار در حالت رقابت باهم هستند و با تقاضاهای تصادفی مواجه هستند. هر رقیب i با سطح سرویس fi و قیمت فروش Pi و کیفیت i محصولاتشان را به بازارها عرضه می نماید. سطح سرویس در این مسئله بصورت کسری از تقاضای پاسخ داده شده توسط موجودی دردست تعریف می شود. در ادامه به بررسی چگونگی رقابت بین قیمت، سطح خدمت و کیفیت در سطح خرده فروشی می پردازیم.

در این مدل، تقاضای رقیب i ، دارای توزیعی است که بردار قیمت ها ، p و بردار سطوح سرویس،f و کیفیت ʽ بستگی دارد. مقادیر سطوح سرویس از بازه منطقی - 0.5,1 - انتخاب شده است و تابع تقاضای خطی و تابعی از سطوح خدمات و قیمت و کیفیت فرض شده است. که بصورت زیر نشان داده می شود.

2-2 رقابت بین رقبای زنجیره تامین

تعادل نش یک نوع رقابت است که در آن یک نوع بازی در بین N بازیکن است که در آن، رقبا به طور همزمان در مورد قیمت و سطوح سرویس و کیفیت خود بصورتی که کل سودشان ماکزیمم شود، تصمیم می گیرند. البته برای هر رقیب فرض می شود که قیمت ها و سطوح سرویس و کیفیت سایر رقبای بازار معلوم و برای رقیب مورد نظر نیز مشخص است.

برای اینکه بتوان پارامتر کیفیت را به مدل اضافه کرد ما این پارامتر را به عنوان میانگینی از مشخصه های محصول در نظر می گیریم تا این مولفه بتواند کیفیت کل محصول را به ما نشان دهد. در این مسئله ما برای پارامتر کیفیت مطلوب محدودیت هایی را برای شاخص های آن در نظر گرفته ایم و تولید کنندگان سعی بر اندازه گیری میزان بهینه آن دارند. همچنین حدی پایین را برای پارامتر کیفیت در نظر گرفته ایم.
تابع سود هر رقیب بدین صورت تعریف می شود :

هر رقیب i موجود در بازار هر واحد محصول را با قیمت خرده فروش Pi و هزینه تولید Ci تولید می کند. هزینه نگهداری هر واحد محصولی است که در انتهای دوره در رقیب i باقی مانده است. به شیوه ای مشابه، هزینه سفارشات عقب افتاده هر رقیب نیز نسبتی است از حجم سفارشات عقب افتاده رقیب مورد نظر در انتهای دوره می باشد.هزینه هر واحد سفارش عقب افتاده رقیب i در انتهای دوره است. سطح موجودی هر رقیب را نشان می دهد با این مفروضات تابع سود بصورت بالا در نظر گرفته می شود.

: میانگین نامعلوم مشخصه های کیفیت نرمال محصول تامین کننده i

با افزایش قیمت رقبای بازار، تابع تقاضا افزایش پیدا می کند و این در حالیست که تابع تقاضا با افزایش قیمت رقیب مدنظر کاهش می یابد. تقاضای بازار هر رقیب تابعی است کاهشی از سطوح سرویس خرده فروشان سایر رقیای موجود در بازار و تابعی افزایشی از سطوح سرویس خود رقیب می باشد؛ و همچنین با افزایش کیفیت محصول رقیب مورد نظر تابع تقاضا به صورت افزایشی است و با افزایش کیفیت محصول رقبا در بازار تابع تقاضای رقیب مورد نظر کاهش می یابد.

پارامترهای تابع تقاضا را تعریف می کنیم :
: b اثر خود قیمتی، : c اثر بین قیمتهای رقبا، : d اثر خود-سطح سرویس، : e اثر بین سطوح سرویس رقبای بازار، : m اثر خود کیفیتی محصول رقیب، : n اثر بین کیفیتی محصولات رقبای بازار

پارامترها به گونه ای تعریف شده است که مارا به هدف خودمان که همان بررسی تغییرات کلی رقابت در حالت چندمحصولی است نزدیک تر کند. ما رقابت بین رقبا را از نوع تعادل فرض می کنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید