بخشی از مقاله

خلاصه

چه چیزی تفاوت در کارایی سرمایه انسانی بین کشورها را توضیح میدهد و چرا در برخی از کشورها سرمایه انسانی بالاتر به رشد اقتصادی بیشتر میانجامد و در برخی از کشورها به رشد کمتر؟ ضرورت توانمندسازی نیروی انسانی در سازمانهان های امروز تحت تآثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی ،دگرگونی های ناگهانی ،نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش و وجود منابع محدود و غیره زیر فشارهای زیادی قرار دارند. لذاباروش تحلیلی چالشهای بهسازی منابع انسانی وتوانمندی منابع انسانی رادرراستای جهانی شدن شرح داده و برای رفع این چالشها بحث نموده ایم.

مقدمه

چه چیزی تفاوت در کارایی سرمایه انسانی بین کشورها را توضیح میدهد و چرا در برخی از کشورها سرمایه انسانی بالاتر به رشد اقتصادی بیشتر میانجامد و در برخی از کشورها به رشد کمتر؟آیا. اساساً فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاهها در ایران را میتوان سرمایه انسانی به حساب آورد؟ و آیا محتوای تعلیم و تربیت آنها سرمایهای برای پیشبرد کشور ایجاد نموده است؟تحقیقات نشان داده است که حتی فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی - کاربردی که دورههای فنی و حرفهای عالی در این دانشگاه را گذراندهاند و در مقطع کاردانی فارغ التحصیل شدهاند در بدو اشتغال به کار در حد  درصد از نمونه مورد مطالعه - یازده درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه جامع - آمادگی ایفای وظایف حرفهای را نداشته و نیازمند آموزش برای انجام وظایف شغلی خویش بودهاند.

 آنچه به سازمان رشد و توسعه می دهد و دستیابی به اهداف و سودآوری را ممکن می کند، نیروی انسانی است گسترش، تغییر و تحول سریع علوم و ابزارها نیاز به آموزش را ایجاب می کند .آموزش کارکنان از اساسی ترین نیازهای هر سازمان می باشد که وظیفه به روزنمودن دانش عمومی، علمی و تخصصی افراد را بر عهده داشته و متناسب با تحولات علمی و رشد صنایع آموزشی و تغییرات در سیستم آموزشی است. - احمدی و احمدی، ضرورت توانمندسازی نیروی انسانی در سازمانهان های امروز تحت تآثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی ،دگرگونی های ناگهانی ،نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش و وجود منابع محدود و غیره زیر فشارهای زیادی قرار دارند.

اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امور کاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند باید از نیروی انسانی متخصص ، خلاق و با انگیزه بالا برخوردار باشد . منابع انسانی اساس ثروت واقعی یک سازمان را تشکیل می دهند. بین سرمایه انسانی و بهره وری در سازمانها رابطه ای مستقیم وجود دارد. یک سازمان موفق مجموعه ای است مرکب از انسانهائی با فرهنگ سازمانی ،اندیشه و اهدافی مشترک که با کار گروهی در نظام انعطاف پذیری سازمان ، تجارب و دانش خود را با عشق به پیشرفت روز افزون سازمان در اختیار مدیریت خود قرار می دهند.بنابراین هر فرد نسبت به سازمان و وظیفه ای که انجام می دهد احساس مالکیت خواهد کرد - سامنی، - . بنابراین اجرای برنامه های آموزش می دهد، کارکنان در یک سازمان می تواند نیاز به نیروی انسانی متخصص در آینده را مرتفع کرده و حل مشکلات کارکنان را تضمین نماید.

در صورتی که کارکنان یک سازمان خوب آموزش ببینند می توانند در ارتقای سطح کارایی سازمان نقش مهمی داشته باشند و سرپرستان و مدیران به نظارت کمتری در مورد کارکنان خود نیاز نخواهند داشت و همچنین می توانند آن ها را برای احراز مشاغل بالاتر و پرمسئولیت آماده سازند، زیرا کارکنان در صورتی که آموزش صحیح ببینند می توانند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند. آموزش و بهسازی به تلاش برنامه ریزی شده ای اشاره می کند که به وسیله یک سازمان برای تسهیل یادگیری رفتار مرتبط با شغل بر روی بخشی از کارکنان اعمال می شود.

همچنین آموزش و بهسازی به افزایش سطح مهارت فردی در یک یا چند حوزه تخصصی منجر می شود و از این طریق زمینه های انگیزش لازم برای انجام شایسته وظایف شغلی فراهم گردیده و بهبود می یابد. - عباس پور - . به عبارتی بهسازی منابع انسانی شامل مجموعه فعالیت هایی است که توانایی انسان را برای رسیدن به بالاترین پتانسیل افزایش می دهد. آموزش یکی از عناصر کلیدی استراتژی دولتها برای کاهش فقر است.آموزش هدفمند فرد را قادر به درک و مطالعه وضعیت واقعی زندگی و توسعه می سازد و فرصت هایی برای ایجاد اعتماد به نفس در ذهن نسل جوان و یک پایگاه قوی برای ساختن یک ملت پیشرفته، عقلانی و ارزش گرا فراهم می سازد. - . - Rena,2006

ٍ اهمیت آموزش و بهسازی منابع انسانی:

·    استفاده بهینه از منابع انسانی: آموزش و بهسازی به بهینه سازی استفاده از منابع و همچنین در رسیدن به اهداف سازمانی و فردی به کارکنان کمک می کند.

·    توسعه منابع انسانی: آموزش و بهسازی به فراهم آوردن فرصت ها و ساختار گسترده برای توسعه مهارت های فنی و رفتاری منابع انسانی در یک سازمان و همچنین به کارکنان در دستیابی به رشد فردی کمک می کند.

·    توسعه مهارتهای کارکنان: آموزش و بهسازی در کمک به افزایش دانش شغلی و مهارت کارکنان در هر سطحی کمک کرده و این به گسترش افق عقل انسان و شخصیت کلی کارمندان کمک خواهد کرد.

·    بهره وری: آموزش و بهسازی به بهره وری کارکنان در سازمان و رسیدن به اهداف بلندمدت کمک می کند.

·    روحیه گروهی: آموزش و بهسازی به القاء حس کارگروهی ، روحیه و همکاریهای بین تیمی و القاء علاقمندی به یادگیری در کارکنان کمک می کند.

·    فرهنگ سازمانی: آموزش و بهسازی به توسعه و بهبود فرهنگ سلامت سازمانی و اثربخشی و به ایجاد فرهنگ یادگیری در داخل سازمان کمک می کند.

·    جو سازمانی: آموزش و بهسازی به ایجاد درک احساس مثبت نسبت به سازمان کمک می کندو کارکنان این احساسات را از رهبران ، زیردستان و همسالان کسب می کنند.

·    سلامت محیط کار: آموزش و بهسازی به بهداشت و ایمنی کار سالم و ارتباط مؤثر کمک می کند تا اهداف فردی هم راستا با اهداف سازمانی شود.

·    بهداشت و ایمنی: آموزش و بهسازی به بهداشت و ایمنی در سازمان و در نتیجه جلوگیری از کهنگی کمک می کند منجر به بهبود سوددهی و نگرش مثبت نسبت به سود بیشتر می شود. در تصمیم گیری مؤثر و حل مسأله و درک و اجرای سیاست های سازمانی به سازمان کمک می کند . نتیجه مطالعه ای نشان داد که بدون آموزش و توانمندسازی، نه مدیران و نه سازمان ها در دراز مدت نمی توانند موفق باشند و توانمندسازی منابع انسانی به عنوان یکی از نیازهای اساسی سازمان بوده و به منظور دستیابی به اهداف سازمان توانمندسازی منابع انسانی اجتناب ناپذیر است.

اهداف آموزش و بهسازی منابع انسانی در چند کشور دیگر شامل:ارتقاء اعتماد به نفس و حفظ هویت ملی، آموزش وبهسازی مکمل توسعه اقتصاد ملی و توسعه نیروی کار مورد نیاز، افزایش نقش زنان در توسعه تأکید بر توسعه منابع انسانی در بخش های دولتی و خصوصی. اندونزی نیز اهداف آموزش و بهسازی نیروی انسانی خود را دستیابی به بهبود روشها برای تنظیم و تدوین موقعیت های شغلی، بهبود معیارها وضوابط استخدام، بهبود سیستم مدیریت حرفه ای و شغلی، بهبود حقوق، دستمزد و روش های بازنشستگی،افزایش توانایی و کیفیت دستگاه های دولتی در سطح منطقه، قرار داده است.

در پاکستان اهداف آموزش و بهسازی شامل: جذب بهترین استعدادها برای کار در مشاغل عمومی موجود، استخدام و ترفیع براساس شایستگی،توسعه مشاغل از طریق گسترش شغلی در داخل گروه شغلی، تأکید برهر دو نوع آموزش ضمن خدمت و قبل از خدمت برای بهبود عملکرد،پاسخگویی به مجلس و سایر نهادهای قانون اساسی، حفظ وظایف عمومی برااساس پاداش عادلانه و شانس ارتقاء منصفانه . موانع سازمان ها در آموزش و بهسازی نیروی انسانی نیروی انسانی برای انجام وظایف خود، به میزان معینی از مهارت و دانش تخصصی نیاز دارند. چنانچه سطح دانش و مهارت افراد در سطح مطلوب نباشد،

آموزش می تواند این شکاف و اختلاف را جبران کند - میرشاهی،ٌََُ - یکی از مشکلات اساسی دستگاههای اجرایی، کمبود کارکنان ورزیده و دارای مهارت است. دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در آماده سازی افراد برای ورود به دستگاهها نقش زیادی ندارند. فارغ التحصیلان دانشگاهی با مجموعه ای از اطلاعات علمی هنوز قابلیت های لازم را برای فعالیت در دستگاههای اجرایی ندارند. بنابراین آموزش کارکنان و توانمندسازی و افزایش مهارتهای شغلی آنان برای فعالیتهایی که مورد نظر است، شاید یکی از مهمترین راهکارهایی است که برای توانمندسازی نیروی انسانی در سازمان مورد نظر است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید