بخشی از مقاله

پیک سایی مصارف خانگی ، تجاری وعمومی باشیوه تعرفه بندی کنتورها بوسیله سیستم پیشرفته “AMR”

خلاصه
در کشور ما جمعیتی بالغ بر شصت و چهار میلیون نفر مصرف کننده انرﮊی در بخش خانگی، تجاری، عمومی، کشاورزی و صنعتی هستند. از انرﮊی، به ویژه انرﮊی الکتریکی به شکل صحیح استفاده نمیشود. در ساعات پیک، وسایل روشنایی و سایر لوازم الکتریکی به جمع مصرفکنندگان برق میپیوندد در حالیکه مصرفکنندگان ثابتی نظیر یخچالهامدار از قبل در بودهاند. در این صورت، بار مصرفی حداکثر مقدار انرﮊی الکتریکیساعات مصرف شده در این پیک نامیده میشود. در کشورهای صنعتی پیشرفته ساعات پیک مصرف عموماﹰ در روزافتد اتفاق می در حالیکه ساعات پیک کشور ما در تابستان بین ساعات ١٩ تا ٢٣ و در زمستان بین ١٨ تا ٢٢ است. آمار سال ١٣٧٨ در ایران نشان میدهد ٣٥ درصد از انرﮊی الکتریکی مصرفی کشور به بخش خانگی اختصاص دارد، سهم بخش صنعت و کشاورزی ٤١ درصد و سهم بخش تجاری و عمومی ١٩ درصد است. برای تأمین نیروی برق مورد نیاز در ساعات پیک نیاز به سرمایهگذاری کلان برای احداث نیروگاهها استکه تنها چند ساعت در شبانه روز به تولید برق میپردازد و بنابراین برق تولید شده توسط این نیروگاهها بسیار گران تمام میشود. لذا به منظور پیک سایی حداکثر بار مشترکین خانگی، تجاری و عمومی که در کشور ما طبق آمار سال ١٣٧٨ به رقم ١٣٣٦٨ مگاوات برق رسیده است ودر جهت پیشبرد اهداف مدیریت مصرف انرﮊی الکتریکی، سیستم پیشرفته "AMR"قرائت کنتورها به طور خود کار از راه دور و استفاده از تعرفهبندی مصارف در در آیداین مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. امید است که این سیستم در کلیه شرکتهای برق منطقهای به اجراتا از مزایای فوق العاده آن بهرهمند گردیم.

واﮊههای کلیدی: تعرفه بندی، پیک سایی، سیستم پیشرفته AMR، مدیریت مصرف، راهبرد فنی و اقتصادی.

مقدمه
در زمینه راهبردهای اقتصادی انگیزههای مالی موجود میتواندرفتارمحرکی برای تغییر مصرفکنندگان باشد ولی آگاهی مصرف کننده از چگونگی وضع تعرفههای برق و پلههای مختلف آن و .... می تواند نقش اساسی در برنامهریزی مصرف او داشته باشد. روشهای فرهنگی، تبلیغی، حقوقی در واقع تکمیل کننده و ابزار اعمال سیاستهای مدیریت مصرف برق میباشندتوانندکه می از طریق آگاهی دادن بر مردم در زمینه چگونگی کاهش مصرف، اهمیت آن، برنامهریزی در تولید، واردات و استفاده از تجهیزات کم مصرف، مسئله صرفهجویی در مصرف انرﮊی را به عنوان یک رفتار، سبک زندگی و هنجار در آورند.
در این مقاله کاربرد وسیع و ویژگیهای سیستم پیشرفته AMR، بطور مفصل مورد بحث قرار گرفته است و به وسیله این سیستم میتوان مصرف خانگی، تجاری و عمومی را تا ٤ مرحله تعرفهبندی نمود بدون اینکه کنتورهای موجود تعویض و احتیاج به کالیبراسیون مجدد داشته باشند.
تبدیل کنتورهای موجود مشترکین به کنتورهای ٢ تعرفه که بحث جدی و روز وزارت نیرو است در جهت اعمال مدیریت مصرف برای کاهش مصارف مشترکین در ساعات پیک ابزار مناسبی خواهد بود و مشترکین را وادار خواهد کرد مصارف خودشان رسانندرادرساعات پیک به حداقل و با این طریقحداقل هزینه برای انرﮊی مصرفی خود متقبل شوند. در نتیجه نیز تولیدکنندگان با برق استفاده از امکانات این سیستم پیشرفته حداکثر بهره را برای بهینهسازی انرﮊی الکتریکی در شبکه برد های توزیع خواهند .
الف ) معرفی سیستم
AMR یک عنوان عام جهت سیستمهای قرائت کنتور بطور خودکار واز راه دور میباشد.در این زمینه سیستمهای گوناگونی ابداع و به بازار عرضه شده است که ویژگیهای فنی اقتصادی متفاوت دارند. آنچه که اساساﹰ بین سیستمهای گوناگون کاملاﹰ متفاوت است نحوه انتقال اطلاعات کنتورها به خارج از محل نصب آنها است. بطور مثال یکی از شرکتهای وابسته به وزارت نیرو اخیرﹰا سیستم بی سیم با برد کوتاه را ارائه کرده که البته این سیستم از نظر تکنولوﮊی سالها پیش در دنیا ساخته شده است ودر حال حاضر به دلایل مشکلاتی که دارد مورد استقبال قرار نگرفته است. از جمله مشکلات اساسی آن نیاز به نصب بیسیم در کنار هر کنتور و مسئله نصب فیزیکی کاملاﹰ امن آن (عدم امکان دسترسی مشترک به آن)، هزینه بالای آن، اعزام و هزینه کنتور خوان (تقریباﹰ به همان تعداد قبلی ) به منطقه و توقف در کنار یا نزدیکی هر مشترک و اخذ اطلاعات و غیره میباشد.

جدیدترین تکنولوﮊی که حدودﹰا در سال ١٩٩٦ به بازار آمده و به طور شگفتآوری مورد استقبال قرار گرفته، سیستم خابرات طیف گسترده((Spread Spectrum واستفاده از خطوط فشار ضعیف تحت همان عنوان عام PLC میباشد. سیستم AMR قرائت کنتور را به آهستگی انجام میدهد، کاربرد وسیع داشته، ارزان قیمت ودقیق بوده، سیستمی است دیجیتال با توانایی ایجاد ارتباط از طریق PLC واز مسافت دور که در بر دارنده هزینه مناسب برای توسعه سیستمهای توزیع روستایی وشهری است.
در مدارهای توزیع ”ارتباطات با پهنای باند بسیار باریک“ را که UNB نامیده میشود میتوان انتخاب کرد. در اینجا هدف گسترش شیوه ارزان قیمت نوعی ارتباط مخابراتی کم سرعت برای کاربرد در صنعت است .این سیستم شامل یک ترانسمیترTRANSMITTERاست قرائت کننده که داخل هر کنتور نصب شده و علایم را از طریق خط تغذیه کننده ارسال میدارد.
این علایم توسط کانال هر کنتور و از طریق کارتهای مدار گیرنده، در ایستگاه، نمایش داده میشود. گیرنده، علایم را به نوبت توسط ارتباط تلفنی (مودم) و رابط استاندارد RS-232 به بخش مشترکین شرکت توزیع ارسال میکند.

درگزارش مؤسسه NRECA و مطالب منتشره IEEE توسط PAUL.C.HUNT (مخترع سیستم) بیان شده که پهنای باند یک سیگنال مخابراتی، طیف فرکانسهایی است که اشغال میکند.

این سیستم معمولاﹰ برای ورود اطلاعات به مدت دو ثانیه برای چروزند آلارم واز ١٥ دقیقه تا دو برای قرائت کنتور امکان پذیر میباشد. مرغوبترین UNB ها دارای قددرت انتقال کم و عملکرد مسافت طولانی هستند.

قابلیت اعتماد انتقال سیگنال UNB عالی است.یک فرستنده قرائت کنتور در این سیستم با عملکرد ٠٠١/٠ پالس در ثانیه نیازمند انتقال تنها ٩٠٠٠٠/١ قدرت فرستندهای با قدرت عمل ٩٠ پالس در ثانیه است. فرآیند سیگنال دیجیتالی کارUNB را اجرایی میکند.
فرکانسهای دقیق، توسط میکروپروسسورها (ریز پردازندهها) قابل تولیدهستند. بنابراین هزاران گیرنده ارزان قیمت باند باریک دقیق توسط نرمافزار بکار رفته در کامپیوتر بابرد واحد، قابل تولید است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید