بخشی از مقاله

چکیده

ضرورت انجام این تحقیق بر ان است که شهر کوهستانی رینه درلاریجان دارای جاذبه های فراوان طبیعی می باشد.پتانسیل های بلقوه برای توسعه این مکان جذب توریست و سرمایه و معرفی جاذبه های ان.خلق فضایی خارج از تنش های شهری جهت گذراندن اوقات فراغت و دریافت انرژی های طبیعت ایجاد مجموعه ای منسجم اعم از اقامتی و اب درمانی همراه با هم و ساخت و ساز در جوار کوهستان می تواند کسب رونق ببخشد،قابل گسترش و توسعه به سایر مراکز مشابه در کشور باشد

همچنین وجود چشمه های اب گرم و اب معدنی و خواص بی شمار ان در درمان و تسکین بیماری های استخوانی روحی و پوستی از اهمیت های این موضوع می باشد.در حال حاضر عدم وجود یک فضای مناسب جهت بهره برداری از این چشمه های اب گرم و فقدان فضایی با استاندارد های مناسب معضل این منطقه است. انگیزه انتخاب این موضوع عبارتند از:

.1اشتغال زایی در روستا و جلوگیری از مهاجرت ساکنان ان.

.2بوجود اوردن فضایی درمانی با استاندارد مشخص.

.3گرفتن تخصص معماری و تکمیل کردن پایانامه می باشد.

هدف اصلی تدوین اصول وطراحی مجتمع اقامتی-درمانی در روستا رینه می باشد.

از اهداف فرعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

.1خلق فضایی با بهترین ویژگی های مجتمع اقامتی درمانی در روستا کوهستانی رینه

.2خلق فضایی با بهترین ویژگی ها و براساس استانداردها جهت اب درمانی

مقدمه

حیاتی بودن اب بر همگان واضح است.سابقه ی استفاده از اب برای نوشیدن استحمام و حتی درمان به اندازه ی قدمت بشر باز می گردد.امروزه لغت اب درمانی به نوعی از طبابت به روش طبیعی بدون نیاز به جراحی و دارو گفته می شود که جهت جلوگیری از بروز احساس درد ایجاد حس ارامش و حتی درمان قطعی می باشد.امروزه با توسعه ی جوامع شهری و صنعتی و در پی ان الودگی های زیست محیطی که باعث بروز بی تحرکی و استرس شده است

نیاز مبرم به فضایی جهت بازیابی ارامش و درمان جسمی و روحی احساس می شود.خلق فضایی در اغوش طبیعت و به حداقل اسیب رساندن به ان یکی از راهکارها جهت رفع این معضل می باشد.با وجود پیشرفت های چشمگیر در خلق فضاهای جدید و مطلوب اما کشورمان ایران دارای پتانسیل ها موهبت های فراوان الهی می باشد و انگونه که شایسته است برای بهره برداری از ان طرح و برنامه ریزی مناسب و منسجمی وجود ندارد.چشمه های اب معدنی و اب گرم زیادی در ایران وجود دارد که بصورت مناسب از ان استفاده نمی شود و حتی امکان نابود شدنش با شیوه ی بهره برداری موجود امکان دارد.

با وجود انکه در این شهر رینه هتل اپارتمان های و خانه های روستایی قرار دارد اما به دلیل نبود مجتمع استاندارد بهداشتی،نقص طراحی،عدم تجمیع امکانات مناسب در هرکدام از مکان های احداث شده و ناهمگونی ظاهری بنا با کالبد کوهستانی ان برای استفاده ی کاربران از این مجموعه ها از مطلوبت ان کاسته است.ضرورت انجام این تحقیق بر ان است که شهر کوهستانی رینه درلاریجان دارای جاذبه های فراوان طبیعی می باشد.

پتانسیل های بلقوه برای توسعه این مکان جذب توریست و سرمایه و معرفی جاذبه های ان. خلق فضایی خارج از تنش های شهری جهت گذراندن اوقات فراغت و دریافت انرژی های طبیعت ایجاد مجموعه ای منسجم اعم از اقامتی و اب درمانی همراه با هم و ساخت و ساز در جوار کوهستان می تواند کسب رونق ببخشد،قابل گسترش و توسعه به سایر مراکز مشابه در کشور باشد همچنین وجود چشمه های اب گرم و اب معدنی و خواص بی شمار ان در درمان و تسکین بیماری های استخوانی روحی و پوستی از اهمیت های این موضوع می باشد.در حال حاضر عدم وجود یک فضای مناسب جهت بهره برداری از این چشمه های اب گرم و فقدان فضایی با استاندارد های مناسب معضل این منطقه است.

هدفهای تحقیق

هدف اصلی تدوین اصول وطراحی مجتمع اقامتی-درمانی در روستا رینه می باشد. از اهداف فرعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

.1خلق فضایی با بهترین ویژگی های مجتمع اقامتی درمانی در روستا کوهستانی رینه

.2خلق فضایی با بهترین ویژگی ها و براساس استانداردها جهت اب درمانی

سوالات یا فرضیه های تحقیق

•استاندارد های مناسب برای مجتمع اقامتی درمانی چیست؟

•استانداردهای مناسب برای اماکن ابی چیست؟ چهارچوب نظری تحقیق :

نوع تحقیق بکار رفته در این پژوهش کاربردی می باشد.متغیر های موضوع عبارتنداز:

•متغیر مستقل: تدوین اصول و طراحی

•متغیر وابسته: مجتمع اقامتی درمانی

•متغیر تعدیل کننده:شهر رینه

•متغیر کنترلی:ضوابط و استانداردهای مجتمع های اقامتی و درمانی مدل تحقیق: برای شروع این پژوهش ابتدا اطلاعات جمع اوری شده اعم از استانداردهای مجموعه ی اقامتی،استاندارد اماکن ابی

بررسی توپوگرافی و تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست امده طبقه بندی می شود فرصت ها و تهدید های موجود در ان برای حل و بالابردن کارایی طرح مطرح می شود.هر کدام در هر مرحله ی طراحی با توجه به اولویت ها بکار گرفته می شود.در پایان هم طراحی باتوجه به موارد بالا صورت می گیرد.

روش تحقیق

روش تحقیق بکار رفته در این پژوهش توصیفی- تحلیلی می باشد. مطالعات انجام شده بر حسب نمونه ی موردی می باشد و تعدادی از اثار معماری داخلی و خارجی همسان با موضوع پژوهش انتخاب شده است.توصیف هریک صورت گرفته و در انتها با هم مقایسه می شوند و نقاط ضعف و قوت ان ها مشخص می شود و با بررسی ان ها هدایت گر روند طراحی خواهد شد.

روش گرد آوری اطلاعات

الف - میدانی :در این روش با مراجعه حضوری در اماکن مشابه با موضوع طراحی مانند مجموعه ایل گلی در تبریز،اب گرم اراک و اب گرم تاکستان مشاهده ی وضع موجود ان ها و مشاهده ی برخی از نمونه های داخلی و پرسش از کاربران ان مجموعه ها کسب اطلاعات می شود .

ب - کتابخانه ای: در این روش با مراجعه به سایت ها و بررسی های موردی در کتابخانه و مراجعه به کتاب ها و مقاله های مرتبط در این حوزه اطلاعات مورد نیاز جمع اوری می گردد.

پیشینه پژوهش

.غریب ازادی،رحمانی، قصابه فلاحدار،شیدا،محمد،حسین - 1393 - مقاله ی کارشناسی ارشد،طراحی مجتمع اقامتی اب درمانی در روستای زیارت گرگان با رویکرد معماری ارگانیک این مقاله موضوع پایانامه دانشجویان مذکور می باشد که به زبان انگلیسی ترجمه شده است و در مجله ی ISIبه ثبت رسیده است راجبه طراحی مجتمع اقامتی درمانی در گرگان توضیح داده است تاریخچه ی اب درمانی استاندارد ها توضیح راجبه روستای زیارت و در پایان به ارایه یک طرح بر اساس اطلاعات دسته بندی شده پرداخته است.

معرفی شهر

رینه جزو شهر امل در استان مازندران در کشورایران است.در دامنه های جنوبی و جنوب شرقی دماوند و در شمال محور هرازاین شهر در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد. نزدیک ترین شهر به قله دماوند و از سرزمینهای اسطورهای ایران است. لاریجان از سال 1316 به بخش ارتقا یافته و بخشداری لاریجان در رینه تاسیس شده و تا سال 1342 در آنجا مستقر بوده و به دلیل تاسیس جاده هراز به خاطر دسترسی بهتر اهالی لاریجان به اداره حاکمیتی، بخشداری این اداره به کنار جاده هراز انتقال یافته و در همان سال شهرداری رینه تاسیس و تاکنون هم در حال ادامه خدماترسانی به شهروندان میباشد و از سال 1379 با تصویب طرح هادی روستا رینه، روستاهای گرنا و آبگرم جزو حوزه خدماتی این قسمت قرار گرفتند.

روستا در کیلومتر 79 جاده هراز از مسیر شهرستان آمل به تهران بالاتر از گزنک واقع گردیده است. طول جغرافیایی: 36 دقیقه و 52 درجه عرض جغرافیایی: 42 دقیقه و 35 درجه نوع جاذبه طبیعی اقلیم منطقه است که سرد و مرطوب و کوهستانی می باشد. مساحت منطقه700 هکتار وتوپوگرافی منطقه پوشیده از سنگ های آتشفشانی و پرتابه های آذرین است.پوشش گیاهی منطقه شامل جامعه مرتعی گون، گیاهان داروئی آویشن، بومادران، شیر و گزنه است.

منابع آب موجود چشمه هستند و زیر ساخت های استان گازفاصله تا مرکز استان142 کیلومترفاصله تا مرکز شهرستان 72 کیلومترفاصله تا نزدیکترین فرودگاه142 کیلومترفاصله تا نزدیکترین راه اصلی5 کیلومتر زیر بناهای اولیه منطقه جاده آسفالته، سرویسهای حمل و نقل عمومی، آب آشامیدنی،تلفن تاسیسات اقامتی و پذیرایی آمار گردشگران است.تعداد متوسط گردشگران ورودی به استان مازندران برابر 934792 نفر می باشد که از این تعداد برابر 136765 نفراقامت کوتاه مدت دارند.

جاذبه های گردشگری در محدوده منطقه اعم از تاریخی،تفریحی، طبیعی، علمی، تحقیقی،زیارتی و ورزشی است. قابلیت ها و فرصت ها ی منطقه برخورداری ازچشمه های آب معدنی می باشد که خاصیت درمانی دارد.از دیگرجاذبه های ان قرارگیری در دامنه مرتفع ترین قله ایران دماوند است.نزدیکی به محور مواصلاتی تهران- آمل و بازار قوی گردشگر همچنین پتانسیل بالاجهت سرمایه گذاری و پیشرفت است.متاسفانه در حال حاضر در منطقه سرمایه گذاری نشده است.ابعاد سایت 50000متر مربع می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید