بخشی از مقاله


پارامتریسیسم، پارادایم معماری معاصر...

چکیده

طراحی پارامتریک یکی از رویکرد های فراگیر در فضای طراحی امروز جهان شده است. این روش، مبنای طراحی را بر توجه طراح به پارامتر های موثر بر طرح و روابط بین آن ها بنا نهاده است و از این حیث در مقابل روش های محصول محور فعلی قرار می گیرد . این رویکرد ، معماری را وارد قلمرو های جدید فرم شناسی و روش شناسی کرده است. بنابراین در حال حاضر اینکه ماهیت معماری پارامتریک چیست و چه کاربردهایی در طراحی معماری معاصر دارد از چالش های معماران است که در این مقاله سعی شده است به این پرسش پاسخ داده شود.

در این مقاله سعی شده است تا ابتدا توضیحاتی در مورد چکونگی شکل گیری پارامتریسیسم و خصوصیات کلی آن داده شود سپس به تفضیل در مورد رابطه آن با سبک های گذشته توضیح داده شده است و در ادامه ویژگی ها و ظرفیت هایی که این سبک معماری در اختیار ما می گذارد بیان شده، از طرفی به نحوه ی ارتباط معماری پارامتریک با ریاضیات، هندسه و الگوریتم پرداخته شده است که در حقیقت ریشه های اصلی شکل گیری این سبک می باشند و از آنجایی که برنامه های طراحی-پژوهشی مسیر بهینه رسیدن به آموزش خلاقیت و نوآوری در برنامه های طراحی معماری امروز هستند سبک های امروز همچون پارامتریک این مسیر را دنبال می کنند که در مقاله به آن پرداخته شده است. و در نهایت این مقاله می کوشد تا به بررسی ماهیت یکی از سبک های آوانگارد امروز بپردازد زیرا تنها با کنکاش ریشه ها و مفاهیم یک سبک می توان در مورد آن قضاوت کرد، که در نهایت یا به پیشبرد آن منجر می شود و یا به عدم استفاده از آن منتهی می گردد.

واژه های کلیدی: " پارامتریک "،" پارادایم "،" معماری "،" فناوری دیجیتال "،" الگوریتم "


مقدمه
معماری چهارراه دانشهاست. از آنجا که شامل طراح ی می شود، در جستجوی خلاقیت است و از آنجا که برا ی ساخته شدن ن یاز به فناوری دارد مرتبط با دانش و در جستجوی نوآوری های علمی است. گاهی جستجوی خلاقیت زیباشناسانه، آن را به سمت تولید هر چه بیشتر ز باییی سوق داده و از تکنولوژ ی به نفع آن سود برده است و گاهی خود تکنولوژ ی را به عامل ز باییی تبدیل کرده و در گسترش سمبلیک آن کوشیده است، که در ا ین راستا سبک ها ی مختلفی پا هب میان گذاشته اند که از جمله آن م ی توان به معمار ی پارامترک اشاره کرد. حال پرسش ا ین است که معمار ی پارامتریک چیست و مبانی طراحی آن چه هستند؟

در روش پارامتریک انطباق صورت با حقیقت درونی اش صورت م ی گیرد و م ی توان گفت ادراک از طر یق منطق مند کردن جهان پرورش می یابد که با ساده کردن آن به اجزا یش آغاز م ی شود، چنین روندی به تجسم واقعیت کمک می کند و منجر به فهم جهان می گردد حتی ذهن ها ی تجر دیی مانند کاندینسکی هنر را ا ینگونه معرفی می کنند. از آنجایی که طراحی پارامتریک یک سیستم است که حاصل آن یعنی خروجی هایی که فضاها ی طرح را م ی سازند از طریق مکانیسم هایی بدست می آ دی که با در یافت ورودی هایی ما را به راه حل م ی رساند، و اهم یت ا ین موضوع آن است که م ی تو ان پیش از احداث بنا کارایی لازم را بر اساس مدل های مربوطه تحلیل و بررسی کرد.]1[ طراحی پارامتریک معماری را وارد قلمروها ی جد دی فرم شناسی و روش شناسی کرده است و در هر دو زم ینه خلاقیت های فرم ی-فضایی و نوآور ی ها ی تکنولوژ یکی فعالیت کرده است. پاسخگو بودن معمار ی و اج زا آن به شرا یط درونی و بیرونی پروژه و نظا ری ا ینها، شعارها ی اصلی رفتارها ی فرم ی-فضایی ا ین معمار ی است. ]ٌ[ سوالاتی که در طول مقاله به آن پرداخته م ی شود ا ین است که مفهوم پارامتریک چیست و ریشه های آن از کجا نشات می گیرد؟ نقش آن در م یان سبک ها ی گذشته و حال چه م ی باشد؟ و چه ظرفیت هایی را در اختیار معماری امروز ما قرار می دهد؟... در این مقاله در راستای رسیدن به چیستی معماری پارامتیک و تفسری آن، به ارتبط تنگاتنگ آن با ر یاضیات و الگور یتم و در ع ین حال آمیختگی این سبک با ابزار دیجیتال پرداخته شده است.
و همچنین به و یژگی های این سبک که باعث افزا یش بکارگریی آن توسط معماران امروزه شده به تفضیل پرداخته شده است، به عبارتی می توان گفت در این روش آنچه معماران می اندیشند به راحتی قابل اجراست زیرا پیچیده ترین فرم ها در ا ین فرآیند ساده سازی شده و در کارگاه ها ساخته و سپس در محل اجرا ی پروژه سرهم می شوند. و معماران و شهرسازان آوانگارد تقاضاها یشان را بوس یله تکنیک طراحی پارامتریک که یک برنامه طراحی-پژوهشی است، جامع عمل می پوشانند.

مفهوم پارامتریسیم

پس از انقلابی که فورد در تولید صنعتی ایجاد کرد و امکان تولید انبوه را بنا نهاد، در دهه 60 و 70 نظام اقتصادی با کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری مواجه گردید و به همین دلیل به اقتصاد خدماتی روی آورد و فضایی سیال ایجاد کرد که درآن فناوری
اطلاعات، تیپ های گوناگون مصرف کننده ها به جای طبقاتمختلف اجتماعی، شغل های خدماتی و دفتری، افزایش نیروی کار مونث و جهانی کردن بازار تجاری ویژگی های ساختار دهنده به آن هستند. به جای تولید انبوه یک نوع کالا بیشتر به صرفه است که انواع متنوعی از یک کالا برای سلیقه های متنوع تولید کنند و همزمان چند خط تولید داشته باشند که این خود نیاز به سیستم هوشمندی از نیروی کار و ماشین آلات دارد که بتواند با انعطاف پذیری به سرعت پاسخگوی تغییر سلیقه و تنوع طلبی بازار باشد. در واقع می توان گفت نظام پست فوردیسم بر خاسته از فناوری اطلاعات است. ]2[ امروزه پیشرفت های کامپیوتری به ما اجازه می دهد بتوانیم به سرعت از مرحله فکر به تولید و توزیع برسیم . توده جامعه که با استاندارد های منفرد مصرفی تقریبا ثابت مشخص می شد، به

جامعه ناهمگنی از چند گانگی تغییر یافته است. شوماخر( patrik (Schumacher با اشاره به عصر پست فوردیسم بیان می کند که معماری در مرکز چرخه رو به جلوی سازواری خلاقانه قرار گرفته است «یعنی تجهیز دوباره این رشته و انطباق محیط معماری و شهری با عصر اجتماعی- اقتصادی پست فوردیسم «. او اظهار می کند، موضوعاتی اصلی را که معماری و شهرسازی پیشرو باید به آنها بپردازد در این شعار خلاصه می کند: سازماندهی و تفصیل پیچیدگی روزافزون جامعه پست-فوردیسم. ]2[

در اینجا هدف، توسعه یک مجموعه معماری و شهر سای مجهز برای ایجاد فضاهای شهری و معماری پیچیده و چند مرکزی است که به گونه ای متراکم قرار گرفته اند و واحد ها ، منفرد ولی پیوسته اند . تحول در اقتصاد از فوردی به رژیم پست فوردیست دوباره تولید شده، انگیزه ای برای ظهور پارامتریسیم بود که هر دو تحولات مربوط به جذب از امکانات ارائه شده توسط انقلاب میکروالکترونیکی است. ]2[ شوماخر این سبک معماری معاصر را به عنوان یک سبک بالغ و کامل معرفی می کند و آن را ا ین طور ارزیابی می کند که برتر ی فراگریی در معماری پیشروی معاصر یافته است و پتانسیل این را دارد که به

بهترین شکل بصورت برنامه ا ی پژوهشی بر پا هی الگو ی مقدار ی (پارامتریک) درک شود. که نام این سبک جددی را پارامتر یک می نامد و آن را سبکی جد دی و عالی پس از مدرنیزم می داند. شوماخر روند تکاملی این سبک را از سال 1990 با شعار“ نا سانی نمایی یک پارچه ” می داند که از آن سال شروع به فرموله شدن کرده است. به عقیده او ما با یک سبک جد دی مواجه شده ا یم، نه فقط تعدادیتکنیک جد دی. تکنیک حرکت ها ی جمعی جد دیی را با آرزوها و ارزشهای جد دی تحت تأثری قرار داده است. اما فراتر از توان تشخ یص زیباشناختی ا ین آثار و مسائل مشترک طراح ی است که بطور گسترده و در دراز مدت شروع یک سبک را گواه ی می دهد. و بالاخره در یازدهمین دوسالانه معماری که در سال2008 در باشگاه Dark side ونزی برگزار شد و با حضور پاتریک شوماخر، ضحی حدید، گرگ لین و گر یگور اشپینگر بیانهی "پارامتریک، سبکی جد دی برای قرن "21 مطرح شد. ]َ[ پارامتریسیسم سبک طراح ی محسوب می شود. بنابراین تنها شامل معماری، شهرساز ی و رشته ها ی د یگر طراح ی م ی شود. پارامتریسیسم در همه مقیاس ها ، از شهرسازی تا معماری و طراحی

داخلی حضور یافته است و از منظر ز یباشناختی، »پیچیدگی نظام مند« و »س یالیت یکپارچه را نشان می دهد.« پارام تریسیسم با استفاده خلاقانه از سیستم ها ی طراح ی پارامتر یک و مفصل بند ی گسترده اصول فرآ یندها و نهادها ی اجتماع ی به طور فزا ینده پیچیدگی خود را نشان می دهد. ]4[ پارامتریسیسم حاکی از آن است که همه عناصر معمار ی و مجتمع های پارامتری نرم و قابل انعطاف م ی باشد که ا ین دلالت بر تغ ییر اساس عناصر تشکیل دهنده معمار ی دارد. به جا ی تکهی بر عناصر سفت و سخت هندس ی مدرن مانند مکعب، استوانه، هرم و کره، شکلهای اولهی پارامتریسیسم را شکلهای هندسی متحرک تشکیل می دهند مانند spline-nurb-subdivs. این ها بلوک ها ی هندسی اولهی برای سیستم ها ی د ینامیکی مانند hair‟, „cloth‟, „blobs‟ and „metaballs‟می باشند. ]5[

در واقع می توان گفت که هدف پارامتر یسیم سازمان ده ی و مفصل بندی و افزایش تنوع و پیچیدگی نهادهای اجتماعی در روند زندگی در پیشرفته ترین جامعه شبکه ا ی پست فوردسیم است. به عبارتی دیگر هدف آن ا یجاد نظم فضا یی گوناگون و پیچیده با استفاده از برنامه نو یسی به منظور تم ا زی دادن و مرتب کردن همه عناصر و زیرسیستم های یک طرح است. همچن ین شدت بخش یدن به وابستگی ها ی داخلی در طراح ی معمار ی همانند وابستگی ها ی خارجی و تداوم در درون بافت شهری پیچیده می باشد.

برنامه های معماری پارامتریک عبارتند از :

ٌ) مفصل بند ی م یان خرد سیستم ها ٍ)تاکید مقدار ی َ)پیکره مقداری )4 پاسخ دهی مقداری ِ) شهر سازی مقداری. ٌ) مفصل بندی میان خرد سیستم ها: هدف حرکت از ناهمسانی های یک سیستم منفرد به همبستگی کد شده م یان خرد سیستم ها ی چندگانه است. ناهمسانی هر یک از سیستم ها به یکدیگر وابسته است.

ٍ) تاکید مقداری : هدف تقویت کلی حس یکپارچگی ارگانیک از طریق همبستگی پیچیده ای است که تمایل دارند به جای انطبا ق هایی در جهت بهبود و هماهنگی، تنوع گونه ها را بزرگنمایی کنند این همبستگی نظام مند بایستی آن ناسانی اولیه را بزرگنمایی کند. )3 پیکره مقداری: فرض می کنیم که پیکره بندی های پیچیده می توانند به عنوان یک مدل مقداری سازمان یابند. این مدل مقداری ممکن است از طریق چیدن به دست آید ؛ بنابراین گشتالت بر آن موثر می شود تغییرات پارامتریک باعث به راه انداختن فاجعه گشتالت می شوند. یعنی تغییرات کمی این پارامترها باعث آغاز شدن تغییرات کیفی در تنظیمات درک شده می شوند. فراتر از پارامتر های شیء هندسی متداول پارامترهای محیطی و پارامترهای ناظر نیز با سیستم پارامتریک یکپارچه می شوند.

ُ) پاسخ دهی مقداری : ثبت هم زمان الگوهای به کار رفته پارامتر هایی را تولید می کند که روند هم زمان انطباق پذیری پویایی را نتیجه می دهد. ثبت متراکم الگو های به کار رفته منجر به انتقالات شکلی نیمه جاویدان می شود. محیط انسان ساخت عامل پاسخ دهی را در مقیاس های زمانی گوناگون پیدا می کند .

ِ) شهر سازی مقداری: توده های شهری عبارت از دسته های انبوه و متنوع فرم ساختمان هاست. با توجه به اینکه امتداد های نظام مند این ساختمان ها را به هم ارتباط می دهند. شهر سازی مقداری این طور بیان می کند که تلفیق های سیستماتیک مورفولوژی ساختمان ها، تاثیر شهری و زمینه های موقعیت قوی ایجاد می کند. شهر سازی مقداری ممکن است شامل تاکید پارامتری ، پیکره بندی پارامتری و پاسخ دهی پارامتری هم باشد. ]ّ[

نقش آن در گذشته و حال

هر پروژه معماری که بلافاصله آشکار م ی شود در مقا یسه با همه ی طرح ها ی د یگر ارز یابی می شود. و در آن همگرا یی جهانی امکان پذ ری است، ا ین به معنی همگنی و یکنواختی نیست از طرفی رقابت سازنده با یکدیگر، به ایجاد شرایط لازم برای پیشرفت به جای دنبال

تلاش های ضد و نقیض که نبرد بر سر اصول است م ی انجامد، ا ین ایده از یک سبک واحد است یعنی در ابتدا به عنوان یک برنامه طراحی پژوهشی آوانگارد، و در نهایت به عنوان یک سیستم یکپارچه از اصول، اهداف و ارزش ها ی جهانی را تشکیل می دهند که بهتر ین عمل است. ]5[ در گذشته »تئوری پیچیدگی« پژوهش ها ی »فرای اتو« به طراحان اجازه داد تا الگوها ی پیچیده حاصل فرآ یندها ی خودسازمان ده ی شده را شناخته، اندازه بگیرند و تکرار کنند امروزه می توانیم الگوهای پیچیده و پتانسیل های موجود در آنها را درک کنیم و این الگوها و نظام های پیچیده را شبهی سازی کنیم.

توسعه ابزارهای طراحی و برنامه نویسی پارامتریک اجازه یک ارتباط پیچیده را بین عناصر و ز ری سیستم ها می دهند. مفاه یم مشترک، تکنیک ها ی محاسباتی، گزارش ها ی رسم ی و منطق ها ی زم ین ساختی باعث بوجود آمدن یک الگوی هرمونیک برای معماری شده است. [7] با توجه به نکات یاد شده درک پارامترگرا یان، درک سازمانده ی پیچیدگی ها یی است که کار پارامترگرا یان را همانند سیستم ها ی طبیعی می گرداند، که همه فرم ها نتیجه کاملا قانونمند برهم کنش نیرو ها هستند. درست مانند س یستم ها ی طبیعی، اجزاء ترکیبات پارامتری بسیار یکپارچه هستند، به گونه ا ی که نمی توان آنها را به خرد سیستم های مستقل تقسیم کرد، که این تفاوت عمده این روش با الگوهای طراحی مدرن است که قابل تفکیک به خرد سیستم هایی مستقل و کارا بودند . ]6[ شوماخر می گو دی استفاده از نظم هندسی توسط لوکوربوز هی و مخالفت او با نظام ها ی ار گانیک حاصل درک زمان او از نظم و علاقه مندی او به هندسه کلاسیک بود، در حالی که ما امروز توانایی درک نظام سازمانهای پیچیده طبیعی را دار می و می توانیم این ادراک را بر پروژه های خود اعمال کنیم.

مدرنیسم بر اساس استاندارد ساز ی و تکرار است در حال یکه پارامتریسیسم تولید تغییرات مستمر است. تفاوت بر اساس عناصر اساسی و ایشکلها ی هندسی اولهی است. مدرنیسم مانند کلاسیک گرایی با شکلهای هندسی ساده مانند مستطیل، مربع، مثلث و دا یره کار م ی کند (اشکال سفت و سخت) در حا لیکه اشکال اول هی پارامتریسیسم ذاتا نرم و انعطاف پذ ری و قابل تطبیق هستند. مانند حباب ها، سطوح nurb و.... البته با وجود ا ین تفاوتها شباهتها یی نزی بین این دو سبک وجود دارد از جمله: هر دو از یک گروه به اندازه کافی بزرگ از شرکت کنندگان خلاق و بیش از یک دوره طولانی از تحقیقات جمعی بوجود آمده اند. هر دو سبک، ا ین اصل که معمار ی به یک معماری جهانی متحد تبدیل شود را به رسم یت می شناسند.

]7[

از د یدگاه شوماخر پست-مدرن یزم و د یکانستراکتوییزم، بخشها یی انتقالی بودند که در ا ین موج جد دی و طولانی پژوهش و ابتکار راهگشای رسیدن به سبک پارامتریک( مقداری گرایی) بودند. در واقع عدم توانایی دیکانستراکشن و پست مدرنیسم باعث بوجود آمدن یک پارادا می جد دی در معمار ی شده که بازگشت به سو ی معماری مدرن است. پس تنها سبکی که در حال حاضر با پارامتر یسیسم مقابله می کند مینیمالیسم است. معماران مدرنیست متاخر ابزار های پارامتریک را به کار م ی بردند که منجر به حفظ و نگهدار ی ز باییی شناسی مدرن می شود. یعنی، استفاده از مدلساز ی پارامتر یک برا ی جذب پیچیدگی به شیوه ای از پیش نا معلوم. ]5[

فناوری دیجیتال و پارامتریسیسم
انقلاب دیجیتال علمی بود بر شکاف بین آنچه انسان در ذهن تصور می کرد با آنچه انسان قادر به ساخت آن بود. ]8[ استدلال اساسی این است که صرفنظر از اینکه عصر دیجیتال یک معماری متفاوت را عرضه می کند ، فرصت های بی نظیری را برای تعاریف معنی دار از نقش های معماری در ساخت ساختمان فراهم می کند. فن آوریهای دیجیتالی یک ارتباط مستقیم بین چیزی که طراحی می شود و چیزی که ساخته می شود ایجاد می کنند، بنابراین یک اطلاعات اساسی در رابطه با ساخت، ارتباط ، کاربرد و کنترل اطلاعات در صنعت ساختمان را ارائه می دهد. با ادغام طراحی ، آنالیز، ساخت و مجتمع ساختن ساختمان ها بوسیله فن آوری دیجیتالی ، معماران ، مهندسین و سازندگان فرصتی پیدا می کنند که به طور اساسی یک رابطه ای بین ایده و محصول تعریف کنند. ]9[ و امروزه معماران تنها نیازمند درک و بیان روابط تولید کننده اینگونه سیسستم ها هستند، وظیفه بازتولید پیچیدگی، تهیه مدارک ساخت، تولید نمونه های مدل را با استفاده از شیوه های پارامتریک و ابزارهای وابسته به آن را می توان بر عهده سیستم های کامپیوتری نهاد اما با این وجود این نکته نباید فراموش شود که ابزارها نقش معمار را به عنوان خالق و تعریف کننده فضاها نگرفته اند و نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیک بتوان چنین نقشی را برای آنها قائل شد. ]8[

در این حوزه می توان گفت یارانش Computation مفاهیم متعددی از حوزه دانش کامپیوتر و سیستمهای مختلف برنامه نویسی ، به معماری وارد می کند و آن را متأثر می سازند و قابل ذکر است که روشهای تبدیل فرآیندهای مختلف موجود در طبیعت، جامعه و... به الگوریتم های کامپیوتر می تواند موضوعات مهمی برای پژوهش و کاربرد در معماری باشد.

یکی از مهمترین مسائل مورد توجه در معماری دیجیتال توجه به پارامترهای ساخت، از ابتدای فرایند طراحی و درج این پارامترهای کنترل کننده در الگوریتم طراحی است به طوری که محصول تولیدی قابلیت ساخته شدن را داشته باشد. درج کنترل کننده هایی نظیر مواد مورد استفاده و ویژگی های آن مواد از منظر میزان خم شدن، امکان تاشدن، سوراخ شدن و ... یا کنترل قطعات مورد استفاده به لحاظ هندسه و تناسب آن با دستگاه مورد استفاده و یا ایجاد اتصالات مناسب از نمونه های این پارامترهای موثر است. فرم طراحی شده می تواند از همان ابتدا تحت تاثیر فاکتورهای ساخت بوده تا هرگونه

حرکت، پیچش و یا خمش، اندازه و یا موضوعی که ساخت آن را دچار مشکل می کند از آن حذف شود تا فرم نهایی بر مبنای این ملاک ها قابلیت ساخت داشته باشد. ]8[ در پروژه های طراحی و ساخت دیجیتال ،اقدام به ساخت مدل های مختلف مطالعاتی و سپس مدل های یک به یک یا Mock up می کنند تا تمام ویژگیهای مربوط به مواد، برش، دستگاه، شکل نهایی، اتصالات، باربری، نصب و... را آزمایش می نمایند. ساخت این مدل ها اطلاعات متنوعی از پروژه را در فضای واقعی ارائه می دهد و متخصصین می توانند به تحلیل و بررسی آن بپردازند، تا بتوانند کیفیت آن را برای اجرای واقعی تصویب کنند. در این روش آنالیز چند لایه نظام های پیچیده در کامپیوتر و امکان معادل سازی و شبیه سازی مواد و رفتار آنها امکان درک و استفاده از نظام های پیچیده طبیعی را برایمان فراهم کرده است.

آخیم منگس از مطالعه ساخت دیجیتالی معماری نتیجه می گیرد که حرکت به سمت ساخت دیجیتال در کنار توجیه پذیری اقتصادی روزافزون آن در حال تغییر شکل دادن معماری است. او می گوید آرزوی اعمال تغییر شکل که به نظر در تضاد با اقتصاد پروژه امروزه و با تغییرات حاصل سفارش سازی انبوه، یک ایده آینده گرا به یک مسیر واقع گرا تبدیل شده است و امکانات و فرآیندهای ساخت دیجیتال باعث شده کارشناسان خبره توان تولید ساختمان های بسیار پیچیده را داشته باشند. ]10[ این امکانات دیجیتال نه تنها آنچه قابلیت ساخت دارد را تعریف می کنند بلکه راههای ساختن آینده را ترسیم می نمایند.

ویژگی های معماری پارامتریک
پارامترگرایان بر الگوی طراحی پارامتریک تاکید می کنند که از جمله آنها دگرگونی های سازوار نظام مند و ترکیب مقداری پویا، در کلیه امور طراحی، از شهرسازی گرفته تا سطوح جزئیات زمین ساختی، مبلمان داخلی و دنیای محصولات است . از آنجایی که شوماخر به دنبال قیاسی علمی برای این نگاه و تبدیل آن به یک سیستم علمی و پژوهشی است در پاسخ به انتقادات و نا کارایی های وارد شده بیان می کند که سبکها، حکایت از دوره های نوآوری دارند و تلاشهای پژوهشی طراحی را در یک اثر جامع گرد می آورند. معماری و شهر سازی آوان گارد معاصر تقاضاهایش را به واسطه ی تکنیک طراحی پارامتریک جامع عمل پوشاند. این معماری نسبت به پارامترهای متعدد طراحی پاسخگوست ( )Risponsivness که این پاسخگویی در فرم کلان و یا در اجزا ریز پروژه دیده می شود. ]3[ در اینجا هم، همچون زندگی موجودات زنده، هویت فردی پایدار، پیش شرط لازم تکامل است. دست یافتن به اصول جدید در مواجهه با مشکلات، برای احتمال موفقیت غایی ضروری است. این ابرام که به وفور در معماری پیشروی معاصر مشهود است، ممکن است گاهی به شکل لجاجتی تعصب آمیز دیده شود. برای مثال، اصرار لجوجانه حل هر چیز با یک سطح تا خورده منفرد (طرح روی طرح و به آرامی محتمل را از غیر محتمل بیرون کشیدن ) را می توان به اصرار نیوتون به توضیح هر چیز با اصولی یکسان ، از سیارات

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید