بخشی از مقاله

چکیده

امروزه نقشههاي مبتنی بر وب و برخط - - Onlineجایگزین نقشههاي کاغذي شده است و اینترنت ابزاري، براي نمایش و دستیابی به این اطلاعات میباشد . در این تحقیق طراحی و اجراي یک سامانه اطلاعات مکانی مبتنی بر وب - WebGIS - با قابلیت کاربردي و اطلاع رسانی مراکز تفریحی و گردشگري استان گیلان در جهت جذب گردشگر ارائه میشود. سیستم طراحی شده قابلیت نمایش دادههاي مکانی ودادههاي توصیفی را بر روي نقشه دیجیتالی امکانپذیر میکند.

در پیادهسازي این سیستم پایگاه دادههاي مکانی و توصیفی شامل ییلاق، رودخانه، آبشار، مرداب، زیارتگاه، مقبره، بناي تاریخی، مرکزتفریحی، ساحل، رستوران، پمپ بنزین، هتل، بیمارستان، فرودگاه، ترمینال مسافربري و غیره درمحیطSQL Serverو Shapefile ها از نوع عوارض آبی، راه، اسامی، تقسیمات شهري و غیره درمحیط Map Server طراحی شده است تا کاربران بتوانند از اطلاعات گردشگري مکان مورد نظر خود شامل موقعیت مکانی، تصویر محل، آدرس محل، مسافت بین مکانها، سوغات، نوع غذا محلی، نوع لباس محلی، پوشش گیاهی، آب و هوا، جمعیت، وسعت، قدمت، ارتفاع نسبت به سطح آب و غیره استفاده نمایند.

-1 مقدمه

تکنولوژي WebGIS با دارا بودن قابلیت مدیریت، یکپارچهسازي و بهنگام سازي اطلاعات، تغییرات پایگاه اطلاعاتی مرجع و انعکاس آن را به گردشگران در سریعترین و آسانترین راه ممکن و نیز امکان دسترسی به اطلاعات در زمانها و مکان-هاي مختلف را فراهم میکند . با توجه به امکاناتی که تکنولوژي WebGIS در نمایش و جستجوي اطلاعات دارد، انتظار میرود که این سیستم بتواند در تصمیمگیري گردشگران و جلب رضایت آنها نقش مهمی را ایفا کند بنابراین تصمیم بر آن شد که با بررسی نیازهاي گردشگران و نتایج بدست آمده از WebGIS، همچنین سوالاتی که یک گردشگر در حین ورود به یک منطقه و یا شهر از خود میپرسد و نیاز او به اطلاعرسانی دقیق درباره آن شهر را مشخص مینماید، از قبیل موقعیت مکانهاي گردشگري، خدمات رفاهی، مسیر دستیابی و زمان رسیدن به مکان مورد نظر، سیستمی جهت سهولت در راهنمایی گردشگران طراحی شود.

صنعت گردشگري به دلیل گردش مالی آن در ایجاد رونق اقتصادي و اشتغالزایی و گسترش فرصتهاي شغلی براي اقشار مختلف جامعه نقش به سزایی داراست. صنعت گردشگري از این جهتمورد توجه کشورهاي جهان میباشد که علاوه بر بعد اقتصادي، جنبههاي فرهنگی آن نیز به دلیل شناساندن فرهنگ محل گردشگري مورد توجه قرار میگیرد، به همین دلیل گردشگري فرهنگی معناي اصلی گردشگري است.سفر همواره جایگاه خاصی در فرهنگ و تمدن کشورهاي مختلف جهان و بخصوص ایران با تمدن 7000 ساله، داشتهاست. تنها هدف سفر دیدن اماکن دیدنی و تفریحی نیست بلکهدیدن آداب و رسوم مردم، فرهنگمعماري مناطق مختلف و ... نیز از اهداف سفر هستند .[7]

نکته اي که در یک سفر گردشگري اهمیت به سزایی دارد این است که در کمترین زمان ممکن به بیشترین اطلاعات م مکن در مورد مکان هاي مورد نظر از طریق یک روش مناسب، دسترسی پیدا کنیم. هدف این تحقیق نمایش مزایاي دستیابی به کشوري الکترونیکی و انجام کلی خدمات گردشگري به   صورت الکترونیکی و کاهش اتلاف وقت و دسترسی سریع و مطمئن به اطلاعات مورد نیاز براي گردشگران است.

- 2 تعریف گردشگري

گردشگري به طور کلی به علت ماهیت بین رشتهاي خود قابلیت نگرشهاي متفاوت را داراست و این امر سبب ارائه تعاریف بسیاري از آن شده است.در بعد جغرافیایی، گردشگري زمانی از فعالیت گذران اوقات فراغت یا تفریح که مستلزم غیبت شبانه از مکان مسکونی عادي است، تعریف میشود . از بعد اجتماعی تعریف گردشگري، فصل مشترك بین زندگی عادي ساکنان بومی و زندگی غیرعادي گردشگران را دربر می گیرد.

این دو تعریف خود نشان تمایز مابین تعاریف مختلف از گردشگري استکه هر یک بر گرفته از گزینههاي مورد نظر در مطالعات گردشگري هستند. بعضی از تعاریف نیز سعی نمودند همپوشانی عوامل مختلف را در توصیف گردشگري در نظر گیرند . همچنین در تلاشی دیگر با در نظر گرفتن بعد تجربه و انتخاب آگاهانه و از روي اختیار، گردشگري، مسافرتی داوطلبانه و موقتی که به علت بهرهگیري از چشماندازهاي تازه و تجربیات جدید در یک سفر شکل میگیرد، تعریف شده است.

گردشگري روستایی در مناطق توریستی اهمیت ویژهاي یافته است و توسعه این نوع گردشگري وسیلهاي براي رفاه جوامع محلی تلقی میشود.در کشور جمهوري اسلامی ایران نیز علیرغم اینکه داراي تنوع جاذبههاي روستایی است و 365 روستاي هدف گردشگري مشخص شده است، - خبرگزاري ایلنا، تاریخ - 85/2/3 اما تاکنون به دلایل متعددي نتوانسته به جایگاه شایسته در صنعت توریسم دست یابد، لذا توسعه گردشگري روستایی در ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و بایستی با رعایت کلیه امکانات و منابع موجود، بررسی و راهکارهاي عملی ارائه گردد.[7]

– 3 معماري سیستمهاي جی.آي.اس مبتنی بر وب - WebGIS -

سیستمWebGIS، یک سیستم اطلاعات مکانی است که جهت تلفیق، انتشار و تجسم دادههاي مکانی در شبکه اینترنت طراحی شده است. در اجراي تجزیه و تحلیلهايGIS، این سرویس شبیه معماريclient/serverشبکه است. سیستمWebGISیک قسمت ضروري به نام - IMS - Internet Map Server دارد که اجزاء نرمافزارGISرا جهت ارتباط با کاربردهاي mapping به نرمافزار web server فراهم میکند - شکل . - 1

مولفهclient معمولا یک web browser است . Server شامل یک web server،map server و یک برنامه webGIS شامل نرمافزار و پایگاه داده است. client یک نقشه یا پردازش مکانی را توسط شبکه ازserver دور تقاضا میکند. Server تقاضا را به کدهاي داخلی تبدیل میکند و توابعGISرا بوسیله عبور دادن تقاضا به نرمافزار webGIS طلب می کند. این نرمافزار نتایجی را که براي تفسیر بوسیله client browser یا عملگرهاي دیگري مانند plug in وJava applet فرمت شده است، باز میگرداند.

نهایتا نتیجه را به client براي نمایش میرساند و یا داده و ابزارهاي آنالیز را براي استفاده درclientمی فرستد. یک قسمت دیگر به نام middle ware بین client و server است، که بعنوان یک کنترلکننده ترددبین دیگر قسمتها عمل میکند و اجازه میدهد داده و تقاضا از client به server و بالعکس انتقال یابد.web serverشامل یک کامپیوتر قدرتمند و نرمافزاري است که بتواند اطلاعات را درweb از یک یا چند client بوسیله HTTP توزیع کند.

از آنجایی که نرمافزارweb server، قادر به انجام پردازش مکانی نیست، بایدقادر به ارتباط با map server و نرمافزار webGIS جهت عبور تقاضا ازClientبراي پردازش مکانی باشد . نرمافزارweb GIS، پردازش مکانی را کنترل میکند . در معماريclient/serverشبکه، تعادل مشخصی بین client و server براي حجم داده عبوري در شبکه، تعیین میکند. براي از بین بردن زمان طولانی تخلیه اطلاعات، ترافیک داده درشبکه باید مینیمم شود . در رابطه با کاربردهاي تهیه نقشه شبکه، تنها یک سند HTML باید از server به client منتقل شود. سه نوع معماري Thin client،Thick client و توزیع یافته درسیستمهاي اطلاعات مکانی مبتنی بر وب وجود دارد.

-1-3معماريThin client

مدل استفاده ازThin Clientبر مبناي قراردادن نرمافزارهاي کاربردي نصب شده براي یک سرور مرکزي است که این نرم-افزارها درحال ارائه خدمات به یک یا چند سرویس گیرنده هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید