بخشی از مقاله

چکیده:

در عصر حاضر، در حالیکه پیشرفت سریع فناوري در کشورهاي توسعه یافته روز به روز بیشتر میشود و با توجه به رقابت بسیار زیادي که این کشورها با یکدیگر دارند و هر روزه سیستم هاي پیشرفته تري به بازار عرضه میشود و با توجه به اینکه این رقابت و جنبش در سیستم هاي الکترونیکی و کامپیوتري سرعت بیشتري پیدا میکند هر روزه شاهد اتفاقات و پیشرفت هاي جدیدي خواهیم بود و با توجه به ورود سیستم هاي الکترونیکی پایشی و هوشمند سازي به جزئیات زندگی مردم در تمام جهان با عناوینی مانند سیستم هاي اینترنت اشیاء، سیستم هاي مبتنی بر GPS و سیستم هاي کنترلی و با توجه به حذف بسیاري از مشاغل بدلیل ورود این سیستمها، لذا ورود به بازار تولید و ساخت سیستم هاي پیشرفته براي هر کشوري اهمیت بالایی دارد.

و در این میان کشور هاي در حال توسعه براي شرکت در این رقابت و براي جا نماندن از این حرکت با چالشهاي فراوانی روبرو هستند چالشهایی که برخی از آنها مربوط به زیرساختها میباشد برخی مربوط به شیوه هاي مدیریت و برخی حاصل تقلید کورکورانه از کشورهاي پیشرفته میباشد. علاوه بر این امروزه حمایت از بنگاه هاي کوچک و متوسط یکی از الویت هاي اساسی در رشد و توسعه اقتصادي بسیاري از کشورها به شمار می رود. این بنگاه ها نقش به سزایی در ایجاد اشتغال، فراهم ساختن بسترهاي مناسب براي نوآوري و بهره برداري از منابع مالی کوچک دارند.

در این مقاله سعی شده است ضمن داشتن نگاهی به نیازهاي موجود در کشور هاي درحال توسعه براي عقب نماندن از این رقابت ها بطور ویژه به چالش هاي موجود در طراحی و تولید سیستمهاي الکترونیکی، پایشی وکنترلی پرداخته شود. در این مقاله بعنوان نمونه، شرکت دانش بنیان آرشا گسترش سیمرغ مورد بررسی قرار گرفته است که توانسته با تولید سیستمهاي ناوبري و سیستمهاي اینترنت اشیاء در کشور ایران که کشوري در حال توسعه میباشد نسبت به ورود به این بازارها اقدام نماید. در این مقاله بطور ویژه موارد لازم در یک طراحی بهینه سیستم ناوبري که بطور نمونه در شرکت مذکور انجام شده است مورد بررسی قرار گرفته است.

کلمات کلیدي: سیستم پایدار، ناوبري، GPS، بنگاه کوچک و متوسط.

مقدمه:

در گذشته، زمانی که تکنولوژي پیشرفته امروزي وجود نداشت، مردم و بخصوص اشخاصی مانند سیاحان، جهانگردان و ...گاهی اوقات در یک گستره جغرافیایی و بخصوص شهرها و کشورهاي بیگانه، از مکان دقیق خود با خبر نبودند و حتی گاهی نیز در بیابانها و دریاها مسیر خود را گم می کردند، از سوي دیگر در دنیاي قدیم، استفاده از ستارگان، قطب نما و سایر عوامل طبیعی تا اندازه اي راهگشاي بشر بوده است در حالیکه امروزه پیچیدگی هاي جغرافیایی، اعم از بافت شهر، خیابانو... اصولاً زمینه استفاده از اینگونه روشها را تا حد زیادي منتفی و بی معنا کرده است. به هر صورت در شرایط فعلی، با گسترش فناوري هاي گوناگون، این مشکل توسط یک سیستم ماهواره اي مدرن و پیشرفته، با نام سیستم موقعیت یاب جغرافیایی رفع شده است.

امروزه سیستم موقعیت یاب جهانی براي ناوبري وسایط نقلیه هوایی زمینی و دریایی - علیرضا سهراب، - 1386 ، مدیریت جنگل و مساحی عرصه هاي منابع طبیعی - هاشمه حبشی و همکاران، - 1385 و ... مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت دنیاي امروز، دنیایی است که هیچ فردي در آن گم نخواهد شد و همه چیز بر روي تمام نقاط زمین قابل شناسایی است و این قدرت دستیابی به سیستم هاي شناسایی را ماهواره ها و به تعریفی دیگر کامپیوترها، در اختیار بشر قرار داده اند. به طور یقین می توان گفت که سامانه موقعیت یاب جهانی یکی از بهترین و کاملترین دستاوردهاي بشر جهت شناسایی و مکان یابی روي کره زمین است که روز به روز در حال کامل تر شدن است.

علاوه براین باتوجه به تبلیغات صورت گرفته درخصوص حمایت از محیط زیست و نگهداري از آن جهت بهره مندي نسل هاي آتی و تمایل مشتریان به خرید چنین محصولاتی، طراحان شرکتها بدنبال راه هایی جهت ساخت محصولات با ساختار تجدیدپذیر در محیط زیست یا دوستدار محیط زیست درحین فرایند ساخت هستند و اغلب این محصولات به گونه اي ساخته می شوند تا رابطه ي نزدیکتري بین استفاده کننده و محیط زیست طبیعی او ایجاد کنند. با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی کشور ایران و پتانسیل موجود در زمینه حمل و نقل، مسئله حمل و نقل و توسعه آن بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد . با توجه به این که روشهاي سنتی در کشور کارایی و اثر بخشی لازم را ندارد، مشکلاتی از جمله سنگینی ترافیک و حمل و نقل در تمام کشورها باعث شد تا به سیستمهاي حمل و نقل هوشمند توجهی دو چندان شود .

استفاده مشترك از تکنولوژي نوین اطلاعات مدیریت زمان و شبکه هاي ارتباطی باعث پیشرفت سیستم حمل و نقل هوشمند گردید که یکی از مؤثرترین راهکارهاي موجود براي دستیابی به اهداف میباشد. - تاج الدین بهشته، - 1391 علاوه بر این موارد سیستم هاي GPS بعنوان یکی از تجهیزهاي اصلی سیستم هاي هوشمند اطلاعات در زمینه حمل و نقل معرفی شده اند - حسین عصاریان نژاد و تقی محمدي، 1395در - این مقاله ابتدا فرآیند ساخت یک سامانه با سخت افزارهاي لازم مختصراً توضیح داده شده و ضعف هایی را که از سیستم هاي موجود در بازار گزارش شده بیان شده است و سپس روش هاي اصلاحی و بهینه سازي توسط شرکت آرشا گسترش سیمرغ آزمایش شده و بر روي حدود 50 عامل متحرك بررسی شد که در انتها به تاثیر این عوامل اشاره شده است.

بنگاه هاي کوچک و متوسط

شرکت هاي کوچک و متوسط، شرکت هایی مستقل هستند که تعداد کارکنانشان محدود بوده و باتوجه به مشخصه هاي خاص کشورها این تعداد کارمند متغیر می باشد. در ایران سازمانها بنا به مقتضیات کار ي خود تعاریف مختلفی از بنگاه هاي کوچک و متوسط ارائه می دهند.در کتاب" افزایش توان رقابت پذیري صنعتی "بنگاه هاي بزرگ؛بنگاه بزرگ داراي بیش از 400 نفر کارمند، بنگاه متوسط داراي 50 تا 400 نفر کارمند و بنگاه هاي کوچک داراي 10 تا 50 کارمند می باشند.به طور کلی می توان گفت؛تعداد کارکنان رایج ترین روش جهت تعیین نوع بنگاه می باشد. اما می توان معیارهاي دیگري از جمله:

میزان سرمایه، ارزش دارایی، گردش مالی یا فروش سالانه و نوع مالکیت را نیز جهت تعیین بنگاه کوچک تا بزرگ درنظر گرفت. در ایران تعاریف زیر از بنگاه هاي کوچک و متوسط ارائه می گردد:

-1 تعریف وزارت صنایع و معادن و وزارت جهاد کشاورزي: بنگاههاي کوچک و متوسط، واحدهاي صنعتی و خدماتی - شهري و روستایی - هستند که کمتر از 50 نفر کارمند دارند.

-2 مرکز آمار ایران: این سازمان کسب و کارهاي کمتر از 10 نفر نیروي کار را بنگاههاي کوچک و متوسط محسوب میکند و سایر کسب و کارها را "کارخانجات صنعتی بزرگ " قلمداد میکند.

-3 بانک مرکزي ایران: این سازمان کسب و کارهاي زیر 100 نفر نیروي کار را به عنوان بنگاههاي کوچک و متوسط تلقی میکند. - ولی االله سیف، - 1393

چالش هاي بنگاه هاي کوچک و متوسط در کشورهاي جهان سوم:

از چالشهاي بنگاههاي کوچک و متوسط ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- 1 آشفتگی بازار مانند نوسانات عرضه و تقاضا، تغییرات شدید قیمت مواد اولیه و تجهیزات به دلایلی چون تورم، تحولات نرخ ارز و تحریم ها

-2 موانع مالی مانند مشکلات مربوط به ارائه ضمانتنامههاي بانکی، تأخیر در دریافت درآمد حاصل از فروش، افزایش فشار نقدینگی.

3 -دسترسی نداشتن به انواع اطلاعات از جمله اطلاعات بازاریابی درباره بازارهاي داخلی و خارجی، اطلاعات درباره وضعیت مالی و فناوري صنایع کوچک و متوسط براي کمک به سرمایهگذاران در انتخاب کسبوکارهاي مناسب براي سرمایهگذاري، اطلاعات فنی و عملیاتی، اطلاعات درباره منابع تأمین مواد اولیه تولید و خریداران و غیره .

-4 سیاستهاي دولت مانند ناتوانی در ایجاد محیط توانمندسازي بنگاههاي کوچک و متوسط، موانع اداري جهت تسهیل امور مالیاتی.

- 5 موانع و بوروکراسیهاي اداري در راهاندازي، تولید، مجوزهاي تولید و صادرات و عوارض مختلف بر تولید .

-6 کمبود سرمایه و بهروز نبودن فناوريها و زیرساختهاي لازم نرمافزاري و سختافزاري در جهت توسعه فعالیت بنگاهها .

- 7 مشکلات مختلف در زمینه بازاریابی محصولات تولیدي و عدم شناخت بازارهاي مصرف. - حسین محمدي، - 1394 مهمترین مشکل بنگاههاي اقتصادي کوچک و متوسط، تأمین سرمایه در گردش جهت به نتیجه رساندن محصولات تولیدي می باشد.در راستاي حل این مشکل شرکتها تلاش میکنند با گرفتن وام و اعتبار این مشکل را کاهش دهند اما گرفتن وام نیز محدودیتهایی دارد. بادرنظر گرفتن رفع مشکل ضمانت نامه هاي متعدد و طولانی بودن روندهاي اخذ وام، مشکل اصلی این وام ها بازپرداخت در زمان هاي کوتاه با بهره زیاد می باشد که مشکل اصلی بنگاه هاي کوچک و متوسط را شکل می دهد.

باتوجه به ایجاد بانک هایی که بطور اختصاصی جهت کمک به بنگاه هاي کوچک و متوسط ایجاد شده است اما بهره بالا و بازپرداخت کوتاه مدت این بانک ها مشکل اصلی این بنگاه ها را حل نکرده است.راه حل بلندمدت تامین مالی این نوع بنگاه ها حرکت به سمت بازارهاي مالی کارامدي مثل بورس است که میتواند با هزینه اندك نقش مهمی در تأمین مالی این صنایع ایفا نماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید