بخشی از مقاله

چکیده

بکارگیری فناوری اطلاعات میتواند گام بزرگی در جهت آموزش در سطح جامعه شود. با این پیش فرض که کارکنان آموزشی باید به فناوری لازم دسترسی داشتهاند. انگیزهها و فرصتها و منابع لازم باید طوری تامین شود که فناوری وارد برنامه درسی شود. کارکنان آموزشی باید با همهی جنبههای کاربرد فناوری درگیر شوند. تمام افراد اعم از معلمان، اساتید و مسئولان و... باید در زمینه تهیه و تولید محتوای آموزشی همکاری داشته باشند. در این مقاله به ضرورت تهیه محتوای الکترونیکی اشاره شده و همچنین چند نمونه نرم افزار تهیه محتوای الکترونیکی معرفی شده است.

مقدمه

زندگی در دنیای کنونی نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است و استفاده از فناوری-های جدید ارتباطی ما را در رسیدن به هدف یاری خواهد کرد و استفاده از این نوآوری ها در آموزش فایده های را به دنبال دارد. ارقاء کیفیت فرایند یادهی و یادگیری، ایجاد فرصت های یادگیری برابر،ت وجه به تفاوت های فردی، کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون ساختن یک سی دی دارای محتوای الکترونیک با هدف آموزشی نیازمند پیمودن دو مرحله اصلی است. الف - گرد آوری و پردازش منابع از قبیل تصویر ،فیلم، متن، موسقی، انیمیشن، صفحات اینترنت و... ب - تنظیم و کنار هم قرار دادن موارد ذکر شده در قالب یک بسته ی نرم افزار اموزشی، تبلیغاتی، یا .... به شکل مناسب و جذاب و با افکت های متفاوت روی یک لوح فشرده و به صورت اجرای خود کار.

ضرورت و اهمیت موضوع

فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن میگذرد توانسته است تغییرات فراوانی را در نحوه زندگی بشر به وجود آورد. یکی از زمینه هایی که سهم عمده ای از این تغییرات را به خود اختصاص داده است، یادگیری است. نقش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در چرخه یادگیری بسیار اهمیت دارد. در یادگیری به شیوه سنتی، فرد مجبور که به طور مداوم بخواند و بنویسد و ارتباط تقریبا یک طرفه بود. اما با کارگیری فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در یادگیری، فرد علاوه براین مهارتهای پایه نیازمند داشتن مهارت در استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی میباشد. یادگیری های مبتنی بر فناوریهای نوین اطلاعاتی، با ایجاد تغییرات بنیادین در مفاهیم آموزش سنتی، توانسته است بسیاری از ناکار آمدی های نظامهای آموزشی را رفع کرده و دگرگونی های اساسی را در آموزش به وجود آورد. این تحول سبب تغییر نقش معلم و نیز تغییر روش تدریس شده است. به این ترتیب، نوع جدید یادگیری، یادگیری الکترونیکی ایجاد شده است.

مفهوم محتوا

یادگیری الکترونیکی به عنوان بحث روز دهه ی اخیر ،فهرست بزرگی از کاربرد ها و عملکرد ها از جمله آموزش مبتنی بررایانه، آموزش مبتنی بر وب، کلاس های مجازی و همکاری های الکترونیکی را شامل می شود - کیانی ،. - 24 :1386 آموزش مبتنی بر رایانه و تولید محتوای الکترونیکی، به عنوان یکی از جنبه های آموزش الکترونیکی، در دو دهه اخیر، توسعه بیشتری یافته است.

شکل گیری محتوای الکترونیکی از دو حیطه مورد بررسی قرار می گیرد. نخست بخش نرم افزار و دوم بخش سخت افزاری. ویژگی مشترک تمام نظریه پردازان در طراحی محتوای الکترونیکی تاکید بر نقش فعال یاد گیرنده، شاگرد محوری، تکالیف اصیل و واقعی، یادگیری موقعیتی و مهارت های شناختی بالا ست که در طراحی محتوای الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد. - رضای، - 20 :1391 مقصود از فعال بودن فراگیرنده، در جریانی دو سویه در آموزش در گیر شوند و با محتوا نوعی درگیری ذهنی داشته باشند

بهر گیری از چند رسانه ای ها، همراه با، همراه با صدا با متن، پرهیز از تکرار اطلاعات و اتخاذ الگویی مناسب برای طراحی محتوای الکترونیکی، از مواردی است که می تواند روند آموزش را تضمین کند مانند الگوی سناریوی مبتنی بر هدف.

تعریف محتوا

در تعریف کلی، محتوا به هر واحد اطلاعاتی اطلاق میشود که بهصورت دیجیتالی ارائه شود و به صورت الکترونیکی قابل مدیریت باشد. این محتوا میتواند به صورت هر یک از موارد: صفحاتوب، تصاویر، ویدئو، انیمیشن، مستندات، فایلهای PDF، و اطلاعات ذخیره شده در بانکهای اطلاعاتی در دسترس عموم قرار می گیرد.

محتوا1چیست؟

محتوای درون وب شامل هر نوع اطلاعاتی است که روی یکستاب نمایش داده شده یا دردسترس قرار میگیرد. این محتوا، هر یک از موارد: صفحات وب، تصاویر، ویدئو، انیمیشن، مستندات، فایلهای PDF و اطلاعات ذخیره شده در بانک اطلاعاتی مورد دسترسی از طریق یک وب سایت را شامل میشود اما بهاین موارد محدود نخواهد شد.

محتوا در اصل هر واحد اطلاعاتی است که بهصورت دیجیتال عرضه شده و شامل متن، عکس، گرافیک، فیلم، صوت، سند یا هر چیز مشابه دیگر است. بهعبارت دیگر محتوا واحد اطلاعاتی است که به صورت الکترونیکی قابل مدیریت باشد

محتوای الکترونیکی

محتوا امری است که در فناوری اطلاعات بهعنوان پیام محسوب می شود. در همه زمینهها یک سری داده خام داریم که با علامتگذاری، این دادهها به اطلاعات تبدیل میشوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید