بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله دو الگوریتم کارا بر اساس پایه گروبنر برای به اشتراک گذاری اطلاعات مهم مورد بررسی قرار می گیرند . هدف آن است که هر الگوریتمی که باعث کاهش فضای ذخیره سازی می شود ، مورد استفاده قرار گیرد . در این الگوریتم ها از طرح آستانه ای تسهیم راز استفاده می شود .

-1 معرفی

طرح تسهیم راز از ابتدا توسط شامیر[1] و بلکلی[2] پیشنهاد شد . آنها در 1979 با ارائه ی این طرح پاسخ عملی به پرسش لیو دادند . فرض کنید 11 دانشمند بر روی یک پروژه محرمانه مشغول به کار هستند و می خواهند نتایج تحقیقات خود را در یک مکان امن نگهداری کنند به طوری که درب این مکان تنها با حضور حداقل 6 نفر از آن ها باز شود . کمترین تعداد قفل های مورد نیاز چقدر است ؟ کمترین تعداد کلیدهای لازم برای هر یک از نویسنگان چقدر است ؟

می توان نشان داد که حداقل قفل های مورد نیاز 462 و حداقل تعداد کلید ها نیز برای هریک از دانشمندان 252 عدد است . کاملا مشخص است که نگهداری این تعداد قفل و کلید برای دانشمندان غیر عملی است به ویژه وقتی تعداد دانشمندان زیاد شود عملا تعداد قفل ها و کلیدها نیز بسیار زیاد خواهد شد . تسهیم راز به زبان ساده یعنی به اشتراک گذاشتن مقداری تحت عنوان راز - اطلاعات محرمانه - در میان افرادی به نام سهامدار به نحوی که هرگاه زیرمجموعه های معینی از آنها جمع شده و سهم خود را به اشتراک می گذارند قادر به یافتن راز باشند اما سایر زیرمجموعه ها این توانایی را نداشته باشند . حال مدل سازی ریاضی آن را می نویسیم.                                

فرض کنید    n}    i    {Pi  : 1    P مجموعه ای متشکل از    n    سهامدار، S    فضای راز - مجموعه تمام رازهای ممکن - و S i    فضای سهم - مجموعه ای از تمام سهم های ممکن - سهامدار    Pi  باشد. یک طرح تسهیم راز عبارت است از عبارت است از روشی جهت به اشتراک گذاشتن مقدار محرمانه - راز - S i    si  در میان اعضای مجموعه ی . P در این روش هر سهامدار Pi     P  یک سهم    S i    si  را از شخصی به عنوان مقسم که خود عضو مجموعه P  نیست به صورت محرمانه دریافت می کند به نحوی که تنها زیرمجموعه های معینی از سهامداران که زیرمجموعه های مجاز یا مجموعه های دسترسی نامیده می شوند ، قادر باشند با به اشتراک گذاشتن سهم های خصوصی خود راز s را بازیابی کنند .

حال اگر k تعداد اعضای زیرمجموعه ی مجاز یا مجموعه ی دسترسی بدانیم آنگاه . k n یعنی اگر k عضو از مجموعه ی مجاز سهم های خود را به اشتراک بگذارند قادر به بازیابی راز خواهند بود و هر L k نمی تواند هرگز راز را بازیابی کند. به این طرح ، تسهیم راز - - k , n گویند. در این مقاله دو روش مربوط به تسهیم راز با استفاده از پایه گروبنر مورد بررسی قرار گرفته می شوند. در طرح پیشنهادی وانگ سهم ها با n  1 چند جمله ای دو متغیره توزیع می شوند. اما می توان چندجمله ای ها را به n کاهش داد تا فضای حافظه ی کمتری مورد استفاده قرار گیرد. هر دو طرح در ادامه ارائه می شوند. در قسمت بعد مقدمات پایه گروبنر توضیح داده می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید