بخشی از مقاله

چکیده

پارادایمها و چهارچوبهاي مرسوم زندگی بشري در قرن بیست و یکم، با توجه به پیشرفتهاي چشمگیر در عرصه علم و تکنولوژي تغییرات شگرفی داشته است. سرعت و گسترده جابهجایی اطلاعات نیز بر همهگیر شدن سریع این تغییرات در سبک زندگی تأثیر بسزایی داشته بهنحويکه فنّاوري و تبعات آن انسان را در آینده اي نهچندان دور با چالشهاي جدي روبه رو میکند؛ که نظم، آرامش و رشد او را مختل کرده و نهایتاً انحطاط جوامع بشري را رقم خواهد زد.

در این مقاله ضمن بحث پیرامون مفهوم سبک زندگی و ارتباط آن با تکنولوژي سعی بر آن شده بامطالعه اسناد آیندهپژوهی و منابع اطلاعاتی موجود و با بهرهگیري از روش تحلیل روند و مطالعه کتابخانهاي تعدادي از چالشهاي کلیدي شامل مصرفگرایی و تجملگرایی، شهرنشینی، نابودي طبیعت و محیط زیست، خلوت و تنهایی، از بین رفتن حیا و فروپاشی بنیان خانواده در حال و آینده بشر که ناشی از سبک زندگی و تأثیر تکنولوژي بر آن است؛ شناسایی و دستهبنديشده و به شکل مناسبی به آنها پرداخته شود.

واژگان کلیدي: سبک زندگی، آیندهپژوهی، تکنولوژي، چالشهاي بشر

مقدمه

سبک زندگی بازتاب ماهیت تفکرات و عقاید بشر است که بهصورت رفتار و گفتار عینیت پیدا می کند. این جمله درواقع بیانگر آن است که سبک زندگی مهمترین جنبه از زندگی اجتماعی انسانها و تأثیر گرفته از عقاید و باورهاي آنها است. در این رابطه ابنخلدون بر این باور است که اجتماعهاي بشري به وجود میآیند، نمو میکنند و از بین میروند. در این سه حالت افراد فرمانبردار قوانین ثابتی هستند که بیش از هر چیز تحت تأثیر محیط طبیعی، محل سکونت، شیوه اکتساب معیشت و تولید پدیدههاي اقتصادي است. ازنظر وي کلیه اجتماعات دستخوش تغییرند و این تغییرات ارتباط مستقیمی باروحیه آن اجتماعات دارد و این دگرگونی نتیجه آنگونه اوضاع مادي است که اکثریت افراد آن ملت در آن زیست میکنند.

در نگاه گفتهشده سبک زندگی بازتابدهنده تفکرات و عقاید آدمیان است اما از زاویهاي دیگر سبک زندگی خود، تأثیرگذار بر تفکرات، عقاید و رفتار آدمی است. بهعبارتدیگر در نگاه رایج، سبک زندگی متأخر و متأثر از اندیشه و باور آدمی است. منتها همین سبک زندگی خود، عامل تأثیر در نگرشها و جهانبینیهاي آدمی نیز هست؛ یعنی سبک زندگی با تفکرات و عقاید انسان تعاملی دوطرفه دارد و میتواند هم علت و هم معلول باشد. نویسندگان در این نوشته سبک زندگی را نه بهعنوان معلول عقاید و تفکرات و اندیشهها بلکه بهعنوان علت موردتوجه قرار میدهد.

بهبیاندیگر ما باور داریم سبک زندگی بشر امروزي بهشدت در مسیر امواج تغییرات زندگی که عمدتاً ناشی از تکنولوژي است، قرارگرفته و تأثیرات این تغییرات فزاینده سبب گشته سبک زندگی جامعه بشري دگرگونشده و این دگرگونی علاوه بر مشکلات عدیدهاي که به وجود آورده باورها و پارادایمهاي فکري افراد را تحت تأثیر قرار داده و در یک سیکل برگشتی چالشها را بیشتر و گستردهتري ایجاد نموده است. این چالشها ازآنجاکه جنبههاي اجتماعی دارد معمولاً تأثیرات تأخیري در جامعه داشته و لذا در سالهاي آتی قابلرؤیت هستند.

نویسندگان در این مقاله بنا دارند برخی از این چالش ها و تأثیرات و تبعات آنها را در حال و آینده بشر بررسی کنند. اهمیت این تحقیق آنجا مشخص میشود که تأثیرپذیري جامعه دفعی و یکباره و کوتاهمدت نیست. بنابراین اگر نتوانیم معضلات ناشی را بهدرستی و در زمان حال شناسایی کنیم بهیقین زمانی متوجه آن خواهیم شد که جامعه کاملاً درگیر آنها شده و رهایی و اصلاح این سبک زندگی ازآنجاکه عقاید و باورها را تغییر داده، دشوار خواهد بود.

بیان این نکته ضروري است که ما در این مقاله به دنبال نفی تکنولوژي و تأثیرات مثبت آن بر زندگی بشري نیستیم چراکه این ادعاي خلاف واقع است، بلکه باور داریم براي تعامل درست و سازنده بشر با تکنولوژي، بایستی ازیکطرف در استفاده از تکنولوژي آگاهی دهی مناسب به جامعه صورت گیرد و از طرف دیگر سیاستگذاران با بررسی آثار مخرب تکنولوژي بر زندگی بشر راهکارها و سیاستهایی را براي کاهش این معضلات تعبیه و بهصورت قانون تصویب نمایند.

در نگارش این پژوهش سعی بر آن شده بامطالعه اسناد آیندهپژوهی و منابع اطلاعاتی موجود و با بهرهگیري از روش تحلیل روند و مطالعه کتابخانهاي معضلات کلیدي ناشی از سبک زندگی که انسان در زمان حال و آینده با آن درگیر است، بنا بر بضاعت مقاله شناسایی و به آن پرداخته شود. براي این منظور در ابتدا به معرفی مفهوم سبک زندگی و چرایی تأثیر تکنولوژي بر سبک زندگی پرداختهشده است و سپس در ادامه معضلات آینده ناشی از سبک زندگی در دودسته معضلات اقتصادي و اجتماعی و همچنین معضلات فرهنگی و اعتقادي پیشبینی و بررسیشده است.

مفهوم، مؤلفه ها و رویکردها

مفهوم سبک زندگی از مفاهیمی است که از علوم اجتماعی وارد ادبیات علمی شده و به دلیل اهمیت آن اخیراً بسیار موردتوجه قرارگرفته است. ازآنجاکه این مفهوم از مفاهیم پسینی است و ابعاد و آثار گوناگونی را شامل میشود، تعاریف و مؤلفههاي متعددي براي آن بیانشده است که بعضاً متعارض نیز هستند. سبک زندگی بر پایه مؤلفههایی شکل میگیرد ازجمله: باورها1 و نیات2 که اعمال تکراري ما را در جهان تحت تأثیر قرار میدهند. درواقع سبک زندگی یک الگو از اعمال تکراري ماست که تبدیل به عادات شده و بهوسیله هدف مشخصی، راهنمایی می شود. این الگو بر اساس باورهاي ما از دنیا و ثباتی که در طی زمان بهوسیله نیات ما براي رسیدن به هدف هایی که خواسته ما هستند؛ شکل میگیرد. در شکل زیر مؤلفههاي مؤثر بر سبک زندگی بیانشده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید