بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش بررسی بررسی تاثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه در کسب و کارهای کوچک می باشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران و کارکنان کسب و کارهای کوچک در شهر اصفهان می باشد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد بوده است که روایی صوری آن توسط خبرگان و پرسششوندگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایای مرکب - - CR محاسبه و تأیید شد.

داده های پژوهش از طریق روش حداقل مربعات جزئی که یکی از روشهای مدلسازی معادلات ساختاری میباشد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور از نرمافزارهای SPSS20 و SmartPLS2.0 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که فرآیند های مدیریت دانش از قبیل ایجاد دانش، اکتساب دانش، ذخیره دانش و انتشار دانش بر عملکرد نواورانه کسب و کارهای کوچک تاثیر مثبت دارد. با توجه به یافته های این پژوهش می توان گفت که نتایج بدست آمده منجر به درک بهتری از مکانیسم های رفتار سازمانی می گردد که مبنای قابل قبول برای حفظ و افزایش تعالی سازمانی است.

.1 مقدمه

بسیاری از کسب و کارهای کوچک در محیط چالش برانگیز کسب و کار در گیر رقابت با دیگر کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ هستند. علاوه بر این از اواسط سال 2008، سونامی مالی موجب شده تا آسیب های جدی به اقتصاد جهانی وارد شود. از این رو %80 بنگاه ها به رده " بنگاه ها با اندازه کوچک و متوسط" سقوط کردند. لذا رقابت در این حوزه به شدت زیاد است - داریانتو1 و همکارن، . - 2013 شرکت هایی که فاقد اساس و پایه سیستماتیک و مالی برای به کارگیری شیوه های مدیریت دانش و نوآوری باشند، آینده درخشانی در انتظار آنها نخواهد بود و باید از محیط کسب و کار خارج شوند.

چندین محقق شکاف در فعالیت های مدیریت دانش در کسب و کارها را بررسی کرده اند - دراست و رانر2 ، . - 2012 مطالعات نشان می دهد که عملکرد نوآورانه شرکت ها به طور قابل توجهی تحت تاثیر مدیریت دانش است - سینداکیس3 و همکارن، . - 2015 محققان بر نیاز به تحقیقات بیشتر در رابطه با شکاف های مدیریت دانش تاکید کرده اند. برای این منظور بررسی روابط موجود میان فرآیند های مدیریت دانش و عمکرد نوآورانه بنگاه ها از اهمیت بسیاری برخوردار است - لی4 و همکارن، 2013؛ کوهن و اولسن5 ، . - 2015

از بررسی مطالعات مختلف در زمینه مدیریت دانش مشخص می شود شکافی در این حوزه وجود دارد که به نحوی بیانگر خلاء پژوهشی میان تئوری و عمل مدیریت دانش است. بنابر این توسعه و آزمایش بیشتر بر روی مدل های مدیریت دانش، ضروری است. هدف تحقیقات ما روشن کردن ابهامات موجود در مورد رابطه فرآیندهای مدیریت دانش با عملکرد نوآورانه در کسب و کارهای کوچک است. استفاده از این رویکرد جدید و خلاقانه می توان شکاف های پژوهشی موجود را پر کند.

به علت جامع بودن متغیر هایی چون ایجاد دانش، اکتساب دانش، ذخیره دانش و انتشار دانش به عنوان فرآیند های مدیریت دانش - لین6 و همکارن، - 2013؛ این پژوهش در تلاش است با روش شناسی جدید، اجازه دهد تا تصمیم گیرندگان سازمانی جنبه های مختلف شکاف در حوزه مدیریت دانش را درک کند و با شناسایی حوزه های استراتژیک از آن ها را برای بهبود ارتقاء عملکرد نوآورانه قدم بردارند و موارد را برای رسیدن به سطح مورد نظر و مورد انتظار کنترل کند. از سویی، درک و پیشبینی موفقیتآمیز عملکرد نوآورانه، هوش استراتژیک را برای سازمانها فراهم میکند. بنابراین یکی از عناصر کلیدی برای موفقیت عملکرد نوآورانه ، درک و به کارگیری درست مولفه های مدیریت دانش میباشد، که مطالعات کمتری به این موارد کلیدی با توجه به ارزش رقابتی در حوزه دانش پرداختهاند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید