بخشی از مقاله

چکیده

مصرف بالای انرژی در ساختمان های مسکونی یکی از عمده ترین مشکلات کشورهای در حال توسعه است که دارای اثرات اقتصادی و زیست محیطی می باشد. طبق آمار موجود سالانه 202968 واحد مسکونی جدید در سطح کشور ساخته می شود. از آنجائیکه بخش ساختمان با مصرف بیش از 40 درصد کل انرژی تولید شده در کشور و صرف هزینه ای معادل 30 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت، بیشترین میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است، لذا بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان تأثیرات مثبتی بر اقتصاد خانواده و نیز ملی خواهد داشت. ما در این مقاله به بررسی اثر مستقیم تولید، مصرف، واردات و صادرات گاز بر وضعیت اقتصادی و زندگی روزمره مردم پرداخته ایم و پیشنهاداتی برای رفع مسئله ی مصرف بی رویه سوخت ارائه داده ایم.

.1 مقدمه

امروزه نه تنها توسعه، بلکه ادامه زندگی نیز نیازمند انرژی است. در جهان امروز تامین انرژی از طریق حاملهای متنوع چون نفت، گاز، فرآورده های حاصل از نفت وگاز، برق و انرژیهای تجدیدپذیر صورت می گیرد. کشور ایران با دارا بودن 33/78 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی دومین کشور دارای ذخایر عظیم گازی در دنیا می باشد؛[1] تا کنون مقالات متعددی در زمینه ی بهینه سازی مصرف سوخت به چاپ رسیده است، که از جمله ی آنها می توان به مقاله" آلبرت کوچری" در زمینه ی طراحی ساختمانهایی با حداقل تلفات انرژی، انطباق عملکرد انرژی جداره های پوسته خارجی ساختمان با استاندادها و مقررات ملی اشاره کرد که بسته به مختصات جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، سطح نیاز انرژی و کاربری ساختمان، مقادیر شاخص خورشیدی و ضریب انتقال حرارت مرجع برای ساختمان مورد نظر را محاسبه نموده اند[2] و یا مقاله "سحر صبا" با عنوان استفاده از پلی اورتان های سخت در عایق بندی ساختمان.[3] "روناک دقیق" و" جلیل مشتاق" نیز در زمینه ی پنجره ها ی دو جداره در مقاله ی خود به بررسی این مورد در زمینه ی بهینه سازی مصرف سوخت پرداخته اند.

[4] جالب است بدانیم در زمینه ی بازیافت حرارت هدر رفته ناشی از سوختن شومینه نیز "سالار توکل" دستگاهی را طراحی کرده است. [5] مسئله ی بهینه سازی مصرف سوخت در رشته های مختلف دانشگاهی من جمله رشته ی معماری مورد توجه قرار گرفته است که "مرجان کیانی" در مقاله ی خود استفاده از سیستم های نوین ساختمانی و استفاده از تکنولوژیهای مدرن به عنوان راهکاری منطقی جهت افزایش بهرهوری ساختمان ها پیشنهاد داده است[6]؛ "رضا عباسی حطان" نیز به بررسی بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان با استفاده از مصالح هوشمند پرداخته است [7] اما آنچه که در این میان مفقود است بررسی اثر مستقیم این کاهش مصرف سوخت در زندگی و معیشت مردم و همینطور مقایسه ی آن با میزان تولید، مصرف، واردات و صادرات گاز می باشد، و ما در این مقاله سعی کردیم که این نکته را مورد توجه قرار دهیم.

.2 روش پژوهش و تعریف مسئله

ما از در این پژوهش از روش کتابخانه ای با اتکا به مقالاتی که تا کنون در زمینه ی بهینه سازی مصرف انرژی منتشر شده است به بررسی مسئله پرداختیم؛ با توجه به اینکه ایران بر اساس EIA 1 - اداره اطلاعات ایالات متحده آمریکا - دومین صادر کننده گاز طبیعی و یازدهمین مصرف کننده انرژی در جهان است، در این مقاله ضمن بررسی روند تولید و مصرف گاز و همچنین بررسی صادرات و واردات آن در 15 سال اخیر میخواهیم ضمن آسیب یابی این معظل و بیان چالش های موجود می خواهیم راهکارهای کاربردی و قابل اجرا برای حل این مسئله پیشنهاد دهیم، لذا این مقاله را به سه بخش عمده تقسیم میکنیم؛

-1 بررسی آماری وضعیت تولید، مصرف، صادرات و واردات! گاز در ایران

-2 بیان معضلات اقتصادی و چالشهای پیش رو و مقایسه آن با دیگر کشور ها

-3 بیان پیشنهادات و راهکار های کاربردی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید