بخشی از مقاله

چکیده

امروزه زندگی شهری و نظام اجتماعی موجود در شهرها، انسانها را از مسیر اصلی زندگی دور کرده است وباوجود رفاه وامکانات بسیاری که دراختیارشان قرار داده از سادگی طبیعت دور شده اند.یکی از بهترین راه های تبادل فرهنگی،گردشگری و صنعت توریسم است .نتیجه تحقیق ، ساخت مجتمع اقامتی و توریستی با رویکرد معماری سبزبر اساس معیارهای اقلیم شهری توانسته است با استفاده از سیستم بام سبز ، دیوارهای دوجداره ، تهویه مطبوع ، پنل های خورشیدی و... موجبات افزایش گردشگری و کاهش مصرف انرژی گردیده است . مقاله حاضر پژوهشی کاربردی در عرصه دانش معماری است و اهداف آن مبتی بر خلق فضایی با عملکرد های توریستی اقامتی در کنار مناظر زیبا و بکر طبیعت شهر سرو در استان آذربایجان غربی می باشد .با توجه به بررسی های انجام شده در این منطقه در زمینه گردشگری ،طراحی سایت و احداث هتل تسهیلات گردشگری.

-1 مقدمه

فراغت یکی از بخش های اصلی فعالیت انسانی به شمار آمده و استفاده مناسب از اوقات فراغت کمکی در راه پیشرفت و آسایش انسان است . در این زمینه سفر ، سیاحت و گردشگری به عنوان یکی از بهترین راههای پر کردن اوقات فراغت شناخته می شود ، که علاوه بر اینکه عاملی برای کسب تجربه و افزایش توانایی جسمی و ذهنی افراد است عدم توجه به اصول گردشگری در دهه های اخیر باعث شده است که محیط های طبیعی مربوط به توریسم که عمدتا منابع ثروت کشورها تلقی می شوند، به دلیل استفاده به رویه رو به نابودی می گذارند . به همین دلیل مقابله با این موضوع ، مسئله اکوتوریسم و حفظ منابع در رابطه با توریسم به بحث مهمی در جوامع بین المللی تبدیل شده است.

نیاز روانی انسان به زیستن در دل طبیعت از سمتی و دوری روز افزون انسان از طبیعت، ماشینی شدن بیش از پیش زندگی ، هیاهوی شهرها ، ترافیک ، آلودگی های هوا ، آب ،مشکلات صوتی و ... دست به دست هم داده و انسان را وا می سازد که اوقات فراغت خودرا به سمت طبیعت بازگشته و ساعاتی را در دل آن بیارامد. تا حدی که حاضر است در زیر درختی یا برروی چمنی در میان انبوه ساختمانها بنشیند.

ساخت مجموعه های تفریحی و جهانگردی و در کنار آنها مجتمع های اقامتی ،ضمن توسعه مسئله ایرانگردی و حتی جهانگردی جنبه های مختلف جهانگردی و بازی و توسعه فعالیت های هنری و فرهنگی و فراهم نمودن مکانی مناسب بمنظور انبساط خاطر و اتصال به طبیعت و حتی مکانی جهت مطالعه و آشنایی با طبیعت در آن راستا توریستها علاوه بر برخورداری از شرایط فوق از جذابیت خاص این مجتمع ها و سبک های معماری و تمدن و زبان گویای فرهنگ های مختلف نیز استفاده می کنند. بنابراین هدف از انجام تحقیق حاضربهره مند ساختن توریستها ، کودکان و بزرگسالان ازشرایط مطروحه می باشد.

-2 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

با توجه به سرانه مصرف بالای انرژی و نبود تکنولوژی روز و استفاده از امکانات سنتی در منطقه ، طراحی مجتمع توریستی با قابلیت های زیست محیطی و همساز با طبیعت با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در بحث انرژی و استفاده از پتانسیل های انرژی خورشیدی ضروری بنظر می رسد . و با توجه به اینکه مجتمع های گردشگری آسیب های زیست محیطی شدیدی به طبیعت وارد می کنند و به دلیل ناآگاهی مسئولان و طراحان ، این فرایند روز به روز بد تر می شود و با توجه به منابع عظیم آب موجود در منطقه و پتانسیل های زیادی که جهت بهربرداری وجود دارد طراحی چنین مجموعه ای ضروری می باشد .

از فواید ها نظری این تحقیق آشنایی با استراتژی های بومی ، اقلیمی و محیطی می باشد که به طبیعت آسیبی نمی رساند و از مصالح بومی منطقه که کمترین آسیب را به طبیعت می رساند استفاده می گردد . در حال حاضر از معضلات صنعت توریسم و جذب گردشگر می توان به مواردی چون کمبود امکانات اقامتی مناسب ، عدم وجود طرح های زیربنایی امکانات رفاهی ، تخریب محیط زیست و ... اشاره نمود - خلیفه سلطانی ، - 1384 با توجه به اینکه استان آذربایجان غریی دارای پتانسیل های طبیعی ، فرهنگی تاریخی و آثار باستانی می باشد و شهر سرو بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و ارتباط با کشور ترکیه در این زمیته استثناء می باشد اما متاسفانه تحقیقی به توصیف صنعت گردشگری و جذب توریسم در این استان نپرداخته است.

-3 اهداف تحقیق

الف - شناسایی پتانسیل های اقلیمی و استفاده از این پتانسیلها در قالب استراتژیها ی غیر فعال در استان آذربایجان غربی ب - شناسایی شاخص های توریسم پایدار در منطقه سرو ج - شناسایی پتانسیل های ارتباط با کشور های همسایه جهت طراحی مجموعه ای همساز با اقلیم منطقه

-4 تئوری و پیشینه تحقیق

سرزمین ایران سرزمین افسانه های هزارو یک شب ، سرزمین اسطورها و تصاویر خیالی ، سرزمین بناهای تاریخی یکه و بی بدیل و در یک کلام سرزمین شعر و معماری از دیرباز مورد توجه و علاقه سیاحان و جهانگردان بوده است . این سرزمین از همه توجه و علاقه نیز بهره برده است ، گاهی آنرا تحت تاثیر قرار می داده و گاهی عمیقا تحت ناثیر آن قرار گرفته است - منشی زاده، - 1376 کشور ما ایران بعنوان کشور کهنسال با آمیزه ای از فرهنگ کهن ایرانی و اسلامی با دارا بودن شرایط گوناگون آب و هوایی در طول سال یکی از استثنایی ترین و پر جاذبه ترین کشورهای توریستی جهان است . با این همه هرگز نتوانسته موقعیت مناسب خویش را در این بازار جهانی بدست آورد - کفعمی رضا - 1379 یکی از موانع رونق این صنعت کمبود تاسیسات اقامتی و مجتمع های توریستی می باشد.

استان آذربایجان غربی به علت دارا بودن شرایط آب و هوایی متنوع و مناسب و همچنین دارا بودن منابع طبیعی و خدادادی منحصر به خود قابلیت جذب توریسم بسیار بالای دارا می باشد ، بیکاری جوانان در این استان درصد بالایی را دارد لازم است با استفاده از تمامی امکانات و قابلیت ها در جهت رفع محرومیت ایجاد اشتغال و سبک در آمد از راههای مختلف اقدام شود . بدین منظور گسترش صنعت توریسم که اقتصاد دانان آن را سومین پدیده اقتصاد پویا و روبه رشد پس از صنعت نفت و خودرو سازی میدانند به عنوان صنعتی فرابخش که با حوزه های مختلفی نظیر اقتصاد کشاورزی فرهنگ ، محیط زیست و خدمات در تعامل است و تجربیات سایر مناطق جهان نشان داده است که توسعه آن در هر منطقه باعث رشد و پیشرفت اقتصادی آن ناحیهگردیده است.

این امر می تواند به عنوان یکی از ابزار اصلی توسعه در استان آذربایجان غربی مورد توجه قرار گیرد ، توسعه جهانگردی دارای مزایای فراوانی در حوزه ها و بخش های مختلف می باشد - زاهدی - 1385 فنل دیوید ، - 1385 چهار عامل عمده که می تواند با متغیر توسعه نیافتگی صنعتی گردشگری استان آذربایجان غربی مرتبط باشند، تعداد مراکز تصمیم گیری، ضعف بازاریابی ، ضعف امکانات زیر بنایی و خدمات گردشگری، فقدان فرهنگ پذیرش گردشگر می باشند همچنین از مشکلات دیگر می توان به فقر مالی، مشکلات امنیتی و نبود تضمین و امنیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی اشاره کرد .معماری پایدار برخاسته از نیاز انسان امروز در مقابل پیامدهای سوء جهان صنعتی و مصرفی عصر حاضر است .

طراحی پایدارنوعی دخل و تصرف در محیط است که تلاش می کند راه حلهایی را ابداع نماید که با اهداف محیطی ، اجتماعی و اقتصادی در یک نگاه گل نگر و درهم آمیخته به تعادلی دست یابد تا بتواند کیفیت برتری زندگی نسل کنونی و میراث مناسبی را جهت آیندگان فراهم سازد و در طول زمان کمینه مشکلات روانشناختی و فیزیکی وارد کند - جاوید ، . - 1392 توسعه پایداری گردشگری ، فرآیندی است که با بهبود کیفیت زندگی میزبانان ، تامین تقاضای بازدیدکنندگان و مهمان نسبت به حفاظت منابع محیطی طبیعی و انسانی در ارتباط است. گردشگری پایدار عبارت است از:

الف - بهبود کیفیت زندگی جامعه میزبان

ب - تامین تجارت کیفی برای گردشگران

پ - حفظ محیط زیست

به عبارت دیگر ، توسعه پایدار گردشگری عبارت است از استفاده بهینه از منابع طبیعی و فرهنگی کشوردر جهت تامین نیازهای نسلهای کنونی و آینده به نحوی که ضمن حفظ یکپارچگی و هویت فرهنگی و سلامت محیط زیست و تعادل اقتصادی ، بتوان رفاه و آسایش مردمان کشور و میهمانان آنان را به صورت متعادل و پایدار تامین کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید