بخشی از مقاله

چکیده:

هبه گفته کارشناسان، صنعت نرم افزار در ایران با مشکلات زیرساختی عدیده اي روبرو است اما تلاش هاي بسیاري در جهت رفع این مشکلات و رسیدن به ایده آل ها صورت گرفته است.ازمشکلات پیش روي شرکت هاي تولید کننده نرم افزاردر ایران میتوان مشکلاتی همچون بالا بودن هزینه هاي تولید نرم افزار به دلیل به طول انجامیدن مدت زمان تولید، عدم حمایت هاي دولتی، عدم ارتباط با تولیدکنندگان خارجی، تولیدات سفارشی، خدمات و پشتیبانی پس از فروش، عدم رعایت قانون کپی رایت،کمبود نیروهاي متخصص نبود پشتیبانی هاي لازم، حمایت نکردن بانک هاي داخلی، تمایل نداشتن شرکت هاي داخلی به تولید نرم افزار و ...را نام بردکه باعث شده اند صنعت نرم افزار ایران نتواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند. در این مفاله به بررسی مشکلات وچالش هاي پروژه هاي ITههدر ایران می پردازیم.

مقدمه :

هکشور ما هنوز دوران اولیه بلو غ خود را در عرصهITهتجربه میکند، دورهاي سرشار از مسایل و چالشهاي گوناگون. چالشهایی که برخی از آنها به سیاستهاي کلان کشور مرتبط و برخی دیگر زاییده ویژگیهاي خاص نرمافزار و دستاندرکاران تولید و توسعهی آن است. یکی از کارشناسان در این ارتباط می گوید: تولید نرم افزار به دلیل عدم استفاده از ابزار و انرژي فیزیکی قابل لمس نیست و از این رو تولید آن از نگاه عام سهل به نظر می رسد اما در واقعیت تولید یک نرم افزار که حجمی کمتر از یک CDهرا به خود اختصاص میهد،د بعضاً ماه ها کار یا سال هه کار کارشناسان را به خود اختصاص داده است.

.از آنجا که بیشتر پروژههاي نرمافزاري به نوعی با شکست مواجه میشوند ، نیاز به بررسی علل و عوامل شکست در پروژههها معلوم می شودهه شکست در پروژهههاي نرمافزاري در هر یک از چهار مورد »هزینه«، »زمان«، »کیفیت«هو »دستیابی به اهداف« همطرح میگردد؛ بدین معنا که اگر پروژهاي با صرف هزینهی بیشتر یا زمان بیشتر یا با کیفیت پایینتر انجام گردد، علیرغم به پایان رسیدن پروژه، آن را توأم با شکسته میدانیم. 

مدیران پروژه کم تجربه

در راهنماي دانش مدیریت پروژه - PMBOK - فرآیند هاي مدیریت پروژه با ؤهتوانمندي تعریف میشود: این توانمندي ها عبارتند از : مدیریت یکپارچگی پروژه ، محدوده ، زمان ، هزینه ، کیفیت ، منابع انسانی ، ارتباطات ، ریسک و برون سپاري ه ه از انجایی که نقش هر یک از عوامل فوق در تولید یک محصول نرم افزاري کلیدي می باشد توانمندي یک مدیر پروژه در تولید نرم افزار یکی از عوامل مهم و حیاتی در موفقیت پروژه می باشد. اکثر مدیران پروژه نرم افزاري در ایران، برنامه نویسان قدیمی تر و یا قوي تر گروه می باشند.و همین یک نفردر تولید یک نرم افزار نقش هاي زیادي از جمله تحلیل ، طراحی وبرنامه نویسی و ...را بر عهده دارد در حالیکه فرآیند مدیریت دانش و توانایی خاص خود را می خواهد و توانمندي هاي خاص خود را می طلبد.

ناتوانیهاي شرکتهاي تولید نرمافزار

دست اندر کاران تولید نرمافزار در کشور ما بیشتر شرکتهاي کوچک نرمافزاري با پشتوانههاي مالی اندك هستند. این شرکت ها عمدتا به دلیل محدودیت منابع از رویکرد توسعه تکنولوژي به منظور آشنایی با ابزار و روشهاي نوین تولید نرم افزار غافل میشوند.

قراردادهاي ناپخته

بیشترین مشتریان مهم حوزهی نرمافزاردر کشور ما را سازمانهاي دولتی و نیمه دولتی تشکیل میدهند. قراردادهاي تولید نرم افزار، قراردادهایی ناپخته و یک طرفه هستند و مجریان چنین پروژههایی، با وجود آگاهی نسبت به ضعفهاي آن بیشتر اوقات به دلایل اقتصادي مجبور به پذیرش آنها هستند.ه ه تجربههاي ناکافی تیم پروژهه چالش دیگري نیز پیش روي مدیران شرکتهاي کوچک و متوسط وجود دارد، براي تمامی مدیرعاملان مهم است که کارمندانی تیزهوش، خلاق و مستعد استخدام کنند.

شاید یکی از مهم ترین عوامل موفقیت پروژ ه هاي نرم افزاري را افراد نام برد.متا سفانه در کشور ما کمبوده نیروي متخصص یکی از چالش هاي عمده میباشد . در کشور ما عمدتا میتوان عدم بروز بودن و دسترسی به تکنولوژي روز و اینکه نیروي کار روي تکنولوژي قدیمی با برنامه هاي آموزشی نامناسب و ناکافی پیوند خورده است را یکی از عوامل ضعف تیم نرم افزاري دانست. هه متاسفانه ضعف نظام آموزشی در دانشگاهه ها و اینکه محتوي آموزشی اکثر دروس دانشگاهی کاربردي و عملی نبوده و صرفا تئوري می باشد و در بازار کار کاربردي ندارد را میتوان یکی از عوامل ضعف متخصصین ایرانی نام برد.

مقاومتهاي کاربران و سازمانها در پذیرش سیستمهاي جدید

بخشهاي ITهمچنان در اغلب سازمانهاهو مراکز صنعتی، خدماتی و بازرگانی سازمان ضعیفی دارند و از دانش و فناوري روز، در عرصهاي که تکامل و تحول در آن، ساعت به ساعت رخ مینماید، به دور هستند .چون پروژه هاي ITهبه منظور برآورده ساختن اهداف کلان سازمان آغاز می شوند، نهایتا می بایست در سطح عملیاتی پاسخگوي نیازهاي کاربران باشند. پروژه هاي تکنولوژي مدار بر خلاف پروژه هاي کارمدار، نمی توانند به برآورده ساختن اهداف سازمان امیدوار باشند. آزار و اذیتی که کاربران درونی و سطوح پائین یک مجموعه از سیستم هاي جدید متحمل می شوند در عر صه ي گسترش ITدر سازمان ها قابل بررسی میباشد علی الخصوص امکان عدم اشنایی کاربر با سیستم نرم افزاري جدید به خصوص در مواردي که ابزار مورد استفاده کاربر به صورت دستی بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید