بخشی از مقاله

چکیده

مقاله حاضر با رویکرد توصیفیBتحلیلی به بازشناسی پتانسیل های جذب گردشگر در بافت مرکزی شهر نجف آباد پرداخته است.منابع مورد استفاده در این نوشتار مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و میدانی می باشد که نگارندگان با تحلیل این داده ها به راهکارهایی جهت توانمندسازی این بافت در جذب گرشگر دست یافته اند.پژوهشگران با معرفی ویژگی های کلی شهر نجف آباد و بازشناسی قرارگاه های رفتاری موجود به معرفی و تحلیل بناهای شاخص این محدوده پرداخته اند و نهایتا راهکارهایی جهت بهبود وضعیت گردشگری در این بافت ارائه نموده اند.

واژه های کلیدی:شهر نجف آباد،گردشگری،بافت تاریخی،راهکارهای طراحی،الگوهای رفتاری.

-1مقدمه

امروزه نقش بسزای گردشگری در اقتصاد جوامع بر کسی پوشیده نمی باشد.در این میان استفاده بهینه از بافت های تاریخی شهرهای مختلف و آماده سازی آنها برای حضور گردشگران یکی از دغدغه هایی است که توجه ویژه طراحان شهری و معماران را می طلبد.بافت این شهرها شاید در گذشته،جوابگوی نیازهای مخاطبین خود بوده اند ولی امروزه نمی توان انتظار داشت که این بافت ها بتوانند نیازهای جدید ساکنان و گردشگران را پاسخگو باشند.از سوی دیگر باید توجه داشت که برخی از ارزش های این بافت ها نیز بر اثر گذر زمان مخدوش شده اند و از دید گردشگران مخفی می ماند.در این راستا مقاله حاضر به بازشناسی ارزش های مستتر در بافت مرکزی نجف آباد پرداخته و سعی نموده تا راهکارهایی برای تبیین و ارتقاء این ارزش ها برای جامعه امروزی داشته باشد.

-2 موقعیت جغرافیایی شهر نجف آباد

شهر نجف آباد در فاصله 26 کیلومتری غرب اصفهان واقع بوده و مرکز شهرستان نجف آباد است. این شهر در 51 درجه و 24 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 38 درجه و 32 دقیقه عرض شمالی از استوا قرار دارد. شهرستان نجف آباد بر گستره دشتی در محصوره فرسایش یافته پیش کوه های داخلی زاگرس که متعلق به دوران سوم زمین شناسی می باشد. در جنوب خوانسار و میمه، شمال لنجان، شرق فریدن و غرب اصفهان واقع شده است. ارتفاع متوسط شهر نجف آباد از سطح دریا 1680 متر است. شهر نجف آباد از سوی شمال به یکرشته ارتفاعات منتهی است و از سه جهت دیگر بر روی زمین های نسبتاً هموار گسترده شده است. اطراف شهر را زمین های حاصلخیز باغات و مزارع فرا گرفته و تنها دامنه ارتفاعات شمالی در دهستان صفاییه بایر باقی مانده است. شیب عمومی شهر از غرب به شرق و از شمال به جنوب است. - تصویر شماره - 1شهر نجف آباد با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد از نظر تقسیمات اقلیمی دارای آب و هوای خشک و سرد می باشد. - مهندسین مشاور نقش جهان پارس، . - 1390

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید