بخشی از مقاله

چکیده

فن آوری دیجیتال در سرتاسر جهان همه جنبه های زندگی را احاطه کرده است، و در معنای واقعی اش جهانی شدن را به ارمغان آورده است. هدف نخست سیستم سایبری این است که فرصت ها را برای برقراری ارتباط فراهم میکند و از سوی دیگر موجب بهره برداری برخی افراد یا جامعه از قدرت آن، برای اهداف مجرمانه میگردد. استفاده مجرمانه از اینترنت و دیگر شبکههای ارتباطی دارای دامنه بین المللی می باشد.

وضعیت نگران کننده است؛ جرم سایبری آتی است و در سیستم جامعه صحبت از شهری در هر زمینه است. در تئوری و عملی این یک موضوع جدید برای محققان است و به صورت تصاعدی در حال رشد می باشد. مقدار زیادی از کار انجام شده است و در انتها خواهد آمد که به دلیل اختراع یا درجه بندی آن در زمره تکنولوژی جدید به جرم فنی یعنی دیجیتال، یا ما می توانیم بگوییم جرم سایبری یا جرم الکترونیکی منجر شده است. به دلیل اینکه هر روز یک تکنیک جدید برای انجام جرم سایبری است و بیشتر اوقات ما متد، روش و یا تکنیک مناسب بررسی برای مقابله با جرم سایبری که اخیراً توسعه یافته است را نداریم.

1.    مقدمه

جرم یک مشکل اجتماعی و حقوقی بزرگ در جهانی که ما در آن زندگی میکنیم، است. و جمعیت یکی از عوامل مهمی است که در بروز جرم موثر میباشد. یک رابطه تجربی بین بروز جرم و رشد جمعیت کشور بوده است 1اخیراً. وضعیت جهان به ویزه در زمینه امنیت بخش سایبری وخیم است. در سناریوی فعلی، جرم سایبری به سرعت در حال افزایش است؛ به عنوان فن آوری که به سرعت رشد می کند. بنابراین تحقیقات جرم سایبری در حال تبدیل شدن به یک کار بسیار پیچیده است که بدون یک چارچوب مناسب انجام می یابد. امروزه طیف گسترده ای از انواع مختلف جرم سایبری وجود دارد. راه حل هر یک از موارد نیازمند فعالیت بسیار پیچیده در این زمینه است.

2.    جرم مرسوم

یک اقدام متخلفانه در مورد قانون ممنوعه یا فرمان دهنده که مرتکب آن شده یا حذف کرده است و مجازاتی بر مجرمیت آن تحمیل گردیده است.2 بنابراین ما می توانیم در یک کلمه ساده بگوئیم »جرم چیزهایی است که برخلاف قانون است.« جرم یک پدیده اجتماعی و اقتصادی است و به قدمت جامعه انسانی است. جرم یک مفهوم حقوقی است و ضمانت اجرای آن قانون است. جرم یا تقصیر، یک خطای قانونی است که بوسیله دادرسی کیفری میتواند به تنبیه منجر شود، پیروی میگردد.

3.    جرم سایبری

یک تعریف کلی از جرم رایانه ای می تواند »اعمال غیر قانونی توسط کامپیوتر به عنوان یک ابزار یا هدف یا هر دوی آنها باشد. 4« مجرم سایبری کسی است که مرتکب یک عمل غیر قانونی با قصد مجرمانه شده یا در زمینه جرم سایبری مرتکب جرم شده است. جرایم سایبری میتواند با انگیزه مجرمانه از قبیل هکرهای سازمان دهی شده، کارکنان ناراضی و تروریست های سایبری باشد. جرم سایبری می تواند هر چیزی از قبیل عدم تحویل کالا یا خدمات و ورود به کامپیوتر - هک کردن - با هدف نقض حقوق مالکیت معنوی، جاسوسی اقتصادی - سرقت اسرار تجاری - ، اخاذی آنلاین، پولشویی بین المللی، سرقت هویت و یک لیست در حال رشد از دیگر جرایم مسهل اینترنتی را شامل شود. 

4.    دلایل پشت پرده جرم سایبری دلایل زیادی وجود دارد که چرا مجرمان سایبری، جرم سایبری انجام می دهند؛ مهم ترین آنها در زیر ذکر شده است:

•    برای به رسمیت شناختن

•    برای دستیابی سریع به پول

•    برای مبارزه با افکاری که شخص بر آن باور است.

•    هزینه نهایی کم فعالیت های آنلاین در نتیجه رسیدن جهانی

•    ابتلا به وسیله قانون و اداره اجرایی تاثیر کمتر دارد و گران تر است.

•    فرصت های جدید برای انجام اعمال قانونی با استفاده از معماری فنی.

•    تحقیقات رسمی و تعقیب کیفری کم است.

•    عدم اندازه گیری نظارتی واقعی

•    عدم گزارش نویسی و استانداردها

•    مشکل در شناسایی

•    پوشش رسانه ای محدود

•    مشارکت در جرایم سایبری در مجموع بوده و به وسیله افراد منحصر به فرد انجام نمی شود.5

5.    چالش های جرم سایبری

بحث پایانی در مورد جوانب مثبت و منفی جرایم سایبری است. چالش های بیشماری در مقابل ما برای جنگ علیه جرم سایبری وجود دارد. برخی از مباحث آنها در ذیل عبارتند از:

•    عدم آگاهی و فرهنگ امنیت سایبری، در فرد و همچنین سطح سازمانی

•    کمبود نیروی انسانی آموزش دیده و مجرب برای اقدامات متقابل

•    نبود رویه مخصوص حساب ایمیل برای نیروهای مسلح، پلیس و پرسنل آزانس امنیتی.

•    حملات سایبری تنها از سوی تروریست ها نیست بلکه از سوی کشورهای همسایه و برخلاف منافع ملی ما می تواند باشد.

•    حداقل شایستگی لازم برای پیوستن به پلیس هیچ دانشی را در بخش کامپیوتر ها شامل نمیشود و آنها نسبت به جرایم سایبری تقریباً بی سواد هستند.6

•    متغیر سرعت تکنولوژی سایبری همیشه با پیشرفت دولت در ارتباط است. بخشی که آنها قادر به شناسایی منشا جرایم اینترنتی نیستند.

•    ترقی در تحقیق و توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات به طور کلی مشخص نیست.

•    نیروهای امنیتی و اجبارات قانونی شخصی مجهز به رسیدگی به جنایات با تکنولوژی بالا نیستند.

•    مسئولیت پروتکل حاضر برای رسیدگی همسان به جرایم در سطح بین المللی به تنهایی کافی نیست.

•    بودجه برای اهداف امنیتی بوسیله دولت به ویژه برای اموزش و اجرای قانون، پرسنل امنیتی و محققان فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به جرایم سایبری کمتر هستند.

6.    طبقه بندی جرم سایبری

انواع بسیاری از جرایم سایبری غالب در این سیستم وجود دارد؛ به طور گسترده ما می توانیم آنها را به چهار دسته اصلی در بحث زیر دسته بندی کنیم:

.1.6 جرم علیه افراد

جرایم سایبری علیه افراد منحصر می شود به انواع جرایم مانند: انتقال هرزه نکاری کودکان، آزار و اذیت شخص با استفاده از یک کامپیوتر مانند ایمیل، تهمت سایبری، هک کردن، قرار گرفتن در معرض بی حرمتی، کلاهبرداری از طریق ایمیل، جرم چت رله اینترنتی، اخاذی اینترنتی، کدهای مخرب، قاچاق، توزیع، ارسال، فیشینگ، تقلب در کارت اعتباری و انتشار مطالب مستهجن شامل دزدی نرم افزاری.
آسیب بالقوه چنین جرمی به فرد می تواند به شدت بزرگتر باشد.

.2.6 جرم علیه اموال

دسته بندی دیگر جرم سایبری این که؛ جرایم سایبری علیه همه اقسام از اموال است. این جرایم شامل خرابکاری رایانه ای - انسداد اموال دیگران - و جرایم علیه مالکیت معنوی، تهدید، حملات سلامی باشد. این نوع از جرم به طور معمول در موسسات مالی و یا به منظور ارتکاب جرایم مالی رایج است. یک ویژگی مهم این نوع از جرم این است که اصلاح آن به قدری کوچک است که در حالت عادی قابل مشاهده نمی باشد.

.3.6 جرم علیه سازمانها

نوع سوم از طبقه بندی جرایم سایبری به جرایم علیه سازمان ها مربوط می شود. تروریسم سایبری یک گونه جداگانه از جرم در این نوع است. رشد اینترنت نشان داده است که استاندارد فضای مجازی توسط افراد و گروه ها برای اعمال فشار بر دولت ها در سطح بین المللی همچنین برای ارعاب شهروندان یک کشور استفاده میشود. این جرم به وضوح زمانی به تروریسم مربوط میشود که بشر در دولت یا بخش نظامی شکاف ایجاد میکند. در سراسر جهان بر این امر توافق وجود دارد که در هر سیستمی میتوان شکاف ایجاد نمود.

.4.6 جرم علیه جامعه

نوع چهارم از جرایم سایبری به جرایم علیه جامعه مربوط می شود. در این دسته بندی جعل، تروریسم سایبری، سرقت وب، آلودگی جوانان از طریق بی نزاکتی، جرایم مالی، فروش غیر قانونی مقالات، اخاذی، قاچاق سایبری، دستکاری در دادهها، حملات سلامی، بمب های منطقی مشمول این نوع از جرم هستند. اسکناس، درآمد تمبر، کاغذهای علامت دار و ... می توانند به وسیله کامپیوتر ها و اسکنرها و پرینترهای با کیفیت بالا جعل شوند. هکرهای سارق وب دسترسی و کنترل بر روی وب سایت های دیگری را به دست میآورند، حتی آنها محتوی وب سایت ها را برای اهداف سیاسی یا برای پول تغییر می دهند.

7.    نمونه هایی از جرایم سایبری

در بحث های قبلی مشخص شد که جرایم سایبری متفاوت از جرایم مرسوم هستند. همچنینی اساس انواع بیشتر جرایم سایبری به عنوان همان جرایم مرسوم است. برخی از انواع جرایم سایبری در شکل 1.1 به عنوان جرایم سایبری که با اختراع یک تکنیک جدید تکامل یافته اند، نشان داده می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید