بخشی از مقاله

چکیده

امروزه کیفیت یکی از ویزگیهای پایهای برای تولید محصولات محسوب میشود. شناخت استاندارهای مدیریت کیفیت جهت دستیابی به کیفیت مطلوب یکی از راههای رسیدن به این هدف میباشد.در این پژوهش با بررسی 75 مقاله و انتخاب 30 مقاله از بین آنها با توجه به جدید بودن و جلوگیری از تکرار موارد مشابه به معرفی شاخصهای مؤثر بر مدیریت کیفیت اقدام شده است.شاخصهای استخراج شده در سه بعد رشد کیفی نیروی انسانی، بعد فنی و بعد مشتری دستهبندی شده است. در بین این سه بعد ، بعد رشد کیفی نیروی انسانی بیشترین شاخص و وزن را به خود اختصاص داده است.

-1 مقدمه

مسئله کیفیت در هر جامعه این امکان را برای افراد بوجود میآورد تا مهارتهای خود راکشف کنند وآنها را ارتقا بخشند.تحقیقات در زمینه مدیریت کیفیت به بیشتر از 20 سال قبل برمیگردد. مطالعات زیادی تعریفی از مدیریت کیفیت ارائه کردند و شاخصهای آن را اندازگیری کردند و همچنین رابطه این شاخص ها و جنبههای مختلفی از عملکرد سازمان ها را بررسی کردهاند.این مطالعات بیان داشتهاند که رقابت فرای مرزهای یک سازمان میرود و به رقابت در زنجیره تأمین تغییر پیدا میکند. که در این راستا مدیریت کیفیت و شناسایی شاخصهای آن برای رقابت آینده و بقا بسیار مهم خواهد بود

-1-1 تعریف و مفهوم مدیریت کیفیت

بر اساس استاندارد ISI-9000 مدیریت کیفیت فعالیتهای هماهنگ شده برای هدایت وکنترل سازمانها در جهت کیفیت میباشد. این فعالیتها شامل رهبری، برنامهریزی استراتژیک، مشتریمداری، رویکرد واقعگرایانه به تصمیمگیری، مدیریت منابع انسانی مدیریت فرآیند و مدیریت تامینکنندگان می باشد.

-2-1 ضرورت و اهمیت پژوهش

تغییرات سریع در دنیای امروز سازمانها را با چالش های مختلفی روبرو کرده است، اما در این میان سازمانهایی موفق هستند که بتوانند این چالش ها را با کمک ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین به فرصت تبدیل کنند. بقا در این فضای رقابتی جهانی متکی به پذیرش خروجی تولیدات سازمانها از سوی مشتریان جهانی است و تنهاسازمانهایی می توانند به هدف دست پیدا کنند که که سامانهها و سازکارهای دستیابی به این تولیدات جهانی را تدارک دیده باشند.مدیریت کیفیت یکی از کاملترین و کارآمدترین فلسفههای مدیریتی است که به نحو شایستهای مباحث کیفیت و رضایت مشتری را در بر دارد.

-3-1بازخوانی پژوهشهای پیشین

مدیریت کیفیت به عنوان یک پارادایم مدیریتی برای افزایش اثربخشی و مزیتی رقابتی سازمان پدیدار شده است. اکثر پژوهشها پیشنهاد میدهند که سازمان میتواند به سطح بالایی از سودآوری وعملکرد از طریق بکارگیری درست روشهای مدیریت کیفیت برسد.سابقاً مفهوم کیفیت شامل کنترل کیفیت و استفاده از فرایندهای آماری بود که به درگیر کردن کارمندان و ایجاد فرهنگ تغییر و نوآوری منجر میشد،اما اخیراً مفهوم کیفیت گسترش یافته و شامل حیطههای وسیعی از جمله زنجیره تأمین ،کیفیت فعالیتها و فرایندها بین سازمانها، تأمین کنندگان و مشتریان و...میشود.

طی سالهای اخیر در زمینه مدیریت کیفیت در سطح جهانی و در صنعت و حوزههای گوناگون تحقیقات بسیاری انجام شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم.

·    یاگیونگ1و همکاران در سال 2011 تئوری فازی را در مدیریت کیفیت سیستم توزیع کارخانه بکار بردند. آنها مدیریت کیفیت را در 4 شاخص زیر مورد بررسی قرار دادند: برنامهریزی کیفیت ،کنترل کیفیت، بهبود کیفیت وتضمین کیفیت.در میان این 4 شاخص بهبود کیفیت را مهمترین عامل میداند.

·    فان2در سال 2011 در مطالعهای به بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت و عملکرد رقابتی در کارخانههای تولیدی در ژاپن پرداخت.وی از 11 شاخص مدیریت کیفیت برای بررسی ابعاد مختلف عملکرد رقابتی در دو دوره مختلف - دهه1990و دهه - 2000 استفاده کرد. یافتهها نشان میدهد که ثبات و تداوم در فعالیتهای مدیریت کیفیت میتواند به عنوان یک اسلحه استرتژیک برای نگهداری مزیت رقابتی در شرکتها استفاده شود.

·    ژانگ3و همکاران در سال 2011 به بررسی نقش اعتدالی فاکتورهای زمینهای بر روشهای مدیریت کیفیت پرداختهاند.آنها در این زمینه 4 شاخص توجه به مشتری، فرایند مدیریت، کار تیمی و آموزش را در رابطه با مدیریت کیفیت بررسی کردهاند و نشان میدهند که این فاکتورها چگونه بر عملکرد سازمانی اثر میگذارند.

·    هان 4و همکاران در سال 2011 روابط و مدیریت کیفیت را در سیستم تأمین گوشت خوک در چین مورد بررسی قرار داده است و در این راستا 4 شاخص رهبری مدیریت، مدیریت کیفیت مشتری/تأمینکننده، طراحی کیفیت و فرایند مدیریت را درمدیریت کیفیت مورد بررسی قرار دادند

·    کانسی 5و تین6 در سال 2011 به بررسی و تحلیل بکارگیری مدیریت کیفیت جامع و TPM7 بر عملکرد سازمانها پرداختهاند. آنها در بررسی عوامل مدیریت کیفیت جامع از 4 شاخص مدیریت کیفیت شامل طرح محصول، مشتریمداری، کیفیت تأمینکننده و فرایند کنترل استفاده کردهاند. نتایج از مثبت بودن اثر این عوامل بر عملکرد سازمان حکایت دارد.

·    هیونگ1و همکاران در سال 2011 به بررسی اثر مدیریت کیفیت و یادگیری سازمانی بر عملکرد در صنعت تایوان پرداختهاند.آنها مدیریت کیفیت را در 4 شاخص حمایت مدیران عالی،درگیر کردن کارمندان،بهبود مستمر و توجه به مشتری مورد مطالعه قرار دادند.

·    باتیستا 2و همکاران در سال 2011 به بررسی مدیریت کیفیت و طرز برخورد کارکنان پرداختهاند .آنها 4 شاخص مدیریت کیفیت - مسئولیتپذیری، کار گروهی، آموزش و تعهد سازمانی - در رابطه با طرز رفتار و برخورد کارکنان از رضایت شغلی، رضایت دوره های کاری و تعهد سازمانی شان بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که کار گروهی و مسئولیتپذیری اثر مثبتی بر این شاخصها دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید