بخشی از مقاله

چکیده

در جهان کنونی که در هرلحظه شاهد پیدایش و پیشرفت تکنولوژی های نوین هستیم وجود مدیر در هر فرآیندی الزامی است. با عبور از دوره سنتی و پاگذاشتن به عصر صنعتی سازمانها نیازمند تغیر و تحول در شیوه مدیریت هستند . ارکان اصلی و تشکیل دهنده یک سازمان ؛ نیروهای انسانی آن هستند که در شکل گیری و جایگاه سازمان در جامعه نقش بسزائی دارند و بدیهی است که شناخت و به کارگیری صحیح نیروها ، باعث افزایش بهره وری می شوند . در سازمان های کوچک که به حالت سنتی مدیریت می شوند ، موضوع صف و ستاد دیده نمی شود اما در سازمانهای بزرگ و پیچیده موضوع صف و ستاد به وضوح دیده می شود.

هر چه سازمانی بزرگ تر و پیچیده باشد ؛ بیشتر درمعرض ریسکهای جدید قرار می گیرد که برای مواجهه شدن با این ریسکها و رفع آنها ، نیازمند مدیریتی کارآمد و متخصص هستیم . مهمترین مسئله صاحب نظران و تحلیل گران در این دوره که دوره ای کاملا رقابتی است ، چالش های مربوط به مدیریت ریسک است که آیا سازمان قادر به مهار کردن آنها می باشد یا خیر ؟ بطور کلی اگر توانایی و درک چرایی برای افراد موجود باشد آنگاه امکان پیش بینی و کنترل بیشتر وجود دارد . توانمندی تاثیر زیادی بر کارایی و اثربخشی مدیریتی و سازمان دارد . هر سازمانی باید دارای یک مزیت رقابتی خاص باشد ، مدیر باید خلاق باشد و قادر به ایجاد ایده های کارآمد و اخذ تصمیمات اثربخش در سخت ترین شرایط باشد .

مقدمه

مدیریت ریسک یعنی استفاده از مهارتهای افراد و یا گروه ها به منظور حصول اطمینان از شناسایی تمام ریسکها ، اندازهگیری و اجرای آنها در پروژه. تلقی افراد از ریسک ، عمدتا تاثیر منفی آن بر زمانبندی و هزینه پروژه است . در غالب اوقات ، ریسک معرف اثر منفی بر پروژه تلقی میگردد ؛ در صورتی که ریسک میتواند دریچهای بر فرصتها ، توسعه ، بهبود و یا تفکر جدید نیز باشد. مدیریت ریسک کاربرد سیستماتیک سیاستهای مدیریتی، رویهها و فرایندهای مربوط به فعالیتهای تحلیل، ارزیابی و کنترل ریسک میباشد.

توان ، تخصص و دانش در هر زمینه ای ، زیر بنای لازم و اساسی برای پیشرفت ورفع ابهامات است. در سازمانها نهایت دقت در بکارگماری نیروهای انسانی بایستی بکار برده شود و نباید دلخوش به آن باشیم که آموزش خوب گزینش بد را می تواند جبران کند ، همیشه باید کارها با نهایت اثربخشی و بهره وری باشد . اهداف سازمانها باید دارای اهمیت و اولویت باشد ، اهمیت اهداف شرط اول و اولویت اهداف شرط اساسی برای اجرا و پیاده سازی است و از اینان مهمتر خط مشی و روش هایی است که جهت دستیابی به اهداف بکار می بریم .

عامل اصلی ایجاد چالش در سازمانهای ایران ؛ عدم مدیریت کارآمد است . باید در همان ابتدا بسنجیم که در طی مسیر رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب ، چه موانعی در پیش داریم . آیا برای رفع آنها راه حلی داریم ؟ آیا منابع مالی کافی در اختیار داریم ؟آیا این روش مقرون به صرفه است ؟ آیا زمان کافی جهت انجام آن داریم ؟ آیا نیروی متخصص جهت انجام آن فرآیند داریم ؟ آیا نیازمند آموزش به کارکنان هستیم ؟ علاوه بر اینان لازم است که سازمان جهت مقابله با چالش هایی که از قبل پیش بینی نشده اند نیز آمادگی داشته باشد. فرآیند مدیریت ریسک ؛فرآیندی مستمر و پیاپی است و تا اتمام کامل پروژه ادامه دارد. هدف از گردآوری این پژوهش برطرف کردن چالش های مدیریت است و چند مشکل اساسی مدیریت ریسک در ایران را بیان کرده و راه هایی جهت مقابله با آن ارائه شده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید