بخشی از مقاله

چکیده

سیستان از لحاظ آثار باستانی بسیار مشهود، مورد توجه باستان شناسان بوده است و با وجود قدمت زیاد آثار باستانی مهم و انسانی به بهشت باستان شناسان معرف شده است یکی از این آثار باستانی که لقب نگین دشت سیستان را به خود گرفته کوه خواجه می باشد که از مهمترین نمونه های معماری ایرانی در دوره اشکانی به شمار می آید فرهنگ غنی ایران از جمله سرمایه های گران قدری است که در صورت شناخت و معرفی ابعاد مختلف آن می تواند به یکی از مهمترین عامل های گسترش گردشگری در کشور محسوب شود.

این پژوهش با هدف شناساندن جاذبه های تاریخی ، باستانی کوه خواجه و نقش آن در گسترش و جذب گردشگر در شهر علی اکبر پرداخته است. روش شناسی این پژوهش مبتنی بر انواع روش های توصیفی، تحلیلی می باشد که 74 پرسشنامه بین برخی از افراد بازدیده کنند ه از این مکان باستانی توزیع و تکمیل گردید که در این پرسشنامه ها شاخص های مختلفی چون ایجاد فرصت های شغلی، افزایش رفاه زندگی،کسب درآمد ،، سرمایه گذاری های دولتی ،خصوصی و غیره مورد بررسی قرار گرفته تجزیه و تحلیل شده است نتایج حاکی از این است که در بین مولفه های Excl ,spss,است اطلاعات با استفاده از نرم افزار اقتصادی مطرح شده شاخص اقتصادی افزایش درآمد بالاترین میانگین را داشته است.

مقدمه و بیان مسئله

آثار باستانی، منابع طبیعی،صنایع دستی، هنرهای نمایشی ، موزه ها، بازارهای محلی و هنرهای بومی، محلی تنها گوشه ای از جذابیت های گردشگری کشور است سیر و سیاحت و سفرهای گردشگری، هر چند طبق یافتههای باستانی و داده های تاریخی پدیده ای دیر پا و قدیمی است و عمری به قدمت تاریخ و تمدن بشری دارد

امروز محوطه های باستانی و مناظر فرهنگی آنها به علت آنکه اطلاعات زیادی در مورد گذشتگان و نحوه زندگی آنها در اختیار بشریت قرار می دهند ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است

یکی از مهم ترین عناصر صنعت توریسم ، آثار تاریخی می باشد که با افزایش کیفیت خدمات و همچنین افزایش خدمات جانبی درآمد بیشتری نصیب سرمایه گذاران شده و در نتیجه می توان با سرمایه گذاری اصولی برای افزایش کیفیت خدمات، رضایتمندی گردشگران را بیشتر کرد

ایران نیز گهواه غنی ترین تمدن ها درتاریخ است که جاذبه ها ی باستان شناختی ،تاریخی زیادی را برای گردشگران عرضه داشته است. آثار به جا مانده از هخامنشیان، ساسانیان ، هنرهای سنتی - .

بدون شک امروز صنعت گردشگری به عنوان مهمترین این جاذبه ها هستند - ترین صنعت جهان، رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان داشته است ، کشور ایران علی رغم اینکه دارای تنوع جاذبه های گردشگری است ولی به دلایل گوناگون نتوانسته است به جایگا شایسته در صنعت گردشگری دست یابد

از آنجا که گردشگری ، یکی از بزرگترین صنایع جهان شمول است یکی از موارد بسیار مهم در صنعت گردشگری، برنامه ریزی جهت بازدید از مکان های تاریخی مورد علاقه برای گردشگری است. گردشگری به عنوان منبع اصلی شکوفایی اقتصادی می تواند سهم عمده ای در توسعه وپیشرفت بسیاری از کشورها داشته باشد. با توجه به اهمیت و جایگاه نقش گردشگری در توسعه اقتصادی و اشتغال زایی سوال زیر مطرح می گردد.

در صورت مدیریت و سرمایه گذاری صحیح، آثار باستانی و جاذبه های گردشگری می توانند باعث رونق اقتصادی و جذب گردشگر شوند

ضرورت و اهمیت تحقیق

جاذبه ها مهم ترین هدف در جذب گردشگر هستند. نواحی شهری به علت آنکه جاذبه های تاریخی و فرهنگی، باستانی بسیاری دارند باعث جذب گردشگر می شوند توانمندی ها و جاذبه ها طبیعی بسیاری در سیستان وجود دارد که در فصل های گوناگون سال تعدای بسیاری از جهان گردان  و دوستداران به طبیعت و آثار ×باستانی را به سوی خود فرا می خواند از آنجا که منطقه ی سیستان دارای جاذبه ها و پتانسیل های متنوع و منحصر به فردی است .شناخت سیستان و کوه خواجه از نظر طبیعی ، تاریخی و آثار باستانی جهت توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی دارای اهمیت است.

پیشینه تحقیق

در راستای مطالعه و جایگاه گردشگردی در توسعه و رونق اقتصای پژوهش های زیادی صورت گرفته است که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود::

هانیگان - 1994 - ، با بررسی نقش صنعت توریسم ر شد اقتصادی و اشتغال زایی و توزیع د رآمد در مناطق کم توسعه یافته و نیز تحلیل توصیفی آمارهای سرمایه گذاری، یارانه ها ، درآمد حاصل از توریسم و توزیع اشتغال طی سال های 1988-1992 در مناطق مختلف ایرلند به این نتیجه رسیده است که درآمد ناشی از توریست، ×افزایش و رشد مناطق دارای جایگاه و قدمت توریستی بیشتر بوده است.

حاجی نژاد و احمدی - 1389 - در پژوهشی تحت عنوان بررسی تاثیرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری تجاری بر شهر بانه به این نتیجه رسیدند فعالیتها واشتغال حاصل از گردشگری در غیایب بخش های صنعت،خدمات توانسته است اثرات اقتصادی قابل توجهی بر شهر بانه داشته باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید